In het kortlopende NRO-project Zicht op Studentontwikkeling (ZopS) werkten onderzoekers Liesbeth Baartman (HU-lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs) en Judith Gulikers (WUR) samen met 4 mbo-teams (van Albeda, MBO Utrecht, ROC Midden Nederland en ROC van Amsterdam) aan het vraagstuk van het krijgen van zicht op studentontwikkeling. Deze mbo-teams ontwikkelden zogenaamde ‘learning progressions’ om de langetermijnontwikkeling en de hobbels daarin zichtbaar te krijgen (bijv. op een werkproces). Daarna ontwikkelden zijn ‘FE-activiteiten’ (FE=Formatief Evalueren), aan de hand van de FE-cyclus, om de ontwikkeling van hun studenten in de klas in kaart te brengen. Één van de resultaten van het project is een spel waarmee mbo-teams een leerpad met bijbehorende formatieve activiteiten kunnen maken. Materialen: Spelregels/handleiding spel Zicht op Studentontwikkeling Speelbord op A0 Speelbord op A3 Snijbladen Hutjes/Hobbels FE-Cyclus formulier
MULTIFILE
Symposiumbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Learning across the contexts of school and the workplace is highly relevant to the VET-sector. This contribution analyses these cross-contextual learning processes with three key issues in mind: (1) guidance by vocational educators, (2) assessment of students’ development and (3) design of VET-learning environments. Guidance, assessment and overarching VET-curriculum designs form the basis for constructive alignment as an approach to optimize conditions for high quality cross-contextual learning processes. We used the theoretical framework of boundary crossing to clarify the complex, multilevel nature of these key issues.
Collaborative learning is not a new teaching and learning approach; it has been around since the 1970s and is an evidence-based practice that has been proven to be effective time after time. Therefore, instead of reinventing the wheel or only relying on best practices or anecdotal evidence of what works and what doesn’t, especially when designing Collaborative Online International Learning (COIL) environments, educators might find it useful to make use of existing collaborative learning instructional design elements. These elements have been scientifically proven to be effective and can be applied in both the physical and online international classroom.
LINK