Onderzoek naar toekomstbeelden van ouders, kinderen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, sociaal-verpleegkundigen en beleidsmakers rond vensterschool Koorenspoor. Visie van mensen die in de Korrewegwijk, de Indische Buurt of De Hoogte (Groningen) wonen en werken. Deze uitgave is een van de resultaten van het project Pedagogische Kracht (PK) in de Wijk dat in september 2008 startte. Tijdens dit project werken de Hanzehogeschool Groningen, de gemeente Groningen en de partners van Vensterschool Koorenspoor samen aan de verhoging van de kwaliteit van het professionele handelen.
De groene leefomgeving is een rijke voedingsbodem waarop ook economische activiteiten kunnen gedijen. Dit besef lijkt steeds meer door te dringen, ook bij ondernemers uit de traditionele economische sectoren zoals de landbouw, handel en bouw. Door te investeren in natuur, genereren ondernemers niet alleen financiële baten voor zichzelf, maar leveren ze ook ‘natuurwinst’. In deze publicatie beschrijven we zes inspirerende voorbeelden van ondernemers die blijk geven van hun verantwoordelijkheid voor de Nederlandse natuur. Ze investeren in natuurbehoud en halen daar tegelijk economisch rendement uit. Wat zijn hun ervaringen met de combinatie natuur en ondernemen? Hoe passen ze natuur in hun bedrijfsvoering in? Uit al hun antwoorden blijkt steeds dat ondernemen om meer draait dan geld alleen. Het betreft: de hopteelt in Limburg, Kinderopvang in de natuur, natuur in de Rotterdamse haven (nieuw aangelegde duinen), varkens als natuurbeheerder (in Raalte wroeten enkele varkens op grondgebied van Natuurmonumenten), groene oase bij de stad.
MULTIFILE
In opdracht van de gemeente Groningen wordt de vensterschoolontwikkeling in de stad gevolgd. In deze monitor wordt verslag gedaan van de monitor die antwoord geeft op drie vragen:1. in welke mate zijn de vensterschooldirecteuren en hun partners tevreden over de vensterschoolontwikkeling en wat zijn hun ambities?2. Welke kansen en kernpunten doen zich volgens hen voor? 3. Wat is de mate van tevredenheid m.b.t. interprofessionele samenwerking? En wat zijn daarbij de ambities?