Om veranderingen succesvoller en duurzamer te maken, om het werklezier en de draagkracht van teams te bewaken en om alle lerenden optimale ontwikkelkansen te bieden, is het belangrijk dat er veranderkeuzes gemaakt worden die gestoeld zijn op evidentie, ingebed in een helder beleid. Minder veranderen, maar doordacht en onderbouwd. Daar zijn praktisch bruikbare veranderkennis, opleiding en professionalisering voor nodig. Daar zetten we met het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (OVO) op in. Het doel is om inzichten, instrumentarium en modellen te ontwikkelen die helpen complexe veranderingen in onderwijs meer evidenceinformed te organiseren, te monitoren en evalueren en hiervoor capaciteit te ontwikkelen bij de organisatie en het team van onderwijsprofessionals.
Steeds vaker worden digital twins gebruikt om de publieke ruimte anders te organiseren. Dat heeft invloed op het welzijn van burgers. Maar de meeste burgers hebben weinig kennis over die technologie, zien Anne-Marie Sweep, Brishna Nader en Bart Wernaart. Hoe bevraag je hen dan toch over wat ze wel of niet met digitaltwin-technologie willen?
LINK
Niet alle ouderen zijn tevreden over de huidige vorm van dagbesteding. Een andere vorm van dagbesteding, georganiseerd voor en door de buurt kan hier mogelijk aan tegemoet komen. Door middel van interviews onder ouderen, professionals en vrijwilligers is nagegaan wat de huidige ervaringen zijn met dagbesteding en of er behoefte is aan ‘dagbesteding anders’.
“Alkmaar is DE kaasstad van Nederland, maar we verkopen hier Goudse kaas.” Dat kan echt niet. Daarom ontwikkelt Het Kaasgenootschap een heel nieuwe kaassoort: een Echte Alkmaarse Kaas. Naam en vorm zijn al vastgelegd. Nu moeten we de receptuur en de smaak van de kaas zo ontwikkelen dat het een echte specialiteit wordt. De exclusieve horeca is de belangrijkste doelgroep; daarnaast de internationale toerist. Echt iets anders dan Goudse: een andere textuur, smaak, met name lekker met een glaasje wijn. Hoe je de receptuur en smaak zo kunt uitwerken dat deze doelgroepen bediend worden is het onderwerp van dit voorstel.
Cirkelen rond je onderzoek is een methodiek voor het ontwikkelen van een onderzoeksvoorstel. Binnen het project ‘Cirkelen rond je onderzoek light’ hebben we de resultaten van het project Cirkelen rond je onderzoek toegankelijk gemaakt voor penvoerders, projectleiders en procesbegeleiders door het organiseren van een korte training en het ontwikkelen van lesmateriaal. Doel Cirkelen rond je onderzoek is een methodiek voor het ontwikkelen van een onderzoeksvoorstel voor een praktijkgericht onderzoek. In praktijkgericht onderzoek is het van belang dat iedereen die betrokken is bij het onderwerp van het onderzoek betrokken wordt bij het maken van het onderzoeksvoorstel. Dit is echter niet eenvoudig. Verschillende partijen kunnen een hele andere kijk hebben op de problematiek en hele verschillende dingen willen bereiken met het onderzoek. Daarom leidt de methodiek “Cirkelen rond je onderzoek” je langs negen stappen om samen tot overeenstemming te komen. We leggen dit in 1 minuut uit in onderstaande video. Resultaten Voor penvoerders, projectleiders en procesbegeleiders zijn de volgende hulpmiddelen beschikbaar: Er is een uitgebreide handreiking van de methodiek Handreiking CRJO. Ook zijn er werkbladen beschikbaar: Werkblad Cirkelen rond je onderzoek Werkblad Doelen in je onderzoek Er zijn videokennisclips die ingaan op onderdelen van de methodiek: Toelichting op Cirkelen rond je onderzoek Interview met Niecky Fruneaux die vertelt over haar ervaringen met het toepassen van Cirkelen rond je onderzoek De kaartjesmethodiek Het gebruik van de doelenroos in Cirkelen rond je onderzoek De doelenroos uit Cirkelen rond je onderzoek als hulpmiddel bij het maken van een veranderstrategie Onderzoeksvragen en deelvragen in Cirkelen rond je onderzoek Cirkelen rond je onderzoek in actieonderzoek Rollen en taken in de uitvoeringsfase van het onderzoek Looptijd 01 februari 2022 - 31 december 2022 Aanpak De methodiek is getest binnen het ZonMW programma Langdurige Zorg en Ondersteuning. Het rapport is hier te downloaden.
Evidence-informed veranderen in het onderwijs draait om de combinatie en integratie van school- en/of systeemgegevens, onderzoeksdata en ervaringskennis voor het nemen van onderbouwde (verander)beslissingen die passen bij de context. Dat blijkt moeilijk in de praktijk. Een systematisch overzicht van belemmerende en bevorderende factoren ontbreekt echter: wat werkt (niet)?Doel De beïnvloedende factoren voor evidence-informed veranderen in het onderwijs worden in kaart gebracht. Het overzicht biedt onderwijsprofessionals handvatten voor het versterken van evidence-informed veranderen. Zo kunnen (de onderliggende oorzaken van) problemen worden geïdentificeerd en passende veranderstrategieën worden ontworpen en geïmplementeerd, met als doel het effectief en duurzaam organiseren van veranderingen in het onderwijs. Resultaten Een eindrapport met een overzicht van de factoren die evidence-informed veranderen in het onderwijs beïnvloeden Een kennisclip waarin de belemmerende en bevorderende factoren voor evidence-informed veranderen in het onderwijs wordt gepresenteerd Een podcast waarin de beïnvloedende factoren voor evidence-informed veranderen in het onderwijs wordt toegelicht Looptijd 09 januari 2022 - 31 augustus 2023 Aanpak Met een thematische overzichtsstudie worden de belemmerende en bevorderende factoren voor evidence-informed veranderen in het onderwijs in kaart gebracht. Daarvoor worden wetenschappelijke en praktijkpublicaties uit verschillende domeinen systematisch bestudeerd en gezamenlijk met (inter)nationale experts geduid.