Binnen het project Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’ is onderzocht wat de ervaring van leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs is met het lespakket Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’. De resultaten hiervan staan in deze factsheet.
DOCUMENT
Bij het bepalen van leerdoelen voor het muziekonderwijs is het belangrijk om niet alleen in cultureel, maar vooral in biologisch perspectief, de betekenis van muziek voor de ontwikkeling van het kind te bezien. De evolutionaire ontwikkeling van de muzikale aanleg blijkt o.a. uit de vondst van prehistorische muziekinstrumenten. De vele neurale en functionele overeenkomsten tussen het ‘muzikale’ en het ‘jagende’ brein kunnen de rol van het jagen bij de ontwikkeling van het muzikale brein verduidelijken, maar ook de rol van muziek in de evolutie van het jagende brein. Het verstaan van muziek als ‘spel’ (play) geeft verder inzicht in de functie van muziek bij de ontwikkeling van het kind en verduidelijkt tevens de betekenis van het muziekonderwijs bij het bevorderen van die ontwikkeling.
DOCUMENT
Dat nadenken veel energie kost wisten we eigenlijk al. Maar wist u ook dat nadenken ons waarnemingsvermogen beperkt? Uit diverse onderzoeken blijkt dat naarmate we meer gebruikmaken van ons bewuste, cognitieve brein, ons waarnemingsvermogen in toenemende mate wordt beperkt.
LINK
Wereldwijd zijn er veel initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) die gebruik maken van slimme algoritmen, die op basis van trainingsgegevens meer verbanden kunnen leggen dan voor een menselijk brein mogelijk is. Nu er meer AI in gebruik is, rijzen er zorgen over discriminatie van bepaalde individuen of groepen. Het aantal voorbeelden van AI die onbedoeld vooroordelen bevatten of om een andere reden tot oneerlijke uitkomsten leiden, neemt toe
DOCUMENT
Ongeveer 1 op de 13 kinderen groeit op in armoede. Ongeveer 1 op de 5 huishoudens loopt een risico op problematische schulden. De stress die dat met zich meebrengt kan gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het brein van jonge kinderen. Voor de ontwikkeling van de hersenen zijn twee perioden extra belangrijk: de adolescentie en de eerste 1000 dagen vanaf de conceptie.Als je armoede tijdig herkent, bespreekt en aanpakt kan dat dus van groot belang zijn voor de ontwikkeling van een kind, zijn latere (school)loopbaan en uiteindelijk zijn functioneren als volwassene. Voor sociaal werkers, medewerkers in de kinderopvang, de jeugdgezondheidszorg en de kraamzorg is het echter niet altijd gemakkelijk om armoede te herkennen. En als je het al herkent, hoe breng je het onderwerp dan ter sprake?Om professionals hierbij op weg te helpen ontwikkelde de Werkplaats Sociaal Domein Twente een kennisvideo van ongeveer 18 minuten. De volgende onderwerpen komen daarin aan de orde; Hoe is de stress van armoede van invloed op de breinontwikkeling van het jonge kind? Hoe is de stress van armoede van invloed op het gedrag van ouders? Wat zijn mogelijke signalen van armoede als het onderwerp niet vanzelf ter sprake komt? Hoe ga je in gesprek over signalen van armoede? Welke verwijsmogelijkheden zijn er?
LINK
Korte verhalen over biologische onderwerpen van studenten Toegepaste Biologie. De opdracht is breed: schrijf over een interessant en leuk biologisch onderwerp voor een breed publiek wat interesse heeft in biologie, maar zeker geen expert is. Een mix van pietepeuterige details over bodembacteriën, een reis in de tijd van de Nautilus, het redden van de aarde met algen, gedrogeerde vissen, menselijke mieren, het duiken in een dumpster en giechelende ratten. Dus wat weet jij van de oorsprong van dierennamen? Heb je wel eens nagedacht over de rol van geld in ons heden en verleden en over burgeroorlogen tussen mierensoorten? Weet jij waarom een paard benen heeft en waarom we geen kiwi-vogels in Nederland gaan krijgen? Hier kun je lezen hoe olifanten misschien wel socialer zijn dan wij, hoe ons brein reageert op stress en hoe sluipwespen politietaken op zich nemen. En dat dieren ook betalen voor seks en hoe wolven Yellowstone veranderden en misschien ook wel de Nederlandse natuur als er plaats voor ze is.
DOCUMENT
Bewoners van kwetsbare wijken hebben behoefte aan toegankelijke buurtvoorzieningen. Mits bemenst met kundige professionals vormen ze paleizen waar ‘gewone mensen’ meer aan hebben dan aan iconische bouwwerken ontsproten aan het brein van befaamde architecten.
LINK
Voor de pianist en docent kan meer kennis van het brein van nut zijn. Traditionele leermethoden zijn vaak op verouderde psychologische modellen gebaseerd. Het brein wordt tegenwoordig als een ‘voorspeller’ gezien. Perceptie is de uitkomst van de voorspelling en de sensorische input. Beweging wordt aangestuurd door de voorspelling van de sensorische uitkomsten van de beweging. Behalve bewuste perceptie, beschikken wij ook over onbewuste perceptie waar de motoriek gebruik van maakt. Deze twee soorten perceptie zijn gelieerd aan twee soorten leren: procedural en declarative . Het muziekonderwijs houdt zich vooral met bewuste perceptie en expliciete kennis bezig, terwijl de motoriek juist gebruik maakt van onbewuste perceptie en impliciete, procedural kennis. Kennis van de neurowetenschap houdt de klassieke muziek een spiegel voor.
DOCUMENT