Naast mijn werk als lector bij Zuyd Hogeschool ben ik bij de Universiteit Maastricht en bij ouderenzorgorganisatie Sevagram werkzaam op het thema Innovatiemanagement. Omdat ik ondersteun bij het opzetten van innovatiebeleid woonde ik een cursus Design Thinking bij voor leden van het Innovatieplatform van Sevagram. Design Thinking staat enorm in de belangstelling in de hedendaagse zorg. Ook in het prachtige tv-programma ‘We gaan het maken’ zijn het designers die aan de slag gaan met het ontwerpen van producten voor mensen met een beperking. En ik ben fan.
DOCUMENT
Studenten opleiden tot professionals die kunnen leven en werken in de huidige complexe en diverse samenleving. Kunnen acteren met mensen van verschillende achtergronden en de verhoudingen in de wereld kennen. Wereldburgers opleiden die zelfbewust zijn en met een kritische en empathische blik naar de wereld om hen heen kijken. Zodat ze na hun opleiding professionals zijn die begrijpen dat onderwerpen door henzelf en anderen vanuit verschillende invalshoeken kunnen worden aangevlogen. En in staat zijn om oplossingen te vinden voor ingewikkelde vraagstukken. Dat is een leven lang leren! Aan die ontwikkeling draag jij als onderwijsprofessional, op jouw manier, bij. Maar, dat vraagt ook van jou om steeds meer te acteren op het snijvlak van de interne leeromgeving van school en een externe (leer)omgeving, waarbij het cocreëren met verschillende stakeholders steeds belangrijker wordt voor het slim vormgeven van leerprocessen. De afgelopen periode onderschrijft des te meer dat we in een sneltreinvaart toe bewegen naar het ‘nieuwe normaal’, waarbij van ons wordt verwacht om anders te werken én te denken. Ingesleten denk- en werkpatronen volstaan niet meer in onze internationale samenleving die steeds complexer en onvoorspelbaarder wordt. Je ontkomt pas aan die patronen door opnieuw te gaan denken, te leren afstand nemen van vooropgestelde ideeën over wat er zou moeten zijn en ontstane situaties als kansen voor ontwikkeling te zien. Juist in deze tijd is flexibilisering van het onderwijs en cocreatie hard nodig om bij te dragen aan het ‘nieuwe normaal’. Design Thinking is een gedachtegoed, aanpak en onderwijsmethodiek die hierbij kan helpen. Het is een manier om vanuit een mens-perspectief te kunnen vernieuwen. In deze Design Thinking ‘proeverij’ hebben we gepoogd onze ervaringen met Design Thinking in living labs voor business en management studenten te bundelen met ervaringen van anderen en theorie. Daarvoor hebben we ervaringen van andere hogeschooldocenten die Design Thinking reeds toepas sen in hun onderwijsomgevingen en een praktische vertaling van de theorie over Design Thinking & Doing gebruikt. Met als doel dat jij voor jezelf kunt gaan ontdekken of Design Thinking (& Doing) iets is voor jou, en voor jouw studenten. Wie weet, misschien ontdek je zelfs dat je al een onbewust, bekwame Design Thinker bent.
DOCUMENT
Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
Innovatie moeilijk? Welnee. Onvoorspelbaar? Ja, heel erg. De meeste organisaties hebben er daarom de grootste moeite mee: ze zijn gericht op operationele efficiëntie en het gladstrijken van hobbeltjes. Ze kunnen nauwelijks meer reageren als een echt probleem ontstaat of een onverwachte kans zich aandient. Er is een andere mindset nodig, een mindset gericht op kansen creëren, op nieuwe dingen proberen, op snel reageren. Design Thinking biedt deze mindset: het is strategie waarbij het creëren en testen van opties centraal staat om gaandeweg te leren wat er nodig is. Maar hoe complexer een probleem is, hoe meer mensen moeten samenwerken. Hoe doe je dat, gezamenlijk innoveren, als niemand precies weet wat er gevraagd wordt? Als je als professional moet samenwerken in een multidisciplinair team en je de anderen nauwelijks begrijpt? Als halverwege opeens de situatie verandert? Als er grote tegenstrijdige belangen zijn? Op vrijdag 27 november 2020 hield Guido Stompff zijn lectorale rede over ‘De kracht van verbeelden; Design thinking in teams’. Hoe je innovatie kan versnellen door minder te praten en meer te ‘prutsen’. Waarom boundary objects, zoals schetsen of prototypen van fundamenteel belang zijn voor cocreatie. En vooral hoe je gezamenlijk de weg kan vinden door steeds opnieuw de bewegende stip aan de horizon te verbeelden.
DOCUMENT
Dariah was een Erasmus+ project omtrent Design Thinking in Arts and Sciences. Dariahteach bevat een aantal open online leermaterialen, gericht op docenten en studenten in Digital arts & humanities, maar is veel breder bruikbaar. Het is ontwikkeld voor zelfstudie, vooral voor diegene die geen toegang hebben tot specifieke trainingen in hun opleidingen, zaols design thinking. Het geeft veel achtergronden rondom makerscultuur, en concrete online cursusses met filmpjs, voorbeelden en toetsvraegn. De introductie module geeft een overzicht wat design thinking is en de module ‘how to practice design thinking’, ontwikkeld doro Guido Stompff, is vooral gericht op de praktijk en is ingeschaald als 5EC.
LINK
Het gedachtegoed van design thinking lijkt grote raakvlakken met de positieve psychologie. Design thinking is mensgericht, toekomstgericht en oplossingsgericht. In dit artikel wordt de relatie gelegd vanuit ontwerpend doen en denken: framen, verbeelden van mogelijkheden en experimenteren. Design thinking is gericht op het ontwikkelen van nieuwe kansen, waar je nog niet aan gedacht hebt. Niet langer kijken in de achteruitkijkspiegel van het verleden om te weten waar je heen gaat, maar nieuwe stippen aan de horizon ontwikkelen en exploreren. Het document is tegen betaling te downloaden.
LINK
This full paper works towards merging ‘frugality’ and ‘design thinking’ into a simplified framework for a workshop routine as a stepping stone for SMEs in developed countries to create and capture value of frugal innovations. Innovations which are born out of the notion that we can do more with less, or for less. This framework is aimed at reaching a specific group of SMEs, in this paper called the peloton of SMEs, a large group of SMEs which generally have lower growth ambitions and growth potential in comparison to the frontrunners. This group is often overlooked by (regional) governmental innovation programmes due to a primary focus on the same industry’s frontrunners. The framework was first tested with students, discussed with experts and eventually tested with SMEs from the Agribusiness sector in the Netherlands. Frugal Elements added to the design thinking process are; (a.) a Frugal Lens (b.) Frugal Business Model Patternsfor BMI (c.) Frugal leadership development (d.) Frugal Validation of the solution (e.) Frugal Intervention (limited time, limited theory, vertical learning community, practical tools). Although the first Pilot has been a succes in terms of helping participating SMEs to create innovations, more research is necessary for the design of a final framework which is expected to contribute to the frameworks that are currently available to SMEs in frugal and sustainable business modelling.
DOCUMENT
Vierdejaars studenten hbo-v van De Haagse Hogeschool hebben bij het HagaZiekenhuis in Den Haag onderzoek gedaan naar de betekenis van kwaliteit van zorg voor zowel patiënten als verpleegkundigen. In plaats van werken met enquêtes of gestructureerde vragenlijsten gingen de studenten aan de slag met het zogeheten design thinking. Door design thinking als interviewtechniek te trainen bij studenten worden ze vaardig in het gevoelig leren doorvragen naar de diepere beleving en drijfveren omtrent kwaliteit van zorg bij patiënten en verpleegkundigen. Dit artikel beschrijft design thinking als onderzoeksmethode en hoe studenten verpleegkunde hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast beschrijven wij de ervaringen van zowel de docenten, de studenten, als van zorgprofessionals in het ziekenhuis.
DOCUMENT
Toekomstige professionals moeten complexe problemen kunnen oplossen. Hoeleren we dit hbo-studenten? Design thinking en ontwerpgericht onderzoek bieden beiden dezelfde logica voor het ontwerpen van onderbouwde oplossingenvoor complexe problemen. Ze verschillen in accent, met name in inhoudelijke uitgangspunten en de organisatie van het ontwerpproces. Zowel design thinkingals ontwerpgericht onderzoek zijn geschikt voor het oplossen van complexeproblemen, zeker als hun sterke punten in opeenvolgende ontwerpcycli wordengecombineerd.
DOCUMENT
Preliminary empirical research conducted by the leading author has shown that design students using biological analogies, or models across different contexts, often misinterpreted these, intentionally or unintentionally, during design. By copying shape or form without integrating the main function of the mimicked biological model, students failed to consider the process or system directing that function when attempting to solve the design need. This article considers the first step in the development of an applicable educational model using distant analogies from nature, by means of biomimicry thinking methodology. The analysis examines results from a base-line exercise taken by students in the Minor Design with Nature during the Spring semester of Industrial Design Engineering at The Hague University of Applied Sciences in 2019, verifying that students without biomimicry training use this hollow approach automatically. This research confirms the gap between where students are at the beginning of the semester and where they need to be as expert sustainable designers when they graduate. These findings provide a starting point for future interventions in biomimicry workshops to improve systematic design thinking through structural and scientifically based iterations of analogical reasoning. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09574-1 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE