Die Niederländerin Doortje Kal ist Begründerin des Konzepts "Kwartiermaken" (nicht zu verwechseln mit der deutschen Quartiersarbeit = Stadtteilarbeit!). Ausgehend von philosophischen Grundlagen denkt sie darüber nach, wie die Gesellschaft gastfreundlicher werden kann für Menschen, die "anders" sind oder als anders empfunden werden. Es geht insbesondere um psychiatrie-erfahrene Menschen, kann jedoch auf andere ausgegrenzte Gruppen übertragen werden. Darüber hinaus entwickelte "Kwartiermaken" auch praktische Maßnahmen, um diese Gastfreundschaft zu fördern. Ein aktueller Ansatz also in Zeiten der Inklusionsdebatte. Sibylle Prins befragte Doortje Kal nach ihrem Konzept, das in dem Buch "Gastfreundschaft" (Neumünster, 2. Aufl. 2010) nachgelesen werden kann
DOCUMENT
In de uitnodiging voor deze les wordt de vraag opgeworpen wat kwartiermaken betekent voor de opleiding tot sociale professional in tijden van materiële en morele onzekerheid. Zygmunt Bauman (2011) spreekt over vloeibare tijden waarin zowel instituties als het individuele leven vloeibaar, dat wil zeggen onzeker zijn. Dat leidt tot enerzijds desintegratie van het sociale leven en een teloorgang van bestaande instituties van collectief handelen. Van de mens wordt gevraagd flexibel te zijn en zich aan te passen aan de snelheid waarmee het bestaande vervloeit. Daarmee creëren deze vloeibare tijden hun eigen vreemdelingen; hun eigen harde grenzen tussen binnenstaanders en buitenstaanders (Schinkel, 2011). In het slothoofdstuk Utopia in een tijd van onzekerheid geeft Bauman ons als het ware de opdracht mee om te identificeren wie en wat die harde grenzen doen voortbestaan en om ruimte te geven aan tegenkrachten: de vreemdelingen en buitenstaanders en hun bondgenoten. Om hen te helpen om de druk om te aanvaarden zoals het is, te weerstaan. Na een persoonlijke inleiding introduceer ik in het navolgende kwartiermaken als een praktijk waarin wordt geprobeerd maatschappelijke contexten van bedoelde en onbedoelde uitsluiting te beïnvloeden. Voor het werken aan gastvrijheid voor vreemdheid zijn filosofische reflecties behulpzaam gebleken. Dat laat ik zien in het tweede hoofdstuk. Het derde hoofdstuk geeft weer hoe ik aankijk tegen onderzoek en welke thema’s ik bij de kop wil vatten. In het vierde hoofdstuk besluit ik met de opdracht die ik zie voor het onderwijs in deze vloeibare tijden. Tussendoor komt een drietal kwartiermakers aan bod.
DOCUMENT
Die Niederländerin Doortje Kal ist Begründerin des Konzepts »Kwartiermaken « (nicht zu verwechseln mit der deutschen Quartiersarbeit = Stadtteilarbeit!). Ausgehend von philosophischen Grundlagen denkt sie darüber nach, wie die Gesellschaft gastfreundlicher werden kann für Menschen, die »anders« sind oder als anders empfunden werden. Es geht insbesondere um psychiatrie-erfahrene Menschen, kann jedoch auf andere ausgegrenzte Gruppen übertragen werden. Darüber hinaus entwickelte »Kwartiermaken« auch praktische Maßnahmen, um diese Gastfreundschaft zu fördern. Ein aktueller Ansatz also in Zeiten der Inklusionsdebatte. Sibylle Prins befragte Doortje Kal nach ihrem Konzept, das in dem Buch »Gastfreundschaft« (Neumünster, 2. Aufl. 2010) nachgelesen werden kann
DOCUMENT
In 2015 is Wijk Inzet door Jongeren & Studenten (WIJS) gestart, een samenwerking van de Hanzehogeschool, de Gemeente en de MJD Groningen. WIJS werkt aan het positief verbinden van studenten met andere Groningers, door studenten in te zetten in het sociale domein om de stedelijke leefbaarheid te vergroten. Studenten krijgen studiepunten hiervoor. Individuele burgers en andere opdrachtgevers kunnen met hun vraag bij WIJS terecht, waaraan vervolgens studenten en/of onderzoeksprojecten gekoppeld worden. Na 2,5 jaar inzet van studenten bij WIJS van vooral de Hanzehogeschool, willen de Gemeente, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen via dit succesvol lopende project onderlinge samenwerking rond maatschappelijke innovatie en betrokkenheid verstevigen en meer studenten en docenten koppelen aan maatschappelijke opgaven. Het project Verbreding WIJS correspondeert met het doel van de subsidie (‘samenwerking tussen gemeenten en kennisinstellingen ondersteunen en versnellen’) en het uiteindelijke doel van de City Deal (‘meer studenten en docenten betrekken bij de maatschappelijke opgaven in steden’). WIJS past ook binnen de strategische agenda’s van de kennisinstellingen en het Akkoord van Groningen, een samenwerkingsverband tussen de Gemeente, Hanzehogeschool, UMCG en RUG Dat in 2007 gestart is. Met het Akkoord wil Groningen zich profileren op de terreinen van energie en gezondheid, een betekenisvolle bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en talent aantrekken, ontwikkelen, behouden en profileren. De Akkoordpartners willen daarbij maatschappelijke innovatie en ondernemerschap stimuleren. Om de samenwerking te versnellen, wordt de Impuls City Deal ingezet voor ondersteuning en professionalisering van de WIJS-organisatiestructuur en het opzetten van netwerken tussen Gemeente, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit. Hierdoor kan het WIJS-projectteam zich focussen op acquisitie (middelen en opdrachten), kwartiermaken en het uitbreiden van samenwerking. Studenten krijgen de mogelijkheid om hun talent bij WIJS te ontwikkelen en de kennis van instellingen middels een duurzaam samenwerkingsverband om te zetten in oplossingen voor maatschappelijke problemen in Groningen-stad.