Hitteprotocol. In dit draaiboek staat de methodologie van het uitvoeren van hittemetingen volgens de methode uit het RAAK Hitte in de woning onderzoek aan de HvA.
MULTIFILE
Bouwbegeleiding is een onderdeel van het project Zukunft PassivHaus. De doelstelling van het draaiboek is om tijdens de ontwikkeling en de uitvoering van een bouwwerk de participanten in het bouwproces te ondersteunen bij het behalen van de hoge prestatie-eisen, die aan de Passiefhuisstandaard verbonden zijn. Het betreft een leidraad voor: de conceptbepaling, schilconstructie en bouwdetaillering voor de nieuwbouw, de verbetering van een bestaande schilen constructiedetails en verder de aandachtspunten tijdens de bouwuitvoering, de gekozen installaties en de monitoring van de gerealiseerde bouw
MULTIFILE
266 woorden Op school kan de situatie zich voordoen dat de leerkracht onvoldoende tegemoet kan komen aan de extra ondersteuning die leerlingen met autisme nodig hebben. De klas kan te groot zijn, de leerkracht kan handelingsverlegen zijn, etc.. In dit projectplan wordt onderbouwd wat de relevantie is voor de dagelijkse praktijk van de leerkracht en de leerling met autisme en daaraan gerelateerde problemen. Tevens wordt onderbouwd waarom beeldende therapie theoretisch en empirisch kan bijdragen als creatieve oplossing voor kinderen met aan autisme gerelateerde problemen die in de klas extra aandacht vragen. Deze kinderen hebben een andere manier van informatie verwerken, kunnen zich vaak verbaal moeilijk uiten en hebben vaak sociale problemen. Deze kinderen lopen risico op verslavingsproblematiek (33%) en eenzaamheid, angst en depressie op volwassen leeftijd (80%). Kunstvormen in een leeromgeving bieden andere mogelijkheden voor kinderen om zich te uiten en om samen te werken. In dit projectplan wordt beschreven waarom het zinvol is te onderzoeken wat de effectiviteit is van beeldende therapie voor kinderen met autisme in primair (speciaal) onderwijs, ter preventie van risicogedrag. Het behandelprogramma ‘Zelf in beeld, beeldende therapie voor kinderen met autisme (bijlage 1) lijkt veelbelovende resultaten op te leveren (Schweizer, 2020). Om een indruk van de resultaten van praktijkgericht onderzoek naar ‘Zelf in beeld’ te krijgen kunt u de korte animatie bekijken (3 min): https://youtu.be/cVAAzRHZnb0 In dit vervolgproject wordt verkend in hoeverre ‘Zelf in beeld’ van toegevoegde waarde van kan zijn voor kind, leerkracht en ouders, binnen de setting van Speciaal Onderwijs. Dit project heeft een innovatief karakter omdat er een nieuwe vorm van (preventief) werken binnen passend onderwijs wordt toegepast en onderzocht.
Community, lab, werkplaats, netwerk, systeem, multi-stakeholder leeromgeving, leerwerkplaats, hybride leeromgeving: de termen buitelen over elkaar heen. Het gaat om omgevingen waarbij betrokkenen vanuit verschillende werelden met elkaar samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vaak rondom een maatschappelijke opgave. Bij de HU is gekozen voor de term ‘rijke leeromgevingen’. Vanwege het samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vinden wij ‘grensoverstijgende leeromgevingen’ een passend concept.
In zogeheten "rijke leeromgevingen" leren en werken studenten, docenten, onderzoekers, burgers, praktijkpartners en organisaties samen aan missiegedreven thema's. Maar hoe werkt zo'n leeromgeving in de prakijk? In dit project zijn inzichten gekregen om een volgende stap te kunnen zetten in het verrijken van leeromgevingen.