Individuals in multiproblem situations frequently seek frontline legal support. The support by frontline legal professionals is limited by its focus on the legal issue instead of the underlying problems. A strong focus on client values – i.e. on the outcome that these services yield in the client’s perception – may lead to a more effective approach by targeting underlying problems. Through individual interviews with clients and professionals, the current study examines client values and services that may contribute to those client values. Besides functional client values that focus on resolving the problem situation, emotional client values, such as trust prove at least as important. Furthermore, client values are not only supported by the professional’s legal expertise, accessibility and ability to build a relationship, but also by the professional’s knowledge and skills relevant to multiproblem situations, such as his ability to empower the client, the willingness to work on concrete needs, and his ability to adopt an integrated approach. Research findings confirm the relevance of an integrated approach to multiproblem situations, with due attention to different client values. Similarly, it proves important to incorporate skills and knowledge that specifically address multiproblem situations in education and training programmes of frontline legal professionals. Nederlandse samenvatting: Mensen in multiprobleem situaties maken veelvuldig gebruik van eerstelijns rechtshulp. De ondersteuning door eerstelijns rechtshulp wordt beperkt door de focus op de voorliggende rechtsvraag, in plaats van de onderliggende problematiek. Een sterke focus op klantwaarden – de opbrengsten van de dienstverlening in de ogen van de cliënt – zou weleens tot een effectievere werkwijze kunnen leiden, omdat de achterliggende problemen worden aangepakt. Aan de hand van diepteinterviews onder cliënten en professionals is onderzocht welke klantwaarden voor deze doelgroep relevant zijn en welke dienstverleningsaspecten daaraan kunnen bijdragen. Naast functionele klantwaarden gericht op oplossingen voor de probleemsituatie, blijken emotionele klantwaarden als vertrouwen en ontzorging minstens zo relevant. Ook dragen niet alleen juridisch vakmanschap, bereikbaarheid en de vaardigheden om met de klant een relatie op te bouwen van de professional aan klantwaarden bij, maar ook specifieke kennis en vaardigheden gericht op multiproblematiek, zoals de vaardigheid om de klant te empoweren, de bereidheid om te werken aan concrete behoeften, en het werken met een geïntegreerde aanpak. De onderzoeksbevindingen onderstrepen de relevantie van een integrale aanpak bij multiproblematiek met aandacht voor diverse klantwaarden. Evenzo blijkt van belang dat vaardigheden en kennis die specifiek gericht zijn op multiproblematiek in de opleiding van eerstelijns rechtshulp professionals worden geïncorporeerd.
DOCUMENT
Empathy is an important competence for communication professionals. This article investigates two aspects of empathy in an educational setting: the validity of self versus other assessments and the manifestation of empathy in communicative behaviors. Communication students were given a mediating role in discussions with two clients and their empathy was measured using self-ratings and client assessments. Videos of highest- and lowest-rated students were analyzed to identify empathy-related behaviors. No correlation was found between self-rated empathy and clients’ assessments. Several verbal and nonverbal behaviors corresponded to empathy: body language, an other-orientation in asking questions, paraphrasing, and a solution orientation.
DOCUMENT
This dissertation describes a research project about the communication between communication vulnerable people and health care professionals in long-term care settings. Communication vulnerable people experience functional communication difficulties in particular situations, due to medical conditions. They experience difficulties expressing themselves or understanding professionals, and/or professionals experience difficulties understanding these clients. Dialogue conversations between clients and professionals in healthcare, which for example concern health-related goals, activity and participation choices, diagnostics, treatment options, and treatment evaluation, are, however, crucial for successful client-centred care and shared decision making. Dialogue conversations facilitate essential exchanges between clients and healthcare professionals, and both clients and professionals should play a significant role in the conversation. It is unknown how communication vulnerable people and their healthcare professionals experience dialogue conversations and what can be done to support successful communication in these conversations. The aim of this research is to explore how communication vulnerable clients and professionals experience their communication in dialogue conversations in long-term care and how they can best be supported in improving their communication in these conversations.
DOCUMENT
Een derde van de Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Mensen met chronische aandoeningen komen in de eerstelijns fysiotherapiepraktijk. Het is lastig voor mensen met een chronische aandoening om de eigen gedachten over klachten over te brengen aan de fysiotherapeut. Als bovendien de fysiotherapeut de beperkte gezondheidsvaardigheden niet herkent kan dit leiden tot een onvolledig biopsychosociaal beeld van de cliënt, onvrede over de communicatie en de keuze van de behandeling. Eerstelijns fysiotherapeuten vragen hulp bij het gesprek tijdens het eerste consult met cliënten met chronische aandoeningen en beperkte gezondheidsvaardigheden.
In revalidatie-behandelteams zijn ergotherapeuten de ‘primus inter pares’ voor advisering over hulpmiddelen; hulpmiddelen die mensen met beperkingen ondersteunen bij activiteiten in zelfverzorging, onderwijs, spel, arbeid en wonen. Behoud van deze expertrol vraagt van ergotherapeuten om de nieuwste technologieën te integreren in de praktijk. Een snelgroeiende ontwikkeling betreft technologie waarmee men zelfhulpmiddelen kan ontwikkelen, maken of aanpassen. Zogenaamde do-it-yourself-technologie (DIY) met 3D-printing als bekendste voorbeeld. Revalidatie-ergotherapeuten van Adelante, Libra en Sevagram willen met DIY-technologie aan de slag om hulpmiddelen meer op maat, goedkoper en sneller te vervaardigen in nauwe samenwerking met hun cliënten. Onduidelijk is echter hoe een revalidatiedienst met DIY-technologie eruit kan zien, hoe deze in te bedden is in de dagelijkse praktijk, en hoe doorontwikkeling bewerkstelligd kan worden. Maken van hulpmiddelen met DIY-technologie past bij de identiteit van de ergotherapeut, maar vraagt om nieuwe werkwijzen en samenwerkingsverbanden om nieuwe kennis over techniek, ontwerpen en over materialen. Daarnaast spelen vragen van medische, financiële, ethische en juridische aard een rol. Met de ergotherapeuten kwamen we tot de volgende hoofdvraag: Hoe maken we als ergotherapeuten DIY-technologie, zoals 3D-printen, tot een integraal onderdeel van onze praktijk om met onze cliënten tot maatwerk-hulpmiddelen te komen? Deze vraag wordt binnen de drie centra, in vier fasen (analyse, design/testen, implementatie, doorontwikkeling) opgepakt met actieonderzoek als centrale methode en een diversiteit aan kwalitatieve en kwantitatieve manieren van gegevensverzameling. Partners in deze projectaanvraag (revalidatie-professionals, kennisinstellingen, brancheorganisaties, cliëntenorganisaties en ondernemers) zijn overtuigd dat DIY-technologie meerwaarde biedt voor het aanbod aan hulpmiddelen en invloed heeft op de eigen regie en participatie van cliënten. Met ondersteuning van hun uitgebreide expertise wordt de nieuwe dienst beschreven en wordt een toolbox DIY-technologie ontwikkeld en geïmplementeerd. Ook wordt een database voor zelfgemaakte hulpmiddelen en een DIY-community gerealiseerd. Deze kennis wordt gebruikt in het onderwijs van ergotherapie, Healthcare Engineering en Communication and Multimedia-Design.
communicative participation, language disordersOBJECTIVE(S)/RESEARCH QUESTION(S) Speech and language therapists (SLTs) are the primary care professionals to treat language and communication disorders. Their treatment is informed by a variety of outcome measures. At present, diagnosis, monitoring of progress and evaluation are often based on performance-based and clinician-reported outcomes such as results of standardized speech, language, voice, or communication tests. These tests typically aim to capture how well the person can produce or understand language in a controlled situation, and therefore only provide limited insight in the person’s challenges in life. Performance measures do not incorporate the unobservable feelings such as a patient's effort, social embarrassment, difficulty, or confidence in communication. Nor do they address language and communication difficulties experienced by the person themselves, the impact on daily life or allow patients to set goals related to their own needs and wishes. The aim of our study is give our patients a voice and empower SLTs to incorporate their patient's perspective in planning therapy. We will Aangemaakt door ProjectNet / Generated by ProjectNet: 08-12-2020 12:072Subsidieaanvraag_digitaal / Grant Application_digitaalDossier nummer / Dossier number: 80-86900-98-041DEFINITIEFdevelop a valid and reliable patient-reported outcome measure that provides information on communicative participation of people with communication disorders and integrate this item bank in patient specific goal setting in speech and language therapy. Both the item bank and the goal setting method will be adapted in cocreation with patients to enable access for people with communication difficulties.STUDY DESIGN Mixed methods research design following the MRC guidance for process evaluation of complex interventions, using PROMIS methodology including psychometric evaluation and an iterative user-centered design with qualitative co-creation methods to develop accessible items and the goal setting method.RESEARCH POPULATION Children, adolescents and adults with speech, language, hearing, and voice disorders.OUTCOME MEASURES An online patient-reported outcome measure on communicative participation, the Communicative Participation Item Bank (CPIB), CPIB items that are accessible for people with language understanding difficulties, a communicative-participation person-specific goal setting method developed with speech and language therapists and patients and tested on usability and feasibility in clinical practice, and a course for SLTs explaining the use of the goal-setting method in their clinical reasoning process.RELEVANCE This study answers one of the prioritized questions in the call for SLTs to systematically and reliably incorporate the clients’ perspective in their daily practice to improve the quality of SLT services. At present patient reported outcomes play only a small role in speech and language therapy because 1) measures (PROMS) are often invalid, not implemented and unsuitable for clinical practice and 2) there is a knowledge gap in how to capture and interpret outcomes from persons with language disorders.