Het aantal jongeren met overgewicht en een inactieve levensstijl neemt nog niet voldoende af. Sinds mei 2013 buigt het lectoraat Gezonde leefstijl in een stimulerende omgeving van de Haagse Hogeschool o.l.v. Sanne de Vries zich over dit problem. Onderdeel van haar werk is een onderzoek naar de Gymzaal van de Toekomst. Want: "Een leven lang gezond en vitaal zijn begint bij een gezonde start. Dat betekent goed leren bewegen in een stimulerende omgeving".
DOCUMENT
Lector Sanne de Vries startte tien jaar geleden als lector bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in Stimulerende Omgeving (GLSO). In het afgelopen decennium veranderde de focus van het lectoraat én groeide de kenniskring uit tot een maatschappelijk betrokken groep onderzoekers met impact in het werkveld. Een terugblik op tien jaar onderzoek met de lector die zelf minimaal drie keer per week sport en houdt van gezond én lekker eten.
DOCUMENT
De laatste jaren is er in onze samenleving een duidelijk toegenomen aandacht voor bewegen en sport als onderdeel van een gezonde levensstijl, waardoor ook de les lichamelijke opvoeding steeds meer gezien wordt als een middel om de gezondheid van jongeren te bevorderen. Is het eigenlijk mogelijk om via de lessen lichamelijke opvoeding de gezondheid van jongeren te bevorderen en hoe zou een lessenreeks gezondheidsgerelateerde lichamelijke opvoeding er bij voorkeur uitzien?
DOCUMENT
Voor zorgprofessionals die met kinderen met overgewicht werken, zoals kinderdiëtisten en -fysiotherapeuten, is het moeilijk om optimale ondersteuning te bieden aan deze kinderen en hun ouders. Dit heeft te maken met de multifactoriële aard van overgewicht, de beperkte vergoede behandeltijd en de benodigde tijd die leefstijlverandering vraagt. Een waardevolle toevoeging voor de huidige zorgpraktijk zou een mHealth-applicatie zijn die zowel voor kinderen en ouders als de professionals ondersteunend werkt bij het ontwikkelen en adopteren van een duurzaam gezondere levensstijl door kinderen. Door deze ‘blended care’ aanpak te ontwikkelen wil De Haagse Hogeschool, DIO Agency, Lijfstijl Diëtisten en TiM Fysiotherapie bijdragen aan het stabiliseren of reduceren van overgewicht van kinderen. Dergelijke leefstijlinterventie-ondersteunende applicaties bestaan al voor volwassenen, maar nog niet voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Er bestaan wel enkele stand-alone applicaties voor deze doelgroep. De Supereters app van DIO Agency is hier een voorbeeld van. Deze app is de afgelopen jaren, in samenwerking met studenten Voeding & Diëtetiek van HHS, gevuld met evidence-based leefstijl informatie. Zorgprofessionals hebben deze app positief geëvalueerd voor integratie in gecombineerde leefstijlinterventies. In dit project willen we gezamenlijk onderzoeken hoe de reguliere zorgaanpak door digitale ondersteuning verrijkt kan worden tot een blended care aanpak. Dit doen wij door in een iteratief cocreatie proces met kinderen, ouders en zorgprofessionals informatie over de wensen, behoeften en leefwereld van de verschillende gebruikers, inhoudelijke kennis over leefstijl en gedragsverandering en technische en ethische randvoorwaarden, te integreren in de Supereters app en blended care aanpak. Hiermee leggen we een goede basis voor het implementeren van de applicatie in de zorgpraktijk en het evalueren van de effecten daarvan in een opvolgend project. Daarnaast krijgt een toekomstige generatie ontwerp- en zorgprofessionals hands-on ervaring met het cocreëren van eHealth oplossingen door te participeren in dit project.
Sinds 2020 voldoen steeds minder Nederlanders aan de beweegrichtlijnen opgesteld door de Gezondheidsraad (van den Berg & Schurink-van ’t Klooster, 2023). Hierbij komt duidelijk naar voren dat vooral jongvolwassenen minder vaak voldoen aan deze richtlijnen (Rijksinstituut voor Volksgezondheid, 2023). Verschillende factoren liggen ten grondslag aan de reden voor vermindering in fysieke activiteit. Een van deze factoren is de toename in sedentaire schermtijd (Benzing & Schmidt, 2018). Deze toename in schermtijd is deels te verklaren door de toename van beeldschermwerk maar ook door de toename van gaming, oftewel het recreatief spelen van videogames door wereldwijd bijna 3,4 miljard mensen (Newzoo, 2023). Het is hierbij interessant om verder te onderzoeken of de motiverende kracht van videogames kan bijdragen aan het stimuleren van positief gedrag, in dit geval meer sporten en positief bewegen (Bogost, 2007). Om dit te kunnen bewerkstelligen is ‘Exergaming’ uitermate geschikt. Het is namelijk een samensmelting van ‘exercise’ en ‘gaming’. Bij deze vorm van gaming is fysieke activiteit essentieel om het spel te kunnen spelen (Gao, Jung, Pope, & Zhang, 2016). Exergaming is een opkomende trend binnen de fitness sector, onderwijs en gezondheidszorg (Benzing & Schmidt, 2018). Het wordt al breed ingezet bij bijvoorbeeld preventie van obesitas(Gao & Chen, 2014), behandeling van Parkinson (Barry, Galna, & Rochester, 2014) maar ook herstel na kanker (Benzing, et al., 2018). Denk hierbij aan populaire games in Virtual Reality. maar ook aan digitale varianten van traditionele sporten gespeeld in Augmented Reality (AR). Naast VR & AR wordt ook gebruik gemaakt van Extended reality (XR) wat een verzameling is van VR, AR & MR (Mixed Reality).Hierin worden alle zintuigen aangesproken waardoor men als het ware ondergedompeld wordt in een ervaring. Men spreekt hier vaak over immersieve technologie. Onze testcase, de Active Esports Arena van het bedrijf: PWXR, is een perfect voorbeeld van zo een ervaring.

Voor je gezondheid is een gezonde levensstijl van groot belang. Zeker als een virus als corona opeens om zich heen grijpt en als een schok door de samenleving gaat. Alles wat vanzelfsprekend was, wordt ineens anders. Dit brengt veel consequenties met zich mee, waaronder op de leefstijl van mensen. De afgelopen maanden hebben geleerd dat veel mensen hun leefstijl in coronatijd hebben aangepast: ze gingen meer de natuur in, buiten sporten, meer erop uit. Nog nooit zijn er zoveel fietsen verkocht als in deze tijd. Anderzijds probeerden mensen juist contact uit de weg te gaan door veel thuis te blijven en drukte te mijden. En velen ervoeren meer stress; door alle berichtgeving, grote maatschappelijke en economische gevolgen, of simpelweg omdat werk ineens vanuit huis gebeuren moest. In Utrecht is al jarenlang veel aandacht voor gezondheid; natuurlijk binnen de vele zorg- en kennisinstellingen, maar ook vanuit gemeenten, provincie en Economic Board Utrecht en met vele bedrijven die zich inzetten voor een betere gezondheid. Sinds enkele jaren zijn veel van deze organisaties verenigd in de Health Hub Utrecht. Samen met Health Hub Utrecht en Centre of Expertise U CREATE organiseert de Utrecht Challenge Alliantie in november (wederom) de Healthy Living Challenge. Waarbij we studenten uitdagen om nieuwe oplossingen te bedenken om bewoners te helpen hun leefstijl aan te passen, gezond te zijn en te blijven in tijden van corona, en daarna. Er zal inhoudelijk ook worden aangesloten bij het onderzoek naar de maatschappelijke impact van corona binnen de provincie Utrecht. Afstemming over dit onderzoek wordt gecoördineerd vanuit GGD regio Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en gemeente Utrecht (https://husite.nl/kus/corona-onderzoek/).