Leerlingen voelen zich in digitale omgevingen vaak meer ontspannen om zich in de doeltaal te uiten. Om die reden is het project Doeltaal Digitaal gestart, waarbij leerlingen van alle niveaus (vmbo, havo, vwo) online betekenisvolle taaltaken uitvoeren via video- en audiogesprekken en geschreven chat.
DOCUMENT
Studenten opleiden tot professionals die kunnen leven en werken in de huidige complexe en diverse samenleving. Kunnen acteren met mensen van verschillende achtergronden en de verhoudingen in de wereld kennen. Wereldburgers opleiden die zelfbewust zijn en met een kritische en empathische blik naar de wereld om hen heen kijken. Zodat ze na hun opleiding professionals zijn die begrijpen dat onderwerpen door henzelf en anderen vanuit verschillende invalshoeken kunnen worden aangevlogen. En in staat zijn om oplossingen te vinden voor ingewikkelde vraagstukken. Dat is een leven lang leren! Aan die ontwikkeling draag jij als onderwijsprofessional, op jouw manier, bij. Maar, dat vraagt ook van jou om steeds meer te acteren op het snijvlak van de interne leeromgeving van school en een externe (leer)omgeving, waarbij het cocreëren met verschillende stakeholders steeds belangrijker wordt voor het slim vormgeven van leerprocessen. De afgelopen periode onderschrijft des te meer dat we in een sneltreinvaart toe bewegen naar het ‘nieuwe normaal’, waarbij van ons wordt verwacht om anders te werken én te denken. Ingesleten denk- en werkpatronen volstaan niet meer in onze internationale samenleving die steeds complexer en onvoorspelbaarder wordt. Je ontkomt pas aan die patronen door opnieuw te gaan denken, te leren afstand nemen van vooropgestelde ideeën over wat er zou moeten zijn en ontstane situaties als kansen voor ontwikkeling te zien. Juist in deze tijd is flexibilisering van het onderwijs en cocreatie hard nodig om bij te dragen aan het ‘nieuwe normaal’. Design Thinking is een gedachtegoed, aanpak en onderwijsmethodiek die hierbij kan helpen. Het is een manier om vanuit een mens-perspectief te kunnen vernieuwen. In deze Design Thinking ‘proeverij’ hebben we gepoogd onze ervaringen met Design Thinking in living labs voor business en management studenten te bundelen met ervaringen van anderen en theorie. Daarvoor hebben we ervaringen van andere hogeschooldocenten die Design Thinking reeds toepas sen in hun onderwijsomgevingen en een praktische vertaling van de theorie over Design Thinking & Doing gebruikt. Met als doel dat jij voor jezelf kunt gaan ontdekken of Design Thinking (& Doing) iets is voor jou, en voor jouw studenten. Wie weet, misschien ontdek je zelfs dat je al een onbewust, bekwame Design Thinker bent.
DOCUMENT
In our professorship 'Learning Strategies' of the Fontys Secondary Teacher Training College Tilburg, we stress the importance of practitioner research for the professional development of teachers. To investigate our own beliefs, we started a project in which teachers learned to do practitioner research in their own schools. There were two questions we were interested in: 1) Which elements of the program are suitable to help teachers to learn do their own practitioner research? 2) What knowledge do teachers create in doing practitioner research? Several authors mention the benefits of practitioner research performed by teachers (Loughran et al, 2004; Zeichner & Noffke, 2001; Cochran-Smith & Lytle, 1999; Cochran-Smith, 2005; Huberman, 2002; Anderson & Herr , 1999; Robson, 1993, 2002; Onstenk, Kallenberg & Koster, 2007). Doing their own research would increase their professionalism as teacher. Although the relevance of practitioner research is stressed by many authors, not many teachers in the Netherlands are already actively doing practitioner research. Among other causes, the lack of experience in how to do practitioner research might be a barrier. We developed a program for teacher practitioner research, consisting of seven group sessions. In each session, attention was paid to theoretical backgrounds (formulation of a research question, choosing methods, obtaining and analyzing data, reporting on the findings) and to practical implications (participating teachers were advised by each other and by the supervisor). Most teachers worked together in a couple on their research project. The supervisor kept notes about difficulties and experiences of the teachers during the process and interviewed the teachers after they finished their research project. The answers to our research questions are: 1) The theoretical parts of the program were necessary for teachers to obtain knowledge about the (systematic) approach of research. The practical help of the supervisor was crucial during the process as the teachers were insecure about applying their newly obtained research knowledge in practice and needed help to do so. 2) Teachers obtained knowledge about performing practitioner research as well as knowledge about the problem they investigated in their school practice. Furthermore, they mention personal benefits such as 'another look at my profession', 'renewed motivation' and 'new insights'.
DOCUMENT
The HAS professorship Future Food Systems is performing applied research with students and external partners to transform our food system towards a more sustainable state. In this research it is not only a question of what is needed to achieve this, but also how and with whom. The governance of our food system needs rethinking to get the transformative momentum going in a democratic and constructive manner. Building on the professorship’s research agenda and involvement in the transdisciplinary NWA research project, the postdoc will explore collective ownership and inclusive participation as two key governance concepts for food system transformation. This will be done in a participatory manner, by learning from and with innovative bottom-up initiatives and practitioners from the field. By doing so, the postdoc will gain valuable practical insights that can aid to new approaches and (policy) interventions which foster a sustainable and just food system in the Netherlands and beyond. A strong connection between research and education is created via the active research involvement of students from different study programs, supervised by the postdoc (Dr. B. van Helvoirt). The acquired knowledge is embedded in education by the postdoc by incorporating it into HAS study program curricula and courses. In addition, it will contribute to the further professional development of qualitative research skills among HAS students and staff. Through scientific, policy and popular publications, participation in (inter)national conferences and meetings with experts and practitioners, the exposure and network of the postdoc and HAS in the field of food systems and governance will be expanded. This will allow for the setting up of a continuous research effort on this topic within the professorship via follow-up research with knowledge institutes, civic society groups and partners from the professional field.
The Hanze Hogeschool Groningen, the Authoridad Nacional del Agua, and Waterschap Noorderzijlvest, together with several other Dutch and Peruvian universities, co-organise an annual ClimateCafé in the northern Peruvian areas Piura and Tumbes, as part of the Blue Deal project. The ClimateCafé methodology is a multiple-day participatory workshop composed by an international community and powered by individual, corporate, public, and academic climate change adaptation influencers. The aim is to educate and inspire tech and non-tech people, focusing on young professionals in a “learning by doing” interaction.
Copiloot voor COPD is een app voor mensen met COPD die hen ondersteunt bij zelfmanagement. Copiloot helpt hen symptomen te monitoren en verandering te signaleren. Met een persoonlijk longaanval-actieplan worden zij geholpen bij het nemen van de juiste beslissing op het juiste moment: learning by doing.