Onderzoek in de Verenigde Staten naar opvattingen en ervaringen van patiënten met het online inzien van hun eigen dossier (personal health record, PHR), inclusief aantekeningen van de behandelaren.
LINK
Hoe werk je als docent op een zinvolle manier aan je eigen professionaliteit? Er is een overvloed aan professionele kennis en kunde in de school die onbenut blijft voor de professionalisering van collega's. Leraren kunnen veel van elkaar leren, mits er aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan. Door het observeren van video-opnamen van je eigen les en van de lessen van collega's, en met name ook door daar gezamenlijk over te praten, worden leraren aan het denken gezet, ontstaan er nieuwe ideeën, inzichten en energie voor groei en verandering in de klas.
DOCUMENT
Deze praktijkpublicatie van het lectoraat Leerstrategieën beschrijft een concreet professionaliseringsprogramma en de overwegingen en keuzes die schoolleiders hierbij moeten maken. Het boek sluit af met een praktijkhandleiding, een A tot Z voor een concreet professionaliseringsprogramma gebaseerd op samen leren in de school.
DOCUMENT
Op veel scholen voeren docenten hun werk nog hoofdzakelijk uit in de beslotenheid van het klaslokaal. Maar er is een toenemende behoefte aan openheid. Dit geldt voor docenten die experimenteren met nieuwe rollen als begeleider of coach of die een andere aanpak zoeken bij het omgaan met verschillen in de klas. En ook docenten die net gestart zijn in het onderwijs of docenten die toe zijn aan een nieuwe impuls in hun werk hebben baat bij meer openheid. De afgelopen jaren is bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg uitgebreid onderzoek gedaan naar leren op de werkplek. Zomer 2012 verschijnt een proefschrift over het nieuwe professionaliseringstraject 'Bij Nader Inzien'. Dit traject baseert zich op benaderingen en aanpakken die blijkens onderzoek 'werken' en is gedurende een aantal jaren uitgevoerd en geëvalueerd op het Stedelijk College Eindhoven. Over dit professionaliseringstraject is ook een praktijkpublicatie verschenen met concrete aanbevelingen voor de schoolpraktijk. Volgens Ans Buys, directeur FLOT is "het bijzondere van deze praktijkpublicatie dat de auteurs niet alleen inzichtelijk maken wat de waarde van videofeedback kan zijn, maar dat ze deze vorm van leren in het brede perspectief van leren van docenten plaatsen. De tips voor leidinggevenden zijn praktisch. De afsluiting is verrassend: een samenvatting in de vorm van een ABC met do's-and-don'ts waarmee je direct zelf aan de slag kunt gaan binnen je eigen school."
DOCUMENT
Voor professioneel leren is inzicht in eigen gedrag voorwaardelijk. Vormen van coaching waarbij naar eigen gedrag wordt gekeken (via video-opnames) kunnen bijdragen aan professioneel leren. In samenwerking tussen een lerarenopleiding en een opleidingsschool in het voortgezet onderwijs is een meerjarig ontwerponderzoek uitgevoerd naar ontwerpprincipes voor coachprogramma's voor leraren.
DOCUMENT
Kwaliteit is ook in non-profitorganisaties een niet meer weg te denken begrip. Elke zichzelf respecterende onderwijsorganisatie heeft een kwaliteitszorgsysteem, waarin systematische informatie van diverse belanghebbenden wordt verzameld. Vanuit het bedrijfsleven zijn systemen met klinkende afkortingen als ISO en EFQM populair. De vraag is echter in hoeverre deze systemen doordringen tot het dagelijkse werk van het individuele personeelslid. Binnen de opleidingen gezondheidszorg en welzijnswerk van Fontys is in 1998 een project gestart met als doel 'bereiken dat medewerkers zichzelf verantwoordelijk maken voor het leveren van kwaliteit.' De auteurs kozen voor vraagarticulatie als methodiek. In dit artikel wordt beschreven met welk programma het project actief werd om met behulp van vraagarticulatie docenten opnieuw te motiveren.
DOCUMENT
Onderzoek binnen het thema ‘vorming en persoonsontwikkeling in het onderwijs. De vraag komt op of de aandacht voor vorming en persoonsontwikkeling in het onderwijs niet te veel naar de achtergrond is verdwenen. Om hier meer inzicht in te krijgen, voert de Onderwijsraad een verkenning uit naar de vraag wat onderwijs kan betekenen voor vorming en persoonsontwikkeling van leerlingen en studenten. Dit deelonderzoek richt zich met name op de persoonsvorming, maar ook elementen van maatschappelijke vorming komen aan de orde. Om zicht te krijgen op de mate waarin en de wijze waarop leraren in hun onderwijsactiviteiten vormend beogen te zijn en om hun intenties en manieren in beeld te krijgen is besloten in dit onderzoek de termen morele vorming, cultureelhistorische vorming en intellectuele vorming te hanteren als drie elementen van vorming en persoonsontwikkeling (ook wel persoonsvorming genoemd). Bij morele vorming gaat het om zaken als maatschappelijke verantwoordelijkheid leren nemen, het ontwikkelen van duurzame goede houdingen/deugden (bijvoorbeeld tolerantie, vrijgevigheid en geduld), aandacht voor normen en waarden, levensbeschouwelijke vorming en burgerschapsonderwijs. ureel-historische vorming behelst zaken als het bijbrengen van kennis en begrip van onze cultuur, historisch besef bijbrengen, de waarde van kunst leren inzien en waarderen, leesbevordering/stimuleren tot het lezen van literatuur en media-educatie (jongeren leren omgaan met media als Internet, radio en tv). Bij intellectuele vorming tot slot gaat het om zaken als kritisch leren denken, de waarde van debatteren op basis van redelijke argumenten leren inzien, een onderzoekende houding stimuleren, enthousiasme voor leren overbrengen en filosofie/ filosoferen. De doelgroep van het onderzoek wordt gevormd door leerkrachten en docenten: wat vragen vorming en persoonsontwikkeling van hen? Welke taakopvattingen hebben leerkrachten en docenten? Hebben vorming en persoonsontwikkeling daar ook een plaats in en zo ja, welke? Welke competenties hebben leerkrachten en docenten daarvoor nodig? En ten aanzien waarvan zijn leraren handelingsverlegen, welke belemmeringen ervaren zij?
MULTIFILE
Presentation for American study advisors at Leido Conference. Research focus on: - student-study fit - Moving forward enrolment date - Matching activities - First results
DOCUMENT
Veel onderzoek naar de ontwikkeling van vakdidactische kennis is uitgevoerd bij studenten van universitaire lerarenopleidingen. Hbo-bachelor studenten hebben in tegenstelling tot deze groep geen vakinhoudelijke opleiding afgerond. In deze verkennende casestudy is daarom onderzocht hoe hbo-bachelor studenten van de lerarenopleiding aardrijkskunde van Fontys in Tilburg denken over hun vakdidactische ontwikkeling. In vijf groepsinterviews gaven twaalf studenten blijk van een praktische instelling, waarin ze vooral zeggen te leren van vakdidactische cursussen, het leren op de werkplek en van voorbeelden van lerarenopleiders. Bij het leren op de werkplek lijkt de werkplekbegeleider een sleutelpositie te hebben, maar studenten merken een grote variatie in kwaliteit van werkplekbegeleiding op. Tenslotte is opvallend dat deze hbo-bachelorstudenten pas na twee à drie jaar studie het nut van vakdidactiek inzien en dan behoefte krijgen aan meer verdieping.
DOCUMENT
In het voor u liggende document worden beknopt vier studentprojecten besproken, waarin circulair bouwen en inclusief wonen bij elkaar zijn gebracht om een bijdrage te leveren aan meerdere vraagstukken uit de circulaire transitie-agenda. Grunstra Architecten, We ask YOU, Buro Hollema en Saxion zijn namelijk vier organisaties, die ook inzien dat de huidige manier van bouwen niet kan worden gecontinueerd en dat circulair bouwen een deel van de oplossing kan vormen.
MULTIFILE