Zoekresultaten

Producten 1.004

product

Collaborative service innovation

Designers move more and more in the direction of Service Design, in which frequently a participatory or co-design approach is used to involve service providers in the design process. The designerprovider relationship in such Service Design processes differs in four aspects from traditional client-relationships: The relationship is 1) more dynamic and interactive, 2) based on collaboratively evolving ideas and ambitions, 3) focusing on the process of innovation, rather than on the outcome, and 4) frequently based on extrinsic motivation for innovation or on fuzzy starting points. Designers experience difficulties in persuading service providers of the importance of such a collaborative approach, while providers are not familiar with this kind of approach and their organizations are not ready for such a kind of collaboration. This paper positions designer-provider relationship in Service Design processes in literature and describes a research proposal for the development of an efficient and effective participatory design intervention that stimulates collaboration between designers and service providers.

PDF

Collaborative service innovation
product

Valuing Value in Innovation Ecosystems: Collaborative Creation and Capture of Value in Smart City Projects for a Circular Economy

Both research and practice acknowledge that an increasing number of business models are realized by multiple organizations in innovation ecosystems. Little research addresses how organizations develop these business models jointly over time and balance the tensions that occur from the divergent goals and interests of each actor. We propose that the concept of value valuation may be helpful in understanding this process. Value valuation is a balancing process that takes place between actors in an innovation ecosystem when collaborating around a business model for sustainability, making sure that the benefits of ecosystem membership outweighs its costs, leading to continuing support of the initiative. Based on four smart city projects for a circular economy we find that value is valuated along two dimensions: economic, environmental and social value; and mutual and individual value. Value valuation takes place in iterative cycles and is characterized by a number of mechanisms, including action-based experimenting. These findings open up a research agenda to study the dynamics of ecosystem-based business model development.

PDF

product

Circular Economy policy and practice in six European regions

This lessons learned report gives an overview of the output and results of the first phase of the REDUCES project. The introduction states the relevance of combining a policy approach with business model analysis, and defines the objectives. Next, an overview is given of circular economy good business practices in the regions involved. Examining these business practices helped to define the regional needs for circular economy policy. This business approach proved to be a solid base for developing regional circular economy action plans, the last chapter of this report.

PDF

Circular Economy policy and practice in six European regions

Personen 2

persoon

Jeroen Oskam

persoon

Jeroen Oskam

Projecten 4

project

Fluïde Eigenschap in de Creatieve Industrie

Het doel van dit interdisciplinaire SIA KIEM project Fluïde Eigenschap in de Creatieve Industrie is te onderzoeken of en hoe gedeelde vormen van eigenaarschap in de creatieve industrie kunnen bijdragen aan het creëren van een democratischer en duurzamer economie, waarin ook het MKB kan participeren in digitale innovatie. Het project geeft een overzicht van beschikbare vormen van (gedeeld) eigenaarschap, hun werking en hoe deze creatieve professionals kunnen ondersteunen bij de transitie naar de platformeconomie. Dit wordt toegepast op een concrete case, dat van een digitale breimachine. Naast het leveren van een goede praktijk, moet het project leiden tot een groter internationaal onderzoeksvoorstel over Fluid Ownership in the Creative Industry, dat dieper ingaat op de beschikbare eigendomsoplossingen en hoe deze waarde zullen creëren voor de creatieve professional.

Afgerond
project

Ga hybride! Duurzame off/online werkende principes voor de creatieve industrie om publiek te verbinden aan een hoogwaardig cultureel aanbod na de corona reset, middels livecasting, (e-)publicaties en levende archieven

Sinds de corona reset wordt in de culturele en creatieve sector volop geïnnoveerd om tijdelijke sluitingen en financiële verliezen te compenseren. Aanbieders van hoogwaardige culturele programma’s, zoals presentatie-instellingen en zelforganiserende collectieven, coördineren in hoog tempo digitale expositieruimtes, livestreams en online debatten, waarmee ze hun bestaande (offline en lokale) en nieuwe (online en mondiale) publiek bedienen. Soms ook tegelijkertijd, in een hybride evenement; met een beperkt live publiek én een onbeperkt aantal online bezoekers. Hoe zorgen zij dat beide groepen bij deze livecastings een gelijkwaardige ervaring hebben? En hoe benutten ze de potentie van dit opgenomen materiaal voor publicatie en blijvende publieksinteractie in hun digitaal (web)archief? Ad hoc coronaoplossingen behoeven nu toekomstbestendige doorontwikkeling. Met MKB’ers ontwikkelen we een langetermijnvisie op off/online kennisdeling van hun culturele aanbod, op voorwaarden van duurzaamheid en technologische onafhankelijkheid in het beheer en de data-opslag van hun gepubliceerde materiaal. Verregaande digitalisering en klimaatoverwegingen geven namelijk naast corona urgentie aan een visie op hybride programmering. In het onderzoek worden werkende principes ontwikkeld voor een langetermijnvisie op een hybride en kwalitatief hoogwaardig programma-aanbod, met het oog op het bedienen van nieuw en bestaand publiek na de corona reset, via participatieve livecasts van evenementen, de samenhangende verslaglegging daarvan middels publicaties die uiteindelijk in levende archieven te komen: Om het knelpunt van ‘schermmoeheid’ bij eindgebruikers van programma-aanbod te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘participatieve livecasting’, om de succespijler ‘gezamenlijke publiekservaring bij online evenementen’ te bewerkstelligen. Om het knelpunt van ‘gefragmenteerde informatievoorziening’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘hybride publicaties’, om de succespijler ‘samenhang in off/online programma-aanbod’ te bewerkstelligen. Om het knelpunt van een ‘reactieve houding’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘levende archieven’, om de succespijler van een ‘anticiperende houding in de werkwijze van programma-aanbieders’ te bewerkstelligen.

Afgerond
project

Research study on Tourism and the sharing economy: challenges and opportunities

Client: European Parliament, Directorate General for Internal Policies, Policy Department B: Structural and Cohesion Policies, Transport and Tourism The impacts, challenges and opportunities caused by the fast-growing sharing economy in tourism are assessed. The report describes the definition, size, and development of the sharing (or collaborative) economy, assessing the (dis-) advantages for the tourism sector, concluding with policy analysis and recommendations. Large parts of the sharing economy are affecting the tourism sector, although its share is very small. The main challenges are taxation and regulation; main opportunities are the innovative power and enhanced competition.

Afgerond