Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
De Test Of Environmental Supportiveness (TOES) is ontwikkeld door prof. dr. Anita Bundy en collega’s. De TOES evalueert de invloed van omgevingsaspecten op het spel van kinderen. Het instrument is van belang voor kinderergotherapeuten en andere professionals, omdat het een beoordeling is op activiteiten-/participatieniveau volgens ICF-CY. De TOES kan door ergo-therapeuten worden toegepast in combinatie met de Test of Playfulness (ToP).Het evalueren van de omgeving, als belangrijke factor die ondersteunt of belemmert, is onderdeel van de theoretische basis van theorie die het effect van de omgeving op de dagelijks handelen van kinderen beschrijft. Het evalueren van de invloed van de omgeving met behulp van de TOES geeft inzicht hoe de omgeving te veranderen of aan te passen om de playfulness van het kind te vergroten. We weten dat het veranderen of aanpassen van de fysieke of sociale omgeving vaak passender en effectiever is dan een interventie om het vaardigheidsniveau van het kind te veranderen. De uitkomst op de TOES geeft therapeuten de mogelijkheid om te adviseren over de omgeving bij kinderen die in de ene omgeving meer playfulness laten zien dan in een andere omgeving (bijvoorbeeld thuis beter dan op school). Dit is belangrijk in het geval van spelen omdat dit een zelfgekozen activiteit is en door het veranderen van de omgeving de kind beter kan slagen in de spelactiviteiten van zijn keuze.
DOCUMENT
Nu nieuwe technologieën als virtual en mixed reality steeds toegankelijker worden voor erfgoedinstellingen, rijst de vraag hoe ervaringen met deze technologieën zo ontworpen kunnen worden dat bezoekers de vaak onzichtbare verhalen en context en van stedelijk (im)materieel erfgoed kunnen ervaren. De Hogeschool van Amsterdam, Reinwardt Academie en de Oude Kerk hebben daarom een kleinschalig onderzoek opgezet naar het prototype Soundverse. Soundverse is een virtuele en multi sensorische interpretatie van de Oude kerkstor en die gemaakt is door studenten van de Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met de Oude Kerk. In het onderzoek stond de vraag centraal in hoeverre Soundverse (potentiële) bezoekers de mogelijkheid biedt om een verbinding aan te gaan met de stedelijke erfgoedlocatie de Oude Kerk. Daarbij is gebruik gemaakt van de emotienetwerken-methodiek die is ontwikkeld door de Reinwardt Academie en Imagine IC. Uit de gesprekken blijkt dat het levendige en speelse karakter van Soundverse wordt gewaardeerd, maar ook dat een gevoel van vervreemding optreedt doordat de relatie met de Oude Kerk onduidelijk blijft. Verder komt naar voren dat de toegepaste adaptatie op het emotienetwerken-model kansen biedtvoor studenten bij het uitvoeren van hun onderzoek.
MULTIFILE
In de toekomst zullen wateroverlast en droogte steeds vaker voorkomen. Hoewel water van grote betekenis is voor ons dagelijks leven - en Nederland een rijke traditie heeft van waterbeheer - maken sociale, culturele en historische waarden slechts sporadisch deel uit van watergerelateerd beleid. Omdat er bij wateropgaven veel verschillende partijen aan tafel zitten, is het belangrijk te snappen welke waarden meespelen bij besluitvormingsprocessen. Een serious game kan helpen bij het formuleren van die waarden om bij te dragen aan een beter ‘waterbewustzijn’ van zowel beleidsmakers als bewoners, en bewoners beter te betrekken bij hun eigen leefomgeving. Six Architecten, actief in bouw- en renovatieprojecten waarin water en erfgoed een rol spelen, lopen aan tegen een beleidsomgeving van tegengestelde belangen. De gameontwikkelaar IJsfontein in Amsterdam ontwikkelt serious games en heeft veel ervaring met het visualiseren van historisch materiaal voor musea en archieven, maar zoekt naar de kennis om deze vaardigheden toepasbaar te maken binnen de hedendaagse klimaatopgave. Met deze twee praktijkpartners werken onderzoekers van de TU Delft, op het gebied van watererfgoed, ontwerpen voor waarden (Delft Design for Values) en games (TPM), samen aan de WaterWaarden-game. Voor dit project gaan we in gesprek met beleidsmakers en bewoners om te achterhalen welke waarden er meespelen bij een selectie van objecten (zoals kades, dijken, gemalen) binnen de casus Amsterdam. Waternet, het waterbedrijf van de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, zal bijdragen bij het contacten leggen met betrokken en het toetsen aan de beleidswerkelijkheid. Door de waarden en uitdagingen in specifieke opgaven in Amsterdam te analyseren en in de game te verwerken, werken we toe naar een prototype en een aanvraag om deze serious game te ontwikkelen tot een gameplatform dat in de toekomst ook bij wateropgaven in andere gebieden gebruikt kan worden.