Dit proefschrift heeft als centraal thema de vermindering van agressie en dwangtoepassing op acute psychiatrische afdelingen. Om dit doel te realiseren ontwikkelde Van de Sande de Crisis Monitor, bestaande uit een set instrumenten die gestructureerde observaties en risico-inschatting mogelijk maken in de alledaagse klinische praktijk van de acute psychiatrische afdeling.
DOCUMENT
Het proefschrift gaat over de waarde van ervaringskennis van zorgprofessionals werkzaam in de ggz. Ruim vier jaar lang deed Karbouniaris kwalitatief en participatief onderzoek bij vier zorgorganisaties van het PEPPER-consortium, een samenwerkingverband om de professionalisering van ervaringskennis en -deskundigheid te stimuleren. Naast een literatuurstudie, is in de praktijk samengewerkt met cliënten, ervaringsdeskundigen, professionals (verpleegkundigen, sociaal werkers, humanistisch verzorgenden en psychiaters), bestuurders en managers. Middels case-studies, leergemeenschappen, diepte-interviews, participatieve observaties, responsieve evaluaties en auto-etnografie van de onderzoekster kreeg het onderzoek gestalte.
DOCUMENT
Bespreking van het academisch proefschrift van Anne M. Eskes, Universiteit van Amsterdam.
LINK
Bespreking academisch proefschrift N. Boonstra (RU Groningen). Dit proefschrift heeft als centraal thema de vroegtijdige onderkenning van de eerste psychotische symptomen bij psychiatrische patiënten. Een centrale behandeldoelstelling hierbij is om de duur van de onbehandelde psychose (Duration of Untreated Psychosis, afgekort DUP) zo kort mogelijk te Iaten zljn. De DUP verwljst naar de tijd die verstrljkt tussen de eerste manifestatie van psychotische symptomen en het moment waarop een hlerblj passende behandeling start. Een kortere DUP blijkt samen te hangen met een betere prognose van de ziekte, zich ultend in een vroegere en betere remissie, minder psychotische terugval, minder cognitleve achteruitgang, minder psychotische symptomen en beter sociaal functioneren.
DOCUMENT
Bespreking proefschrift 'Uniform screening for atypical language development in Dutch child health care'
LINK
Het boek ontwikkelt in discussie met de sociologische traditie en met behulp van de ideaaltypische methode een integraal model van professionaliteit waarin de waardevolle kern, de innerlijke samenhang en de contextuele positionering centraal staan. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de identiteit en de positie van professionals. Het model is geschikt als referentiekader voor reflectie op professioneel functioneren en voor onderzoek van professionele praktijken. Het boek is tegelijk goed toegankelijk en goed onderbouwd, en daarmee zowel interessant voor praktijkgerichte professionals als voor sociale wetenschappers.
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
In juni 2023 promoveerde Robert Mentink op het proefschrift “De ‘beliefs’ van schoolleiders bij gespreid leiderschap. Over zelfbegrip van de schoolleider” (zie voor een bespreking ervan DNM 10.4). Mentinks proefschrift zette Marco Snoek aan het denken over de rol van beliefs in processen van onderwijsinnovatie, niet alleen voor de schoolleider, maar ook voor leraren. Daarover wisselden Mentink (RM) en Snoek (MS) in het najaar van 2023 van gedachten in onderstaande correspondentie, die op verzoek van Snoek begint met een korte schets van Mentinks proefschrift. Dat voorkomt misverstanden.
DOCUMENT