Cursus om opvoedvragen te beantwoorden via een e-mailconsult
DOCUMENT
In september 2009 startten zes regionale Wmo-werkplaatsen in Nederland. Het zijn regionale samenwerkingsverbanden van Hbo-instellingen en lectoren, zorg- en welzijnsinstellingen en gemeenten, gericht op praktijkonderzoek, beroepsinnovatie en deskundigheidsbevordering op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft deze werkplaatsen een stimuleringssubsidie. Van 2009 tot 2012 hebben de zes Wmo-werkplaatsen nieuwe werkvormen voor zorg en welzijn opgespoord, verder ontwikkeld en geëvalueerd. Op basis van deze praktijkervaringen en –onderzoek, ontwikkelden de werkplaatsen onderwijsmodulen, die om niet ter beschikking gesteld worden aan gemeenten, organisaties in de zorg- en welzijnssector, opleiders en andere belangstellenden. In de onderwijsmodules staat een bepaald maatschappelijk probleem en een door de Wmo-werkplaats gevolgde en ontwikkelde methodiek centraal. In deze cursus ontdekken studenten ontdekken hoe onderzoek plaats kan vinden zodat kennis over de context van kwetsbare burgers systematisch in beeld komt. De cursus is met name ontwikkeld voor studenten die binnen het domein van Social Work (MWD) een groot aantal competenties ontwikkelen die allen ook relevant zijn voor het werken met deze groep. Denk hierbij aan zaken als gesprekstechnieken, outreachend werken, signaleren. Deze thema’s zullen op andere plekken in het curriculum behandeld worden. In dit programma is gekozen voor een aantal thema’s die niet direct voorhanden zijn in ieder curriculum. Het is aan de docent om samen met de student te zoeken naar een op maat gesneden invulling van het programma.
DOCUMENT
Kritisch leren kijken naar media, naar betrouwbaarheid van bronnen én naar technologie. Het zijn onmisbare vaardigheden in de digitale wereld, waarin informatie met één druk op de knop te vinden is. Gelukkig kun je al die vaardigheden leren: “Digitale geletterdheid is het vermogen je actief, bewust en kritisch te begeven in de digitale wereld.” Aan het woord zijn Margreet Luinge en Mickey Touwslager, experts op het gebied van digitale geletterdheid. Vanwege hun expertise zijn ze gevraagd de leerlijn voor de nieuwe cursus ‘Media’ te schrijven die volgend jaar verschijnt in de nieuwe editie van Nieuw Nederlands. Digitale geletterdheid krijgt een belangrijke plek in de lesmethode Nederlands. “Dat vind ik heel verstandig,” zegt Touwslager. “Digitaal ongeletterden zijn de analfabeten van de toekomst”.
LINK
In deze rapportage worden de opzet en resultaten besproken van de Opfriscursus Wiskunde van de techniekopleidingen van Fontys. De resultaten hebben betrekking op cohort 2012 en cohort 2013.
DOCUMENT
Je hebt je cursus omgezet naar een blended format. Dan ben je natuurlijk benieuwd of al je geleverde inspanningen iets hebben opgeleverd. Het goed evalueren van blended learning is daarom belangrijk. Hierbij stel je objectief vast of je vooraf gedefinieerde doelen daadwerkelijk behaald zijn. Dit kan natuurlijk alleen als je vooraf heldere doelstellingen hebt gedefinieerd: wat waren de doelen van het ‘verblenden’ van je cursus? Met de uitkomsten van de evaluatie kun jij, samen met andere ontwerpers en docenten, vervolgens zelf aan de slag om in een volgende iteratie een gerichte doorontwikkeling in te zetten en te blijven verbeteren.
DOCUMENT
Wat is klinisch leiderschap eigenlijk? Het UMCU, Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht zijn samen met Elevate, een internationaal online cursusplatform, gestart met een pilot van de blended cursus Leadership in Healthcare. De blend bij deze cursus bestond uit een zestien weken durende online cursus gecombineerd met het zes dagen schaduwen van een klinisch leider in de praktijk. In dit artikel wordt teruggeblikt op dit experiment.
DOCUMENT
Aansluiten bij de vraag uit de samenleving, regie voeren,werken in steeds veranderende omstandigheden: de grotedecentralisaties vragen nogal wat van ambtenaren. Hoe kunnenzij zich dat nieuwe vakmanschap eigen maken? Lector, adviseuren schrijver Manon Ruijters: “Het gaat niet alleen om nieuwekennis en vaardigheden, maar zeker ook om het onderzoekenvan wie jij bent als professional, waar jij voor staat.” Interview met Manon Ruijters.
DOCUMENT
Trainingsprogramma voor musea.
DOCUMENT