In deze rapportage worden de bevindingen besproken van het onderzoek naar de inzet en het rendement van Eigen Kracht-conferenties (EKc) in situaties waar verplichte Geestelijke Gezondheidszorg speelt of dreigt.
DOCUMENT
Het sociale werkveld in Nederland is in beweging, vooral vanwege grootschalige decentralisaties van de rijksoverheid naar gemeenten. De Wet maatschappelijke ondersteuning is onderdeel van die decentralisaties en om professionals goed toe te rusten voor de veranderingen zijn Wmo werkplaatsen opgericht. Sinds eind 2012 is ook in Rotterdam een Wmo werkplaats actief, geleid door lectoren van de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland. Deze bundel biedt een overzicht van de resultaten van het praktijkgerichte onderzoek van de Wmo werkplaats Rotterdam in de afgelopen jaren. Zeven beloftevolle praktijken zijn onderzocht en samen met de betrokkenen is gesproken over het verder ontwikkelen ervan. Rond de beloftevolle praktijken en de bredere thematiek van decentralisaties in het sociale werkveld heeft de Wmo werkplaats ook activiteiten georganiseerd over kennisdeling en reflectie. Dat past bij de lerende aanpak die is gekozen. Tegen die achtergrond zijn aan elk hoofdstuk een of meer casussen toegevoegd en zijn daar leervragen bij geformuleerd. Alleen lerende sociale professionals zijn in staat om de complexe kwesties die er spelen in het werkveld adequaat aan te pakken.
DOCUMENT
Het onderzoek naar de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties heeft tot doel een actuele en inspirerende bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de (nieuwe) sociaal professional tot reflective practitioner. Het onderzoek heeft aan de hand van de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties in Rotterdam vier relevante dilemma’s geïdentificeerd bij vier thema’s: activering sociale netwerken; eigen kracht en zelfredzaamheid van burgers; zelfregie, zelfbeschikking en sturing; kritische analyse van interventies. Vanuit het onderzoek naar de Eigen Kracht Conferenties stellen we een digitaal Dossier Eigen Kracht samen. Dit dossier biedt landelijk overdraagbaar en vrij te gebruiken opleidingsmateriaal dat aankomende professionals in bachelor- en masteropleidingen uitnodigt en prikkelt te reflecteren op hun eigen houding en handelen en op de maatschappelijke visie en beleid ten aanzien van de vier in het onderzoek benoemde dilemma’s/discussiethema’s.
DOCUMENT
De conferentie had als doel; 'elkaar beter te leren kennen, ervaringen uit te wisselen en het ontwikkelen van concrete plannen om te zorgen dat mbo'ers sneller en succesvoller het hbo kunnen doorlopen'. Door middel van workshops/presentaties werd de conferentie vormgegeven. De organisatie van de conferentie had een inspectieteam ingesteld om er voor te zorgen dat het studentenbelang meegenomen werd in de sessies.
MULTIFILE
HvA Lector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze bundel van de Europese Commissie over het beroep van lerarenopleiders. In beleidsdiscussies over onderwijs en leraren in de verschillende Europese Lidstaten is weinig aandacht voor het belang van goede lerarenopleiders. Mede op basis van drie conferenties heeft de Thematische Werkgroep Teacher’s Professional Development van de Europese Commissie, de kwaliteit van lerarenopleiders op de Europese beleidsagenda geplaatst. Nederland is een van de weinige landen waar behoorlijk veel aandacht is voor de kwaliteit van lerarenopleiders (met name dankzij de rol van de VELON). Nederlandse voorbeelden van maatregelen en initiatieven, met name vanuit de beroepsgroep zelf, worden op diverse plekken in de bundel genoemd.
DOCUMENT
Elk jaar organiseert de HBO-I stichting, het samenwerkingsverband van hbo ict-opleidingen in Nederland, een conferentie voor haar leden. Tijdens deze conferenties staan strategisch beleid, deskundigheidsbevordering en samenwerking centraal. Sinds 2005 is de internationale oriëntatie als strategisch aspect benadrukt. De blik tien jaar vooruit om de curricula niet op hypes, maar op trends te sturen. In 2005 werd Silicon Valley bezocht en in 2006 ging het HBO-I naar de CeBit in Hannover. Dit jaar zochten we de ict-wijsheid in het verre oosten. Hoe ontwikkelt ict zich in Azië? Dat was de reden voor het HBO-I om een studiereis te maken naar Japan. In Tokyo tref je alle grote ict-bedrijven en drie van de beste Japanse universiteiten. Geen betere periode om Tokyo te bezoeken dan de week van de kersenbloesem. Een verslag van een indrukwekkende HBO-I studiereis naar Japan.
DOCUMENT
Van 19 t/m 25 januari 2021 vond de Klimaatadaptatieweek Groningen plaats. Een online week vol activiteiten voor jong en oud.Het programma tijdens de Klimaatadaptatieweek zat boordevol leuke, vernieuwende en inspirerende elementen. Van conferenties, verdiepende lezingen en tentoonstellingen, tot aan kidsactiviteiten en vergroeningsacties.
DOCUMENT
What would you do if you were unable to pay your rent and you were threatened with home-eviction? Would you ask you family or close friends for help, or would you prefer the professional help of a social worker? Or maybe both? What kind of support can family, friends, neighbors, offer in a situation like this? This thesis tries to answer these questions. The research project focused on vulnerable people who were threatened with home-eviction. A Family Group Conference (FGC) was offered to them by social workers. An FGC is a meeting with a person and his/her social network, during which they make their own plan. Professionals merely give information but are not present during the decision-making process and they carry out their part of the plan as presented by the person and the social network. The experiences with nearly evicted persons were compared to FGC experiences with two other target groups. This way, conditions were identified for a successful implementation of the FGC method with people facing home-eviction.
DOCUMENT
Foreword : Education is the key to widen people’s opportunities in our globalizing world. The Hague, city of Justice and Peace, is rapidly improving its position in higher education. New universities and academies have established themselves in recent years. They broaden the offer of courses, degrees and research opportunities. The Municipal Government and The Hague University of Applied Sciences invited all interested international organizations, corporations, researchers and educational institutes to reflect on the best pattern of international higher education that should be organized in the future. Education should service the needs of both the Dutch and foreign population groups in The Hague and the region around it. With hundreds of large and small international institutions, tens of thousands of employees from abroad, as well as a growing interest of The Hague’s Dutch citizens, it is important to design the best possible facilities for higher education. This report summarizes the views and proposals expressed during the working conference. The reader may find many useful ideas for further development.
DOCUMENT