In het hoofdstuk wordt ingegaan op de innovaties in de Europese gassector, met een speciale focus op de invoeding van groen gas (ook wel biomethaan) in het aardgassysteem. Er wordt een algemeen juridisch kader geschetst en er vindt een rechtsvergelijking plaats van de nationale rechtsordes aangaande Duitsland, Denemarken en Nederland.
LINK
For centuries, natural gas has been one of humanity’s main energy sources. The gas sector is still heavily reliant on natural gas production; however, as natural gas fields contain only a finite quantity of gas, its continued extraction is leading to the resource’s depletion. Furthermore, natural gas production has become a subject of debate, with many considering continued utilisation incompatible with the achievement of international and European climate goals. The need for alternative gases that are less damaging to the environment is becoming increasingly evident. Biomethane has shown itself to be a reliable alternative to natural gas, and if sourced and manufactured responsibly results in no new CO2 emissions. Another alternative, hydrogen, can, through the process of methanisation, be converted into synthetic natural gas (SNG). This chapter discusses the legal aspects of the production and use of biomethane, hydrogen and SNG.
LINK
This article explores the applicability of smart grid concepts to the Dutch gas network by reflecting on the experience of the electricity sector.
DOCUMENT
This review paper examines the greenhouse gas (GHG) emission reduction targets postulated by a range of organizations seeking to reduce the consequences of global climate change and how, or if, the global tourism sector can achieve its share of those targets. It takes both existing estimates of current tourism GHG emissions and emissions projected in a business-as-usual scenario through to 2035 and contrasts them with the "aspirational" emission reduction targets proclaimed by the sector. Analysis reveals that with current high-growth emission trends in tourism, the sector could become a major global source of GHGs in the future if other economic sectors achieve significant emission reductions. Success in achieving emission reductions in tourism is found to be largely dependent on major policy and practice changes in air travel, and stated tourism emission reduction targets do not appear feasible without volumetric changes considering the limited technical emission reduction potential currently projected for the aviation sector. The opportunities and challenges associated with a shift towards a low-carbon global economy are anticipated to transform tourism globally and in all respects. Much greater consideration and dissemination of these issues is required to inform future tourism development and travel decisions.
DOCUMENT
Groen Gas Hub Salland is een experimenteel en innovatief project. De beleidscontext van dit project laat zich kenmerken door een dynamiek van publieke belangen. Op de eerste plaats is er de liberalisering van de energiesector, die tot gevolg had dat de overheid op afstand van de sector is komen te staan. Daarnaast is er de wens in de samenleving om een duurzame energievoorziening te realiseren. Om aan deze wens tegemoet te komen, is het goed denkbaar dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt door in samenwerking met particulieren innovatieve duurzaamheidsprojecten te starten. Deze beleidscontext roept de vraag op (i) of en (ii) zo ja hoe een Groen Gas Hub in Salland georganiseerd kan worden. In dit rapport staan kritische succesfactoren waarmee bij de organisatie van het initiatief rekening kan worden gehouden. Daarnaast wordt een model gepresenteerd waardoor het mogelijk is om op een systematische en gefaseerde wijze een afweging te maken tussen verschillende organisatorische constructies. Deze afweging is terug te brengen tot een keuze op twee dimensies, namelijk: (i) het type belang en (ii) de schaal van het project. De keuzemogelijkheden op de twee dimensies leiden tot vier organisatievormen. Bij elke vorm hoort een andere verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen de verschillende partijen. Van deze organisatievormen is “de op een publiek belang gerichte provinciaal/regionaal georiënteerde organisatie” vooralsnog te prefereren.
MULTIFILE
Energiebeheer gericht aanpakken, Het analyseren van doelstellingen, resultaten en impacts van energie- en broeikasgasbeheersprogramma’s in bedrijven (met een samenvatting in het Nederlands): De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen moet drastisch worden teruggebracht om de mondiale stijging van de temperatuur tot het relatief veilige niveau van maximaal 2 graden Celsius te beperken. In de komende decennia zal de verbetering van de energie-efficiëntie de belangrijkste strategie zijn voor het verminderen van de energiegerelateerde uitstoot van broeikasgassen. Hoewel er een enorm potentieel is voor verbetering van de energie-efficiëntie, wordt een groot deel daarvan nog niet benut. Dit wordt veroorzaakt door diverse investeringsbarrières die de invoering van maatregelen voor energie-efficiëntie verbetering verhinderen. De invoering van energiemanagement wordt vaak beschouwd als een manier om dergelijke barrières voor energiebesparing te overwinnen. De invoering van energiemanagement in bedrijven kan worden gestimuleerd door de introductie van programma's voor energie-efficiëntie verbetering en vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Deze programma's zijn vaak een combinatie van verschillende elementen zoals verplichtingen voor energiemanagement; (ambitieuze) doelstellingen voor energiebesparing of beperking van de uitstoot van broeikasgassen; de beschikbaarheid van regelingen voor stimulering, ondersteuning en naleving; en andere verplichtingen, zoals openbare rapportages, certificering en verificatie. Tot nu toe is er echter beperkt inzicht in het proces van het formuleren van ambitieuze doelstellingen voor energie-efficiëntie verbetering of het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen binnen deze programma's, in de gevolgen van de invoering van dergelijke programma's op de verbetering van het energiemanagement, en in de impact van deze programma's op energiebesparing of de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. De centrale onderzoeksvraag van dit proefschrift is als volgt geformuleerd: "Wat is de impact van energie- en broeikasgasmanagement programma’s op het verbeteren van het energiemanagement in de praktijk, het versnellen van de energieefficiëntie verbetering en het beperken van de uitstoot van broeikasgassen in bedrijven?".
DOCUMENT
Though there are different interpretations in the scholarly literature of what a social learning is: whether it is an individual, organisational, or collective process. For example, Freeman (2007), in his study on policy change in the public health sector, conceptualised collective learning of public officials as a process of epistemological bricolage. In his interpretation, the new policy ideas are the result of this bricolage process, when the “acquired second-hand” ideas are transformed into “something new”. The literature on (democratic) governance points opens another perspective to the policy change, emphasising the importance of public engagement in the policy-making process. Following this school of thought the new policy is the result of a deliberative act that involves different participants. In other words, the ideas about policy are not borrowed, but are born in social deliberation. Combining the insights gained from both literatures – social learning and governance – the policy change is interpreted, as a result of a broad social interaction process, which is also the social learning for all participants.The paper will focus on further development of the conceptualisation of policy change through social deliberation and social learning and will attempt to define the involved micro mechanisms. The exploratory case study of policy change that was preceded by a broad public debate will help to describe and establish the mechanisms. Specifically, the paper will focus on the decision of the Dutch government to cease the exploration of natural gas from the Groningen gas field. The radical change in national policy regarding gas exploration is seen as a result of a broader public debate, which was an act of social deliberation and social learning at the same time.
DOCUMENT
Ending subsidies for fossil fuel heating systems from 2025, and phasing out gas boilers and other fossil fuel heaters by 2040. These are just two of the outcomes of a political agreement between the EU Council and the European Parliament, which was reached on December 7, 2023. Which measures were agreed upon, and what will the implications be for the heating sector?
MULTIFILE
What would Dutch society lose if the Tourism and Recreation sector does not survive and what is needed to preserve its societal value and, preferably even, enhance this value? In this report a combination of methods is used to answer the research question: a literature study, case studies, and a survey among entrepreneurs. A substantial number of scientific articles, advisory reports and conference contributions were analysed in various contexts and for different forms of T&R. In the literature study societal contributions were brought together in a structured manner. The cases reflect the breadth of the sector and serve as good examples of how the sector achieves its societal value, but they also illustrate the challenges. The survey produced several insights. Respondents were asked, for instance, to indicate for each societal value whether they saw a positive, negative or no contribution of the sector. By means of a points system a top 25 was composed and put into a table., this table was used to structure the findings from the study.
DOCUMENT
This article describes a method for promoting sustainable business practices in the hospitality sector and focusses on energy usage in hotels. It raises questions about the actual impact of eco-labels on actual environmental performance.
DOCUMENT