De Gereformeerde Kerk in Haren beheert en exploiteert 't Gorechthuis, het is onderdeel van het complex mede bestaande uit de Gorechtkerk en jeugdgebouw 't Schip. Het College van Kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van dit complex. Zij heeft geconstateerd dat de kosten van beheer en exploitatie stijgen en dat de inkomsten onvoldoendestijgen. De beheerders van ’t Gorechthuis willen graag weten op welke manier zij meer inkomsten kunnen genereren en of de manier waarop zij nu te werk gaan wel rendabel genoeg is. De vraagstelling die de Commissie Gorecht heeft is:Op welke manier kunnen er hogere inkomsten gegenereerd worden voor´t Gorechthuis?Aansluitend op de vraagstelling die de Commissie Gorecht heeft geformuleerd is er voor het vooronderzoek de volgende vraagstelling geformuleerd:Wat is op dit moment de huidige situatie van ’t Gorechthuis?Het doel van het vooronderzoek is om de commissie Gorecht inzicht te geven in de tevredenheid van de gebruikers van ’t Gorechthuis. Hierdoor wordt duidelijk wat de plus en –minpunten zijn van ’t Gorechthuis. Op deze manier kan ’t Gorechthuis enkele veranderingen doorvoeren en hierdoor wordt de bezettingsgraad verhoogd.Studentonderzoek in het kader van het thema Leefomgeving
DOCUMENT
In dit project ontwikkelen we de Helpende Hand methode. Deze methode helpt professionals in zorg en welzijn en hun organisaties om technologie betekenisvol in te zetten voor mensen met een ernstige meervoudige beperking door gebruik te maken van ervaringskennis van het informele netwerk. Dit project sluit aan bij de landelijke ontwikkeling om het informele netwerk – familie, naasten en vrijwilligers – meer bij de zorg en ondersteuning te betrekken. De ervaringskennis van het informele netwerk is belangrijk in het contact met professionele hulpverleners; het heeft een positief effect op de tevredenheid en mate van activering van de cliënten. Professionals zoeken hierbij naar mogelijkheden om de samenwerking te versterken. Daarbij wordt steeds vaker geëxperimenteerd met ondersteunende technologie. Professionals, cliënten en hun netwerk vinden het lastig om de zorgbehoefte te vertalen in een geschikte, persoonlijke technologische oplossing. Goede samenwerking en communicatie tussen formele zorg, informele zorg, beleidsmakers en aanbieders van technologie zijn nodig om duurzaam gebruik te kunnen maken van ervaringskennis in de zorg en begeleiding. Via zes co-design case studies ontwikkelen we de Helpende Hand methodiek. Deze methodiek voorziet in de behoefte van alle betrokken stakeholders om de beschikbare technologie persoonlijker te maken en die tevens aansluit bij de capaciteiten en persoonlijke doelen van de cliënt. Daarnaast ontwikkelen we een maatschappelijke businesscase waarin de maatschappelijke waarden en lasten van de Helpende Hand methode voor alle stakeholders in kaart worden gebracht en hoe de methode duurzaam verankerd kan worden in de betrokken organisaties. De kennis uit dit project levert waardevolle input voor toekomstbestendige beroepsprofielen voor professionals werkzaam in zorg en welzijn, die zich steeds nadrukkelijker richten op de afstemming tussen formele en informele ondersteuning.