Over het Energieakkoord. In het energieakkoord voor duurzame groei is afgesproken dat in 2020 14 procent van de opwek hernieuwbaar moet zijn en in 2023 16 procent. De doelstelling is een uitdagende opgave waarbij de eerste vraag is: "Hoeveel hernieuwbare energie wordt er op dit moment opgewekt in Nederland?" Deze website geeft antwoord op de vraag voor de actueel opgewekte windenergie, zonne-energie en biogas.
LINK
Nederlandse mkb-ondernemers betalen 30% meer voor hun energie dan Duitse en zelfs 70% meer dan hun Belgische collega’s, stelt Martien Visser. “Boodschappen bij de buren zijn veel goedkoper, ook vanwege verschillen in accijnzen en btw. Nederlanders weten daar wel raad mee. Recent sprak ik iemand uit Ermelo die regelmatig een auto vol boodschappen uit Duitsland haalt en op tv zag ik een instructieve rapportage hierover. De forse accijnsverhoging op benzine per 1 juli 2023 leverde de schatkist netto niets op vanwege extra tanken bij de buren, zo berekende ik. Een Utrechter vertelde me onlangs dat hij alleen nog maar in België tankt. In deze column beperk ik me tot de energiebelastingen.”
LINK
Van burgers wordt een grote bijdrage verwacht bij het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen uit onder meer het Klimaatakkoord en het Deltaplan klimaatadaptatie. Beleidsmedewerkers duurzaamheid en communicatieadviseurs bij gemeenten stimuleren milieuvriendelijk gedrag onder inwoners met een variëteit aan interventies, waaronder vouchers voor LED-lampen, socialemediacampagnes, energiecoaches en persuasieve technologie als energiebesparingsapps. Ondanks de veelheid aan interventies lukt het gemeenteprofessionals niet om inwoners te bereiken, die zich weinig betrokken voelen bij duurzaamheid. Gemeenteprofessionals zien de aansluiting van deze interventies bij de sociale en persoonlijke omstandigheden van inwoners (bijvoorbeeld energiearmoede) en bij de sociale structuren in de wijk (buurtinitiatieven, wijkorganisaties, sleutelfiguren, etc.) als een belangrijk knelpunt. We ontwikkelen samen met vier wijken in vier gemeenten een sociotechnische aanpak om duurzaamheidsgedrag te stimuleren onder inwoners met een lage betrokkenheid bij dit onderwerp. Met etnografische methoden brengen we voor elke wijk eerst de persoonlijke en sociale omstandigheden, de sociale structuur, bestaande interventies en hun (gebrek aan) onderlinge samenhang in beeld. De uitkomsten vormen de basis voor een participatorydesignproces voor een persuasieve toepassing (bijv. een website, app of serious game), waarin inwoners, organisaties en initiatieven uit de wijk een centrale rol spelen en waarin nieuwe methoden worden ontwikkeld om weinig betrokken inwoners te betrekken. Beoogd resultaat bestaat uit een modulaire persuasieve toepassing en sociale interventies om milieuvriendelijk gedrag te stimuleren, die goed aansluiten bij de persoonlijke en sociale omstandigheden van inwoners. De ontwikkelde persuasieve technologie en sociale interventies maken gebruik van sociale gedragsveranderingsprikkels. Deze toepassing wordt geïntegreerd met bestaande interventies en bestaande sociale structuren door middel van customer journeys, afgestemd op de specifieke wijk. Aanpak, toepassing en customer journeys worden ingezet en geëvalueerd in pilots in de vier wijken. De modulaire toepassing, customer journeys, sociotechnische participatieve aanpak, ontwerprichtlijnen en geleerde lessen uit de pilots worden in een toolbox ‘Milieuvriendelijk gedrag stimuleren in de wijk’ samengebracht.
Energiearmoede is een bekend probleem in veel Europese landen. Veel mensen zijn niet in staat hun energierekening te betalen, doordat energiekosten stijgen en energiebesparing maar mondjesmaat wordt bereikt. Ondanks verschillende beleidsmaatregelen die energiearmoede direct of indirect tegen moeten gaan, stijgt het aantal Europese inwoners met energiearmoede in de private huursector. Deze sector kenmerkt zich daarnaast doordat het heel lastig is om huurders met energiearmoede te identificeren en om hen te bereiken met de juiste middelen.Doel ENPOR heeft als doel om zowel meer inzicht te geven in het probleem van energiearmoede in de private huursector, als om te onderzoeken welke ondersteunende maatregelen in deze sector het beste werken en deze direct te implementeren. ENPOR maakt hiervoor gebruik van een tiental bestaande tools en beleidsmaatregelen uit zeven verschillende Europese landen, die worden gedeeld, aangepast en uitgevoerd in de private huursector. Voor Nederland onderzoeken we hoe de Energiebox kan worden aangepast en verspreid onder huurders in de private sector om energiebesparing te realiseren. Resultaten Ontwerp van het beleid t.a.v. energiearmoede in de particuliere huursector toegesneden op de specifieke behoeften van energiearme huishoudens in deze sector; Ondersteuning van de uitvoering van het beleid. Het beleid aanpassen en uitvoeren en hun interacties versterken of overlap of conflicten met EU- of nationaal beleid verminderen; Monitoring van de uitvoering en effecten van het beleid. De resultaten van het beleid bewaken en de activiteiten op het gebied van stakeholderbetrokkenheid. Looptijd 01 september 2020 - 31 augustus 2023 Aanpak In de Nederlandse situatie werken we voor de evaluatie en herontwikkeling van de Energiebox voor deze specifieke doelgroep met co-design methodes in REACT groups: focusgroepen met vertegenwoordigers van alle verschillende stakeholders betrokken bij energiearmoede in de private huursector in Nederland. Extra informatie Meedoen Wil je graag een bijdrage leveren aan de focusgroepen (REACT groups) rondom energiearmoede in de private huursector die we vanuit het ENPOR project gaan organiseren? Of wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom dit project? Vul dan het formulier in en laat je gegevens achter. Inschrijven nieuwsbrief Je kunt je ook inschrijven voor de (Engelstalige) nieuwsbrief van het Europese project. Cofinanciering Grant agreement ID: 889385 Aanvullende documenten en doorverwijzingen Link naar CoE SSC
Energiearmoede is een bekend probleem in veel Europese landen. Veel mensen zijn niet in staat hun energierekening te betalen, doordat energiekosten stijgen en energiebesparing maar mondjesmaat wordt bereikt. Ondanks verschillende beleidsmaatregelen die energiearmoede direct of indirect tegen moeten gaan, stijgt het aantal Europese inwoners met energiearmoede in de private huursector. Deze sector kenmerkt zich daarnaast doordat het heel lastig is om huurders met energiearmoede te identificeren en om hen te bereiken met de juiste middelen.