The liveability of cities worldwide is under threat by the predicted increase in intensity and frequency of heatwaves and the absence of a clear spatial overview of where action to address this. Heat stress impairs vital urban functions (Böcker and Thorsson 2014), hits the local economy (Evers et al. 2020), and brings risks for citizens’ health (Ebi et al. 2021). The ongoing densification of cities may escalate the negative consequences of heat, while rising climate adaptation ambitions require new pathways to (re)design public places for a warmer climate. Currently, policy makers and urban planners rely on remote sensing and modelling to identify potential heat stress locations, but thermal comfort models alone fail to consider socio-environmental vulnerabilities and are often not applicable in different countries (Elnabawi and Hamza 2020).In the Cool Towns Interreg project, researchers collaborated with municipalities and regions to model urban heat stress in nine North-Western European cities, to find vulnerabilities and to measure on the ground (see Spanjar et al. 2020 for methodology) the thermal comfort of residents and the effectiveness of implemented nature-based solutions. Using the Physiological Equivalent Temperature (PET) index, several meteorological scenarios were developed to show the urban areas under threat. The PET maps are complemented by heat vulnerability maps showing key social and environmental indicators. Coupled with local urban planning agendas, the maps allowed partner cities to prioritize neighbourhoods for further investigation. To this end, community amenities and slow traffic routes were mapped on top of the PET maps to identify potential focus areas.A comparative analysis of the collated maps indicates certain spatial typologies, where vital urban activities are often influenced by heat stress, such as shopping areas, mobility hubs, principal bicycle and pedestrian routes. This project has resulted in the development of a multi-level Thermal Comfort Assessment (TCA), highlighting locations where vulnerable user groups are exposed to high temperatures. Standardized for European cities, it is a powerful tool for policy makers and urban planners to strategically identify heat stress risks and prioritize locations for adapting to a changing climate using the appropriate nature-based solutions.
MULTIFILE
Hoe kunnen we een eerlijker toetscultuur creëren voor nieuwkomers in het Nederlandse rekenonderwijs? In dit boekje zijn de praktijkopbrengsten van het onderzoeksproject ‘Multi-Assessment: meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen’ te vinden. Vijf basisscholen geven een rijke beschrijving van de nieuwe toetspraktijken die zij hebben ontwikkeld en uitgevoerd om beter zicht te krijgen op het rekenpotentieel van hun leerlingen. Voorafgaand aan deze beschrijvingen vind je een korte inleiding vanuit de theorie en afsluitend geven we de belangrijkste conclusies vanuit het onderzoek en een blik op de toekomst mee. Hiermee willen we leerkrachten inspireren die aan de slag willen met het eerlijker toetsen van meertalige leerlingen in hun rekenonderwijs. Ook is het boekje interessant voor schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers die willen gaan voor gelijke kansen van nieuwkomers in het (reken)onderwijs en een indruk willen krijgen van de rol die meertalig toetsen daarin kan spelen. Deze publicatie komt voort uit het onderzoeksproject ‘Multi-assessment: meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen van lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van de Hogeschool Utrecht.
DOCUMENT
Background Objective gait analysis that fully captures the multi-segmental foot movement of a clubfoot may help in early identification of a relapse clubfoot. Unfortunately, this type of objective measure is still lacking in a clinical setting and it is unknown how it relates to clinical assessment. Research question The aim of this study was to identify differences in total gait and foot deviations between clubfoot patients with and without a relapse clubfoot and to evaluate their relationship with clinical status. Methods In this study, Ponseti-treated idiopathic clubfoot patients were included and divided into clubfoot patients with and without a relapse. Objective gait analysis was done resulting in total gait and foot scores and clinical assessment was performed using the Clubfoot Assessment Protocol (CAP). Additionally, a new clubfoot specific foot score, the clubFoot Deviation Index (cFDI*), was calculated to better capture foot kinematics of clubfoot patients. Results Clubfoot patients with a relapse show lower total gait quality (GDI*) and lower clinical status defined by the CAP than clubfoot patients without a relapse. Abnormal cFDI* was found in relapse patients, reflected by differences in corresponding variable scores. Moderate relationships were found for the subdomains of the CAP and total gait and foot quality in all clubfoot patients. Significance A new total foot score was introduced in this study, which was more relevant for the clubfoot population. The use of this new foot score (cFDI*) besides the GDI*, is recommended to identify gait and foot motion deviations. Along with clinical assessment, this will give an overview of the overall status of the complex, multi-segmental aspects of a (relapsed) clubfoot. The relationships found in this study suggest that clinical assessment might be indicative of a deviation in total gait and foot pattern, therefore hinting towards personalised screening for better treatment decision making.
MULTIFILE
Multi-Assessment richt zich op meertalig toetsen van nieuwkomers in de rekenles, zowel op taalscholen als op reguliere basisscholen. Door het benutten van thuistalen bij evaluatie, wil Multi-Assessment het potentieel van nieuwkomers beter benutten, waardoor ze betere kansen krijgen in het rekenonderwijs én in hun schoolloopbaan. Het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs werkt hierin samen met het Seminarium voor Orthopedagogiek en de lectoraten Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs en Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals.Doel In het Multi-Assessment-project beogen we alternatieve toetsvormen (summatief en formatief) te ontwikkelen en te beproeven, in samenwerking met onderwijsprofessionals. Maatschappelijke en wetenschappelijke partners denken met ons mee. In de beoogde aanpak is het benutten van thuistalen een centraal uitgangspunt. Resultaten Inzicht in toetsvormen die zowel de prestaties als het potentieel van nieuwkomers beter in beeld brengen dan tot dusver het geval is Inspirerende voorbeelden en beschrijvingen van meertalige toetsvormen Inzicht in kansen en obstakels die onderwijsprofessionals ervaren bij meertalig toetsen van nieuwkomers Aanpassingen in het curriculum van de Master Educational Needs (SVO), op grond van de bevindingen Looptijd 01 september 2021 - 31 augustus 2023 Aanpak In de eerste fase van het project neemt een groep onderwijsprofessionals deel aan een professionaliseringprogramma over meertalig toetsen. In de tweede fase ontwikkelen onderwijsprofessionals alternatieve toetsvormen om direct op school te gebruiken, in samenwerking met de betrokken onderzoekers. Nieuwsbrief Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Via onderstaande link kunt u zich aanmelden voor de projectupdates. Downloads en links Naast Jantien Smit en Marian van Popta zijn vanuit de Hogeschool Utrecht Dorien Corver, Nelske van der Veer en Carmen Damhuis betrokken als procesbegeleiders. Zahraa Attar is als junior onderzoeker en procesbegeleider bij dit project betrokken. Catherine van Beuningen (hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid) is vanuit de Hogeschool van Amsterdam bij dit project betrokken.
Multi-Assessment richt zich op meertalig toetsen van nieuwkomers in de rekenles, zowel op taalscholen als op reguliere basisscholen. Door het benutten van thuistalen bij evaluatie, wil dit project het potentieel van nieuwkomers beter benutten, waardoor ze betere kansen krijgen in het rekenonderwijs én in hun schoolloopbaan.