I shall use this editorial to express my mixed feelings about the COVID-19 pandemic that affected our lives strongly, personally and professionally, in very different ways for over two years. Going back to our schools, colleges and universities, without even wearing facemasks, sometimes feel a bit unfamiliar. This unfamiliarity also touches upon the way we think and act in our daily work. We are virtually standing at a crossroads: are we returning to our previous routines or moving ahead by incorporating our new pandemic-related experiences into our routines?
Veel studenten hebben moeite met de taal die in het hbo wordt gebruikt. Er zijn aanwijzingen dat dit kan leiden tot achterstanden of zelfs uitval, met name onder studenten die de eerste in hun familie zijn die studeren, die uit het mbo instromen, en studenten met een migratieachtergrond. Tegelijk vormen hoorcolleges een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod en is er nog weinig bekend over de rol die de mondelinge taal in colleges speelt in het studiesucces van studenten.Het digitale magazine bevat een beschrijving van een verkennend onderzoek en een Handreiking die is gebaseerd op dit onderzoek. Met het Onderzoek is in kaart gebracht in hoeverre studenten moeite hebben met het mondeling academisch taalaanbod van docenten in colleges, welke factoren van invloed zijn op het al dan niet begrijpen (door studenten) van het mondeling academisch taalaanbod in colleges (van docenten), en hoe docenten in hun mondelinge taalaanbod in colleges rekening kunnen houden met de taalvaardigheid van studenten. De Handreiking geeft docenten inzicht in (1) hoe mondeling academisch taalaanbod eruit ziet in colleges aan eerstejaarsstudenten en welk effect dit kan hebben op studenten, (2) hun eigen taalgebruik en hoe zij hierover denken, en (3) hoe ze hun colleges kunnen aanpassen om studenten te leren deze taal te begrijpen. Dit materiaal kan bijvoorbeeld worden gebruikt in coachings- of scholingstrajecten van hbo-docenten.
LINK
Het evaluatieonderzoek van Cittaslow Westerwolde is gehouden in opdracht van de Colleges van B&W van de (inmiddels voormalige) gemeenten Bellingwedde en Vlagtwedde, nu: gemeente Westerwolde. Het evaluatieonderzoek richt zich op de externe communicatie met supporters van Cittaslow Westerwolde en op de initiatieven en samenwerking van deze supporters ten behoeve van Cittaslow. Het onderzoek is uitgevoerd als een kwantitatief onderzoek (survey) en kwalitatief onderzoek (diepte-interviews). De resultaten uit beide deelonderzoeken hebben geleid geleid tot aanbevelingen voor de communicatiestrategie en - activiteiten. Daarnaast zijn aanbevelingen gegeven over Cittaslow opgevat kan worden in het kader van programmasturing en samenwerking met supporters. Tenslotte zijn aanbevelingen gedaan over het evalueren van programma's, waarin de stakeholders betrokken zijn.
Veel organisaties in met name de publieke sector kampen met bureaucratie, medewerkers die hun passie kwijt zijn en cliënten of burgers die zich een nummer voelen. Hoe kan een organisatie de bedoeling centraal stellen en weer wendbaar worden, waardoor zij weer oog krijgt voor de mensen die zij bedient? Hoe kan een organisatie voor sterke teams, coachend leiderschap en betekenisvol werk zorgen en het werkplezier van medewerkers vergroten? Een 'bottom-up'-aanpak van integrale organisatievernieuwing leidt in de praktijk tot goede resultatenDoel In dit ontwerpgerichte onderzoek wordt op participatieve wijze gewerkt aan een organisatieontwerp waarin de klant centraal staat en teams de bouwsteen vormen van de organisatie. Middels een methodiek ontwikkeld door het lectoraat werken professionals zelf aan het ontwerp van deze platte en eenvoudige organisatie en geven vorm aan hun teams waarin hun professionele autonomie groot is. Er wordt gekeken naar de aanpassingen van de organisatie die nodig zijn om teams te versterken, zoals een passende besturingsfilosofie, coachend leiderschap, ondersteunende diensten en systemen. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Zelforganisatietool De door het lectoraat ontwikkelde zelforganisatietool biedt inzicht in de teamvorming en teamontwikkeling en geeft teams en hun leidinggevenden handvatten voor hun ontwikkelpad. Afstudeeratelier Organiseren van waardig werk Studenten van het Institute for People & Business die bezig zijn met hun afstudeeronderzoek rondom het thema Ontwerpen & Veranderen van organisaties vormen tezamen een afstudeeratelier. Zij verdiepen aan de hand van expertcolleges hun kennis en maken de kennis die zij opdoen vervolgens overdraagbaar naar andere organisaties en het onderwijs door de resultaten van hun onderzoek te delen. Aanpak De ontwerp- en verandermethodiek die in het praktijkgericht onderzoek wordt toegepast, is gebaseerd op een experiment in de ouderenzorg. De aanpak staat beschreven in de handreiking ‘Sociale innovatie in de ouderenzorg: samenwerken aan goede zorg, op reis met de client als kompas’ (Handreiking Sociale Innovatie). In dit artikel (Artikel Organisatieverandering van onderop) worden de resultaten van dit experiment toegelicht. Deze ontwerp- en verandermethode is vervolgens in diverse organisaties toegepast (Edward Lawler – High-Involvement Management). Momenteel wordt een soortgelijke participatieve methode ontwikkeld voor, en toegepast in het hoger onderwijs (https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/naar-een-teamgerichte-organisatie). Onderwijsteams binnen de HU gebruiken de aanpak om zelforganiserend te worden en een teamgerichte organisatie te bouwen. Er wordt gelijktijdig onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de verbetering van het organisatieontwerp, in de ontwikkeling van het zelforganiserend vermogen van teams en wat de lessons learned zijn ten behoeve van een handreiking voor het ontwerpen van een teamgerichte organisatie in het hoger onderwijs.
Brain Power is een co-onderzoekersgroep bestaande uit zes mensen die leven met dementie. Zij werken mee aan onderzoek naar wat belangrijk is in het dagelijks leven van mensen met dementie.
Doel van het project is het faciliteren van het gebruik van de resultaten van het RAAK-project High Tech Kunststoffen voor de docenten en de lesinhoud over verwerken en toepassen van thermoplastische composieten (RTP) ten behoeve van de minor Composieten. Door het Top-Up project krijgen de docenten kennis over RTP-composieten vanuit de RAAK-project-resultaten en de bedrijfspraktijk van de deelnemende bedrijven.