A short report on the final meeting of the FREVUE project: Freight Electric Vehicles in Urban Europe. On the four central themes in this 4 year project were the main conclusions: on technics, there is still a lack of an OEM who delivers large scale electric freight vehicles with the required quality and support. On economics it became clear that only for small FREV there is a business case. Social factors show that all stakeholder have a positive attitude towards FREV. For politics there are several instruments available.
LINK
The development of sustainable aviation turns out to be a 30 year transition process. How to manage this transition process is a crucial for the change and success of the aviation sector in future. The foreseen solutions are mostly driven by technological innovation and improvements of procedures and regulations. The question is if these tools are sufficient to manage the innovation of an entire sector with 100 years legacy or are changes in business models, societal values and human behaviour part of the instrument mix aviation can use? New or adapted innovation models and tools are needed to use the full mix of instruments. The article explores the use of a modified Cyclic Innovation Model which is developed by researchers of TU Delft. The development of Schiphol Airport in Amsterdam and the outlook for its next 100 years is used as a case to understand the complexity of sustainable airport development.
MULTIFILE
ADAS Kennisbank Advanced Driver Assistent Systems (ADAS) bepalen als een van de vier disruptieve automotive trends1 de komende jaren de automotive-branche. In de breedte van de branche –mkb-autobedrijven en -werkplaatsen, rijschoolhouders, verzekeraars, overheden, belangenorganisaties - bestaat het bewustzijn van de potentie en de impact van deze trend. Door de snelheid, waarmee deze ontwikkeling gepaard gaat, groeit de behoefte aan state of the art ADAS-kennis bij MKB-bedrijven in de automotive sector. Tevens vraagt de aard van deze disruptieve trend om interdisciplinaire samenwerkingen om de state of the art kennis te blijven ontwikkelen en om deze toegankelijk te presenteren. Met een consortium- bestaande uit MKB-ers en branche- belangenorganisaties- dat de breedte van de automotive-branche vertegenwoordigt, wil HAN-AR de behoefte aan ADAS kennis concretiseren en een kennisbank creëren waar onafhankelijke state of the Art ADAS kennis voor een breed netwerk toegankelijk wordt gepresenteerd. Doormiddel van dit onderzoek worden de ADAS kennishiaten in kaart gebracht en worden op basis daarvan nieuwe netwerken gevormd waarmee relevante en ontbrekende state of the art kennis wordt onderzocht. Het onderzoek moet leiden tot het uitbreiden van het ADAS netwerk dat zowel voor onderzoek als ook voor het automotive onderwijs komende jaren een prominente rol zal gaan spelen.
In september 2017 startten de lectoraten LEAN-World Class Performance en Automotive Research van de HAN University of Applied Sciences met het onderzoek ‘Werkplaats op Weg’ (cofinanciering door SIA middels het RAAK-MKB subsidieprogramma). Hierin werd de vraag beantwoord: “Wat betekenen alle technologische ontwikkelingen voor de gewenste inrichting van onze onderhoudsprocessen? Wat betekent dit voor acties die we nu en in de nabije toekomst moeten nemen?” De autowerkplaats van de toekomst zal - door innovaties in autotechnologieën, toenemende zorgen over het milieu en klimaat, en een veranderende toekomstvisie op mobiliteit - verschillen van huidige werkplaatsen. Deze ontwikkelingen leidden tot grote onzekerheid bij MKB-ondernemers, met name over de mogelijke effecten op de onderhoudsvraag van voertuigen. Werkplaats op Weg heeft het kennishiaat hieromtrent opgepakt. Op basis van specifieke casussen, interviews en praktijkonderzoeken zijn zes potentiële bedrijfstypes voor het MKB gedefinieerd. Deze zijn gelinkt aan de eerder beschreven technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. De relevantste technologische ontwikkelingen die hierin centraal stonden zijn Connected, Autonomous, Shared en Electric Vehicles (CASE; zie figuur 1). De analyse heeft geleid tot concrete en toegankelijke aanbevelingen en online tools. Hiermee kunnen bedrijven binnen de sector hun eigen strategische keuzes maken met betrekking tot het uitvoeren en organiseren van werkzaamheden in hun werkplaats. Tevens is vastgesteld welke consequenties er zijn voor automotive opleidingen. Resultaten van het onderzoek zijn verzameld op de website: www.werkplaatsopweg.nl Figuur 1: Resultaten Werkplaats op Weg Met behulp van de Top-Up willen we onderzoeken hoe ondernemers, onderwijzers en onderzoekers om kunnen gaan met onverwachte, disruptieve veranderingen zoals de Coronacrisis, als aanvulling op de eerdere bevindingen die vooral gericht waren op het omgaan met verwachte technologische innovaties. Gezien de enorme en radicale impact van de huidige coronacrisis, is dit het perfecte moment om de sector extra aandacht en ondersteuning hiertoe aan te bieden.
Blockchain-technologie maakt het betrouwbaar, juist en veilig gedistribueerd vastleggen van transacties in en tussen organisaties en individuen mogelijk. Daarmee biedt het kansen met een disruptief karakter voor bedrijfsleven, publieke instellingen, de maatschappij en haar burgers. Blockchain-technologie zou bijvoorbeeld kunnen worden toegepast voor een medisch dossier (bijvoorbeeld bij het initiatief voor een persoonlijke gezondheidsomgeving van minister Bruins), waarbij de patiënt de regie heeft over het beheer van zijn of haar, door transacties voortdurend wijzigende, medische gegevens. De onderzoeksagenda van de Dutch Blockchain Coalition, wijst governance aan als één van de drie speerpunten voor toekomstig onderzoek: dat is de interactie en het beslissingsproces, tussen verschillende partijen die een gezamenlijk probleem moeten oplossen. Blockchain governance is echter een te breed concept om in het kader een KIEM onderzoek uitputtend te kunnen behandelen, we volgen daarom de onderzoeksagenda van Beck et al. [2018] over governance voor de blockchain en richten het op een deelaspect, namelijk de organisatie van de besluitvorming in het ecosysteem waarin blockchain-technologie wordt toegepast. Dit onderzoek betreft een eerste verkenning en richt zich op de vraag wat “goede” governance is in een blockchain-omgeving en welke criteria daarbij te hanteren. We onderzoeken verder uit welke elementen governance van blockchaintoepassingen bestaat, en welke elementen in de blockchaintoepassingen zelf kunnen worden opgenomen (de zogenaamde on-chain governance) en welke niet (de zogenaamde off-chain governance). De opgedane kennis willen wij gebruiken om tot een meetinstrument voor het beoordelen van in hoeverre governance van een blockchaintoepassing ‘goed’ is ingericht te komen. De resultaten uit dit onderzoek vormen een springplank naar vervolgonderzoek.