In this paper we explore the influence of the physical and social environment (the design space) son the formation of shared understanding in multidisciplinary design teams. We concentrate on the creative design meeting as a microenvironment for studying processes of design communication. Our applied research context entails the design of mixed physical–digital interactive systems supporting design meetings. Informed by theories of embodiment that have recently gained interest in cognitive science, we focus on the role of interactive “traces,” representational artifacts both created and used by participants as scaffolds for creating shared understanding. Our research through design approach resulted in two prototypes that form two concrete proposals of how the environment may scaffold shared understanding in design meetings. In several user studies we observed users working with our systems in natural contexts. Our analysis reveals how an ensemble of ongoing social as well as physical interactions, scaffolded by the interactive environment, grounds the formation of shared understanding in teams. We discuss implications for designing collaborative tools and for design communication theory in general.
MULTIFILE
This paper discusses sustainable real estate and the role of ethics within real estate. Both terms ‘sustainability’ and ‘ethics’ needs an explanation. With this discussion the tripartite system of ‘morals – principles - laws’ is described in order to have more grip on sustainable real estate and ethics.
MULTIFILE
Artificial intelligence (AI) is a technology which is increasingly being utilised in society and the economy worldwide, but there is much disquiet over problematic and dangerous implementations of AI, or indeed even AI itself deciding to do dangerous and problematic actions. These developments have led to concerns about whether and how AI systems currently adhere to and will adhere to ethical standards, stimulating a global and multistakeholder conversation on AI ethics and the production of AI governance initiatives. Such developments form the basis for this chapter, where we give an insight into what is happening in Australia, China, the European Union, India and the United States. We commence with some background to the AI ethics and regulation debates, before proceedings to give an overview of what is happening in different countries and regions, namely Australia, China, the European Union (including national level activities in Germany), India and the United States. We provide an analysis of these country profiles, with particular emphasis on the relationship between ethics and law in each location. Overall we find that AI governance and ethics initiatives are most developed in China and the European Union, but the United States has been catching up in the last eighteen months.
'The Data Tales' is een langdurig samenwerkingsverband van onderzoekers en bedrijven die samen projecten uitvoeren en vragen beantwoorden als: hoe kan data ons helpen de relatie met klanten te verbeteren en hoe beschermen we privacy van de klant als we die klant ook beter van dienst zijn willen zijn met data technieken?Doel The Data Tales consortium wil bedrijven helpen om beter met hun klanten om te gaan. Want als bedrijven naar hun klanten luisteren, versterken ze hun band. Techniek biedt allerlei opties om sneller, gerichter en zinvoller te reageren op de behoeften van klanten. Daarbij moeten de toon, inhoud en presentatie van de boodschap aansluiten bij de geadresseerde. Het doel van The Data Tales is om samen met onderwijs, bedrijven en technologie-ontwikkelaars te werken aan technieken om direct inzicht te geven in hoe hun klanten de interactie met organisaties ervaren. Daarbij wordt altijd gewerkt volgens het principe 'ethics by design' Resultaten Consortium The Data Tales vormde de basis voor het KIEM-project, VERBIND. Dat staat voor verantwoorde, belevingsgerichte interactie op basis van data-analyse. VERBIND brengt meerdere invalshoeken samen. We kijken niet alleen naar wat technisch mogelijk is bij dataverzameling, maar ook naar ethische keuzes die bedrijven maken. Op thedatatales.org lees je meer over het project VERBIND. Looptijd 01 januari 2018 - 31 december 2020 Aanpak In het Data Tales consortium komen de volgende vakgebieden samen: Customer Journey & marketing Data Science, waaronder process mining, text mining en andere vormen van data mining Recht en Ethiek, waaronder AVG Gedragswetenschappen ICT
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties bij de automatische creatie, personalisatie, distributie en archivering van mediacontent. Dit gaat gepaard met vragen en bezorgdheid in de maatschappij en de mediasector zelf over verantwoord gebruik van AI. Zo zijn er zorgen over discriminatie van bepaalde groepen door bias in algoritmes, over toenemende polarisatie door de verspreiding van radicale content en desinformatie door algoritmes en over schending van privacy bij een niet transparante omgang met data. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. Mediaorganisaties geven aan dat bestaande ethische instrumenten voor verantwoorde AI, zoals de EU “Ethics Guidelines for trustworthy AI” (European Commission, 2019) en de “AI Impact Assessment” (ECP, 2018) onvoldoende houvast bieden voor het ontwerp en de inzet van verantwoorde AI, omdat deze instrumenten niet specifiek zijn toegespitst op het mediadomein. Hierdoor worden deze ethische instrumenten nog nauwelijks toegepast in de mediasector, terwijl mediaorganisaties aangeven dat daar wel behoefte aan is. Het doel van dit project is om mediaorganisaties te ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties en bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI-toepassingen, door domeinspecifieke ethische instrumenten te ontwikkelen. Dit gebeurt aan de hand van drie praktijkcasussen die zijn aangedragen door mediaorganisaties: pluriforme aanbevelingssystemen, inclusieve spraakherkenningssystemen voor de Nederlandse taal en collaboratieve productie-ondersteuningssystemen. De ontwikkeling van de ethische instrumenten wordt uitgevoerd met een Research-through-Design aanpak met meerdere iteraties van informatie verzamelen, analyseren prototypen en testen. De beoogde resultaten van dit praktijkgerichte onderzoek zijn: 1) nieuwe kennis over het ontwerpen van verantwoorde AI in mediatoepassingen, 2) op media toegespitste ethische instrumenten, en 3) verandering in de deelnemende mediaorganisaties ten aanzien van verantwoorde AI door nauwe samenwerking met praktijkpartners in het onderzoek.
The IMPULS-2020 project DIGIREAL (BUas, 2021) aims to significantly strengthen BUAS’ Research and Development (R&D) on Digital Realities for the benefit of innovation in our sectoral industries. The project will furthermore help BUas to position itself in the emerging innovation ecosystems on Human Interaction, AI and Interactive Technologies. The pandemic has had a tremendous negative impact on BUas industrial sectors of research: Tourism, Leisure and Events, Hospitality and Facility, Built Environment and Logistics. Our partner industries are in great need of innovative responses to the crises. Data, AI combined with Interactive and Immersive Technologies (Games, VR/AR) can provide a partial solution, in line with the key-enabling technologies of the Smart Industry agenda. DIGIREAL builds upon our well-established expertise and capacity in entertainment and serious games and digital media (VR/AR). It furthermore strengthens our initial plans to venture into Data and Applied AI. Digital Realities offer great opportunities for sectoral industry research and innovation, such as experience measurement in Leisure and Hospitality, data-driven decision-making for (sustainable) tourism, geo-data simulations for Logistics and Digital Twins for Spatial Planning. Although BUas already has successful R&D projects in these areas, the synergy can and should significantly be improved. We propose a coherent one-year Impuls funded package to develop (in 2021): 1. A multi-year R&D program on Digital Realities, that leads to, 2. Strategic R&D proposals, in particular a SPRONG/sleuteltechnologie proposal; 3. Partnerships in the regional and national innovation ecosystem, in particular Mind Labs and Data Development Lab (DDL); 4. A shared Digital Realities Lab infrastructure, in particular hardware/software/peopleware for Augmented and Mixed Reality; 5. Leadership, support and operational capacity to achieve and support the above. The proposal presents a work program and management structure, with external partners in an advisory role.