Voortdurende maatschappelijke veranderingen en uitdagingen vragen om samenwerking en een leven lang ontwikkelen. Vaak gebeurt dit in learning communities (innovatieve leerwerkomgevingen) waar organisaties grensoverstijgend samenwerken aan complexe vraagstukken. Bruggenbouwers (brokers) hebben een sleutelpositie in het ontwikkelen van deze learning communities om mensen en organisaties met elkaar te verbinden. Een veelzijdige rol die zich moeilijk laat definiëren. Bovendien voorzien organisaties niet altijd bewust in ondersteuning en ontwikkeling van deze bruggenbouwers. Op basis van een mixed-methodsbenadering voorziet dit onderzoek in de behoefte van een generieke rolbeschrijving met zeven vaardigheden. Hierbij wordt de invloed van kennis, ervaring en persoonskenmerken belicht. Bruggenbouwers werken intersectoraal over grenzen van organisaties heen en ondersteunen betrokken professionals en organisaties in hun samenwerking door politiek bewust en strategisch te handelen. Zij stimuleren kennisdeling en vertalen kennis naar diverse betrokkenen en contexten en onderzoeken daarbij de beroepspraktijk systematisch. Deze rolbeschrijving en de gewenste ondersteuning hierin biedt concrete handvatten om bruggenbouwers beter te selecteren, te waarderen en ook gerichter te investeren in hun professionele ontwikkeling. Deze investering is van cruciaal belang omwille van de katalyserende werking van de rol als bruggenbouwer om het voortdurend leren en ontwikkelen bij organisaties mogelijk te maken
The EU and national governments rely on expert panels and opinions for their policies (EU, 2003; EU, 2006a; EU, 2006b) on SME ownership transfers. Also entrepreneurs depend on expert opinions and advice. We know from expert studies that expert judgment may lead to confusion and conflicting results. Can we rely on expert opinions in ownership transfers, especially if there are different specialists involved? 71 Dutch SME specialists on ownership transfers (accountants, bankers, business brokers, business consultants) and 10 entrepreneurs were interviewed with open questions. The answers were counted and the averages of different groups of specialists were tested by one-way ANOVA and Tukey’s HSD. The results indicate that expert opinions are largely divergent on issues, but become convergent on solutions. Most given solutions by experts are more awareness/information and involving professional advice. Not the accountant, the international most widely used advisor by entrepreneurs in ownership transfers, but the business broker seems best fit to advice. Business brokers are active in more phases of the ownership transfer, are better connected to other specialists and have the most structured working method. We detect serious market failure to provide advice for entrepreneurs on business transfers. More than one specialist is needed, the best suited advisor - the business brokers - are unattainable for most micro firms. To overcome market failure transfer vouchers might connect entrepreneurs better to business brokers. Our results are confined by the sample, being small, select and national
This paper analyses the ways in which informal mediation channels facilitate service delivery in the Citizen Service Bureaus at the Municipal Corporation of Delhi and give rise to an interplay between formal and informal institutions. In particular, the personal backgrounds of brokers as informal mediators and how they ensure their acceptance amongst service seekers are explored. Further, the motivations of the service seekers to solicit help from these mediators as well as institutional responses from the municipal administration along with other relevant actors like the Government of National Capital Territory of Delhi are examined.
MULTIFILE
Zowel bij ondernemers als onder kunstenaars zien we steeds meer initiatieven gericht op de ontwikkeling van een ‘volhoudbare’ economie. Partijen uit deze domeinen zoeken manieren om een generatieve economie te bewerkstelligen die – anders dan een extractieve economie (‘de economie van het leegtrekken’) – sociaal rechtvaardig en ecologisch duurzaam wil zijn. Omdat kunstenaars en ondernemers in hun zoektocht naar innovaties-met-impact verschillende kwaliteiten inbrengen, wordt veel verwacht van samenwerking tussen de twee sectoren. In de praktijk echter is synergie eerder regel dan uitzondering. De grote verschillen tussen de twee ‘innovatiesferen’ leiden vooralsnog tot meer gedoe dan complementariteit. In het vraagarticulatietraject dat ten grondslag ligt aan SUSTAIN kwam naar voren dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor zogeheten innovatiebrokers: derde partijen die werelden van ondernemerschap en kunst op duurzame wijze met elkaar weten te verbinden. In SUSTAIN willen we de body of knowledge en het handelingsinstrumentarium van deze innovatiebrokers verrijken. Door met praktijkgericht onderzoek juist in deze beroepsgroep te investeren, hopen we een hefboomeffect richting de volhoudbare economie te creëren: we dragen bij aan de effectiviteit van de samenwerking tussen de innovatiesferen kunst en ondernemerschap. Onze hoofdvraag luidt: Wat kunnen innovatiebrokers op het snijvlak van kunst en ondernemen in de verschillende fases van het innovatietraject leren en doen om de synergie van de samenwerking tussen ondernemers en kunstenaars te vergroten en zo een duurzame bijdrage te leveren aan de transitie richting een volhoudbare economie? Gedurende het onderzoek ontwikkelen we een gefundeerd Brokers Kenniscanvas dat beschrijft welke vraagstukken zich aandienen in samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en ondernemers en hoe de innovatiebrokers die vraagstukken hanteerbaar en productief kunnen maken. We richten ons welbewust op het ‘gedoe’ in de samenwerking en ontwikkelen vóór en mét de innovatiebrokers kennis over hoe vandaaruit synergie te realiseren.