Within the Erasmus+ project Common European Numeracy Framework (CENF) (2018-2021) a framework was developed on numeracy in response to the challenges and needs of the 21st century.
DOCUMENT
Business decisions and business logic are an important part of an organization’s daily activities. In the not so near past they were modelled as integrative part of business processes, however, during the last years, they are managed as a separate entity. Still, decisions and underlying business logic often remain a black box. Therefore, the call for transparency increases. Current theory does not provide a measurable and quantitative way to measure transparency for business decisions. This paper extends the understanding of different views on transparency with regards to business decisions and underlying business logic and presents a framework including Key Transparency Indicators (KTI) to measure the transparency of business decisions and business logic. The framework is validated by means of an experiment using case study data. Results show that the framework and KTI’s are useful to measure transparency. Further research will focus on further refinement of the measurements as well as further validation of the current measurements.
DOCUMENT
This paper presents four Destination Stewardship scenarios based on different levels of engagement from the public and private sector. The scenarios serve to support destination stakeholders in assessing their current context and the pathway towards greater stewardship. A Destination Stewardship Governance Diagnostic framework is built on the scenarios to support its stakeholders in considering how to move along that pathway, identifying the key aspects of governance that are either facilitating or frustrating a destination stewardship approach, and the required actions and resources to achieve an improved scenario. Moreover, the scenarios and diagnostic framework support stakeholders to come together to debate and scrutinise how tourism is managed in a way that meets the needs of the destination, casting new light on the barriers and opportunities for greater destination stewardship.
DOCUMENT
COMBINE staat voor: COmmunity driven Model Based INtelligent systems Engineering. Voorgaande RAAK-mkb projecten Fast&Curious en SMARTcode resulteerden een community van bedrijven en kennisinstellingen rondom HAN tools voor modelgebaseerde ontwikkeling van regelsystemen. De aanvankelijke focus lag hierbij op de prototype fase. Intussen is de focus verschoven naar serieproductie. Er is veel waardering voor de deling van preconcurrentiële kennis en ervaring in de community en de marktgedreven ontwikkeling van de tools, aangestuurd door de community. Diverse vakbladen deden hiervan verslag. De HAN tools richten zich tot op heden op het modelleren van regelalgoritmes. Nu de voordelen van deze technologie door de MKB partners worden herkend en ingezet, ontstaat de wens om vergelijkbare ondersteuning te introduceren voor het modelleren van het te regelen systeem. Een dergelijke aanvulling op de tools completeert de ondersteuning voor een volledige, modelgebaseerde workflow. Dit resulteert in een centrale MKB vraag naar de benodigde kennis en de tools om systeemmodellen snel, goedkoop en met de vereiste kwaliteit te kunnen realiseren en vervolgens optimaal te integreren in het ontwikkelproces. Naast de gewenste uitbreiding van de tools ontstaat er ook vanuit de Agri & Food sector een toenemende vraag naar de in de community beschikbare tools en de gehanteerde samenwerkingsvorm. COMBINE beoogt daarom twee doelen: 1. Het combineren van de sectoren High Tech Systemen & Materialen en Agri & Food op het gebied van modelgebaseerd ontwikkelen 2. Het combineren van nieuwe modelgebaseerde technieken op het gebied van systeemmodellering met bestaande low-cost tools Met de deliverables van COMBINE – tools, ontwikkelproces en preconcurrentiële samenwerking – worden bestaande oplossingen voor het MKB verrijkt op het gebied van systeemmodellen en direct gedeeld in een groeiende community die een breder applicatiegebied bestrijkt.
De Nederlandse agrosector heeft te maken met sterke schaalvergroting, klimaatverandering, achteruitgang van bouwland door bodemverdichting van zware machines, teruglopende beschikbaarheid van arbeid en een strengere milieuwetgeving. Oplossingen worden gezocht in het gebruik van kleine, autonome machines (agrobots) die specifieke taken van boeren kunnen overnemen. Nederlandse machinebouwers als Lely spelen hierop in met melk-, voer- en mestruimrobots. De agrarische sector wil steeds efficiënter werken, haar productiviteit verbeteren en vraagt zodoende voortdurend om slimmere applicaties. Een toekomstbeeld waarbij samenwerkende agrobots situaties kunnen beoordelen en gezamenlijk complexe taken kunnen uitvoeren wordt gezien als ‘The next step’ en onvermijdelijk, maar tevens als ingewikkeld, risicovol en voorlopig onrealiseerbaar. Machinebouwers hechten grote waarde aan betrouwbaarheid en missen de technologie om onderlinge coöperativiteit tussen machines met de nodige robuustheid te kunnen ontwikkelen en te integreren in hun product. De HAN heeft inmiddels veel ervaring opgebouwd op het gebied van programmeertools voor robotica en wil samen met kennisinstellingen als WUR, TUDelft en UT, machinebouwers als Lely en MultiToolTrac en eindgebruikers uit de agrarische sector, kennis en ervaring ontwikkelen op het gebied van het programmeren van robuuste, coöperatieve systemen. Het consortium wil dit doen met behulp van een modelgebaseerde workflow op basis van een integrale, open source toolchain waarin bestaande tools c.q. ecosystemen zijn geïntegreerd. Dit moet uiteindelijk resulteren in een praktijkdemonstratie – op de Floriade 2022 - van de technologie middels twee prototypes: mestrobots in de veehouderij en oogstafvoersystemen in de akkerbouw. Ten behoeve van een goede projectfocus beschouwt DurableCASE autonomie als reeds bestaand en voegt hier coöperativiteit aan toe. Concreet levert DurableCASE het volgende op: - gedemonstreerde en gepubliceerde, toepasbare kennis over robuuste coöperativiteit in agrobotica, gebaseerd op multi-agent technologie; - een open toolchain die efficiënte, modelgebaseerde ontwikkeling van robuuste coöperativiteit mogelijk maakt; - inzicht in de business case; - lesmateriaal op basis van bovengenoemde kennis en toolchain.
Within the framework of the “Greening Games” project, we will develop, test and distribute flagship didactic materials addressing the interdisciplinary nature of green digital gaming. These will be tested in selected higher education programs and finally shared as open access content for the broader academic and teaching community. It is our core strategic responsibility to educate students about the relations between digital games and environment. We believe that the more aware students of today will become greener game designers, programmers, and academic leaders of tomorrow. At the centre of our partnership’s didactic philosophy are human responsibility, ethical game design and sustainable gaming culture. Societal IssueVideo games serve as technological marvels and cultural reflections. McKenzie Wark suggests they are integral to a shared culture, fostering critical thinking. Games act as arenas for cultural values and environmental awareness. Climate-aware video games, often referred to as 'green games' or 'eco-games,' raise ecological consciousness and reconnect players with nature. For example, Riders Republic, which replicates real-world terrain using satellite imagery, inspires eco-awareness. However, the environmental footprint of video games, reliant on digital electronics and resource-intensive consoles, poses challenges. Developers, manufacturers, and gaming giants must address these impacts. Benjamin Abraham emphasizes sustainable game development as a holistic solution beyond incorporating green content.Benefit to societyBy developing teaching materials on green gaming for higher education, we create the following impact. We will…- increase the awareness of this subject among Bachelor’s and Master’s students.- enhance students’ knowledge of green gaming and their ability to integrate existing solutions into their game projects.- stimulate more research interest among research staff as well as students.- facilitate the uptake of pedagogical resources on green gaming by lecturers and professors.- create a European research community around the topic.- raise the visibility of green game studies among the game industry and wider public.