Deze column richt zich op de toekomst van lectoraten. Drie onderwerpen passeren de revu: 1. de relatie hogescholen en universiteiten, waarbij de nadruk ligt op samenwerking, 2. bij de Hanzehogeschool Groningen is de positie van lector al goed ingebed in de organisatie, 3. samenwerking van lectoren in kenniscentra en met docent-onderzoekers is cruciaal voor goed onderzoek en de verbinding met het onderwijs.
LINK
Interview over lectoraat
Lectoren hebben tot taak vernieuwingen in hun werkveld te stimuleren. Terwijl universitair hoogleraren vernieuwingen op theoretisch niveau proberen te realiseren, werken lectoren vooral praktijkgericht. Zij leggen een directe link tussen theorie en praktijk. Hoe brengen ze die beweging in het veld tot stand? We spreken met Lia van Doorn, lector Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening bij het kenniscentrum Sociale Innovatie, en met Frens Pries, lector Nieuwe Cultuur in de Bouwketen bij het kenniscentrum Gebouwde Omgeving.