The web is widely used by museums as a low-barrier platform to inform people on activities in the museum and publish their collections online. It is not uncommon that this publishing consists of an simple web interface connected to a database that holds records with limited information about the artifacts; information that is more relevant for managing the collection than for informing a wider public. It is not uncommon for a description to have no reference at all to that what is visible in the picture. Moreover this situation is hardly a worst-case scenario. In the Netherlands over 20 million artifacts in museums await a description, artifacts that do have a (scanty) description only half of them is available digitally. Four museums in the Netherlands (Naturalis, Museon, University Museum Utrecht, Dutch Institute of Image & Sound) together with three research and knowledge institutes (University of Applied Science Utrecht, Novay, BMC Group) decided in 2008 to explore the potential of user groups tagging collections and the effects of this on the involvement of these people towards the museum. For this purpose a dedicated social tagging tool was developed and implemented: www.ikweetwatditis.nl
A general trend of museums and cultural heritage institutions besides digitizing their collections is to involve the public more and at various levels. Technology plays an increasingly important role in this involvement. Developments we have observed in museum experience design, include trends towards 1) dialogical engagement of the public; 2) addressing crowds as audiences; 3) the use of Internet of Things (IoT) and Do-It-Yourself (DIY) technology in museums; and 4) designing for museum systems and institutional ecologies instead of for individual museums only. In this one-day workshop we especially focus on exploring the implications of museums reaching out to crowds beyond their local communities, and of museums increasingly becoming part of connected museum systems and large institutional ecosystems. By means of a tangible game we will brainstorm about future opportunities and challenges, cluster and evaluate them, and suggest future work.
This article describes how the 4 period rooms of the city museum in the Dutch town of Bergen op Zoom were redesigned using storytelling and how this design has been received by visitors. For this redesign, rooms were reframed as sets of the story of Marie Anne van Arenberg, Marquise of Bergen op Zoom, and the objects as props to stage her story, which was full of secrets and of unexpected turning points. The visitor is enticed to discover cues to unlock these secrets in order to get a grip on her story while exploring the museum space. This is however not a treasure hunt, nor simply a game, but an exploration in which visitors are invited to discover and to create meaning and a journey into what matters to them. To this end, they have indeed to resort to their own frame of reference and to their personal life story in order to come to a narrative closure at the end of their visit. We used Interpretative Phenomenological Analysis to understand the visitors’ lived experience, both emotionally and sensorially at different moments and situations during the story-driven experience and to understand how the chosen design helps tell the story and how visitors use their personal context and frame of reference to make sense of it.
LINK
Bamboe is een hoogwaardig, zeer bestendig snelgroeiend natuurproduct waarvan de productie wordt gedomineerd door Azië. Het wordt al eeuwen toegepast in Europa als decoratief en constructief materiaal voor (interieur)architectuur en gebruiksvoorwerpen. Bamboe wordt beschouwd als een duurzaam alternatief voor de toenemende schaarste aan duurzame, inheemse (hard)houtsoorten. De huidige subtropische teelt en verwerking van bamboe, gekenmerkt door mono-culturele plantages, inefficiënt watergebruik tijdens het groeiproces en het gebruik van schadelijke conserveringsmiddelen bij verwerking van bamboevezels, ondermijnen het duurzaam potentieel. Bovendien veroorzaakt het vervoer van Azië naar Europa een CO2-uitstoot die de CO2-opname van bamboe tenietdoet. Om van Europees bamboe een duurzaam materiaal te maken onderzoekt het ArtEZ-lectoraat Tactical Design op verzoek van diverse MKB-partners hoe we een nieuwe, duurzame waardeketen kunnen ontwikkelen – van teelt tot product – op basis van Europees geteelde bamboe voor toepassingen in interieur en exterieur die zowel economisch als ecologisch kan concurreren met Aziatisch bamboe en Europees hout. Aanleiding is de aanplant in 2017 van de eerste bamboeplantage in Zuid-Portugal conform Europese en lokale regelgeving rondom biodiversiteit en watergebruik. In 2021 vindt op deze plantage de eerste oogst plaats. Het is daarmee de eerste poging bamboe op grote schaal, transparant en duurzaam in Europa te telen. De vraag is hoe deze bamboe duurzaam verwerkt en de reststromen meervoudig verwaard kunnen worden binnen Europa voor bouw, interieur, meubels en textiel met gebruik van zowel de bamboestam als van lignine (voor lijmproducten), vezels en cellulose (voor garens/textiel). Om deze vragen te beantwoorden is een consortium samengesteld van innovatieve bedrijven die representatief zijn voor en kunnen bijdragen aan een duurzame keten voor bamboeproducten zoals BambooLogic (bamboeproducent), Bambooder (vezelextractie), Inducoat (duurzame coating), Miscancell (cellulose-extractie) en BSM Factory (meubelproducent) die i.s.m. met kennisinstellingen (WUR, Stichting Hout Research), productontwerpers en ontwerpstudenten duurzame prototypes zullen ontwikkelen van halffabricaten, bouw- en interieurproducten met Europees bamboe.
Van rietjes tot ondergoed, van tuinmeubelen tot tandenborstels, we zien het in steeds meer producten terug: bamboe. Het is een veelbelovende grondstof, kan veel CO2 opnemen en groeit snel. Veel bamboe wordt echter nog steeds geïmporteerd uit Azië. Maar daar lijkt nu, met de eerste grootschalige Europese bamboeplantages, een eind aan te komen. De nieuwe bamboe uit Europa heeft alleen een andere samenstelling dan de Aziatische variant, wat betekent dat er nog veel onduidelijk is. Is het mogelijk om de gehele waardeketen – van grondstof via verwerking, halffabricaat en ontwerp naar meubel – duurzaam vorm te geven en transparant te houden? Het ArtEZ lectoraat Tactical Design onderzoekt de mogelijkheden van in Europa geproduceerde bamboe – van zaadje tot tuinmeubel.Het lectoraat Tactical Design werkt in het kader van Bamboo Europe samen met BambooLogic, Wageningen University & Research, Nederlands Openluchtmuseum, Studio Joris Laarman, Studio Hanna Kooistra, Studio Joris de Groot, Studio met met en Beckeringh Design Amsterdam. Het project wordt gefinancierd door NWO/Regieorgaan SIA RAAK-mkb.Meer informatieMeer weten over Bamboo Europe, of zou je graag in contact komen met één van de betrokken onderzoekers? Neem dan contact op met Roos Wijnants (communicatiespecialist onderzoek) via r.wijnants@artez.nl.
First Virtual Reality Museum for Migrant Women: creating engagement and innovative participatory design approaches through Virtual Reality Spaces.“Imagine a place filled with important stories that are hard to tell. A place that embodies the collective experience of immigrant women during their temporary stay”. In this project the first museum around immigrant women in Virtual Reality is created and tested. Working with the only migration centre for women in Monterrey, Lamentos Escuchados, project members (professional developers, lecturers, and interior design, animation, media and humanity students) collaborate with immigrant women and the centre officials to understand the migrant women stories, their notion of space/home and the way they inhabit the centre. This VR museum helps to connect immigrant women with the community while exploring more flexible ways to educate architects and interior designers about alternative ways of doing architecture through participatory design approaches.Partners:University of Monterey (UDEM)Lamentos Escuchados