In opdracht van de Vereniging Dorpsbelangen Kantens is onderzoek gedaan onder alle inwoners van Kantens hoe zij hun leefomgeving waarderen. In dit onderzoek zijn vier domeinen betrokken die bepalend zijn voor de beleving van leefbaarheid: het wonen en de woonomgeving, het voorzieningenniveau, het sociale klimaat en het organiserend vermogen van de dorpsgemeenschap. Het doel van dit onderzoek was om de Vereniging Dorpsbelangen Kantens inzicht te geven over de ervaren leefbaarheid in Kantens.
DOCUMENT
Een transformatie naar een nieuw economisch paradigma gaat niet vanzelf: wij maken als mensen onderdeel uit van het gevestigde systeem en gedragen ons daar ook naar. Om een echte transformatie te kunnen maken naar een samenleving met nieuwe en andere waarden moeten we eerst te rade gaan bij onszelf. Waarom doe ik wat ik doe? Hoe verhoud ik mij tot anderen en de samenleving? Wat is het effect daarvan? Word ik daar gelukkig van? Kan het ook anders? We moeten leren om kritisch te kijken naar onszelf, de natuur, de maatschappij, de systemen die wij gecreëerd hebben, waaronder ook ons eigen onderwijssysteem. Rust en stilte Dit nadenken en bezinnen kan alleen vanuit rust en stilte. In het muziekstuk 4’33” van componist John Cage spelen de opgestelde muzikanten 4 minuten en 33 seconden lang geen noot. Met de verwijzing naar dit muziekstuk willen de schrijvers benadrukken dat het nemen van rust en stilte in een tijd van een steeds sneller draaiende economie met meer en meer burn-outs (van mensen, systemen en uiteindelijk ook de Aarde) geen vanzelfsprekendheid is. Het zoeken naar rust en stilte in een dolgedraaide wereld vergt om een actieve inspanning. Vanuit het bewustzijn dat vanuit het stilstaan ontstaat is het mogelijk ons ONT-wikkelen: het losmaken van ingesleten patronen, waarden en gewoonten die ons met de paplepel zijn ingegoten. Een mindshift is nodig is om te komen tot andere maatschappelijke waarden en systemen. Het slagen van de circulaire economie is daarvan in grote mate afhankelijk. Deze vergt andere waardesystemen, andere vormen van samenwerking en een andere consumentenvraag. Die komen er niet vanzelf, dat vergt tijd, inspanning en zelfreflectie op alle niveaus. Behoefte Het boek is geschreven door het ‘collectief circulaire economie’: een samenwerkingsverband tussen auteurs van binnen en buiten Fontys. Het doel van het boek is een nieuw licht te werpen op de benodigde transitie naar een circulaire economie. Het voorziet daarmee in een behoefte van onze studenten, die vragen om meer literatuur over circulaire economie. Daarnaast is het boek ook bedoeld voor docenten en professionals. In de diverse hoofdstukken laten de auteurs zien dat de transitie naar een circulaire economie meer is dan het sluiten van grondstofkringlopen. Zij betogen dat een circulair economisch model niet verenigbaar is met het huidige economische systeem gericht op onstuitbare groei en financiële winstmaximalisatie. De transitie naar een echt circulaire economie vergt een grotere transformatie van de maatschappij als geheel: van een competitieve naar een meer coöperatieve samenleving, van een individualistische naar een netwerksamenleving en van het loslaten van ingesleten consumptiepatronen zoals de wens tot steeds meer bezit. Dat er hierin al iets aan het veranderen is in de maatschappij is zichtbaar: een bijvoorbeeld is de razendsnelle en succesvolle opkomst van servicegerichte bedrijvigheid, zoals bijvoorbeeld Swapfiets, waarbij studenten voor een vast per maand altijd een werkende fiets ter beschikking hebben
LINK
Printversie van rede uitgesproken in december 2023 bij Gaafland, een theatrale avond met kunstenaars, acteurs en muzikanten over burgerparticipatie. Inspraakavonden, burgerinitiatieven, referenda: hoe (goed) is de samenwerking tussen burgers en politici in onze stad?
DOCUMENT
Net als voor andere rurale regio’s in Nederland en de rest van Europa is een nieuw toekomstperspectief voor het Noord-Nederlandse platteland hard nodig als gevolg van complexe vraagstukken rondom aardbevingsproblematiek, landbouwtransitie en bevolkingskrimp. Een aantal professionele musici ziet voor zichzelf een rol weggelegd voor het leveren van een bijdrage aan dit nieuwe perspectief als het gaat om leefbaarheid. Stakeholdergesprekken en kleinschalige experimenten laten zien dat deze bijdrage relevant is. Participatieve kunstvormen lijken met name veelbelovend: ze versterken de sociale cohesie tussen en het welzijn van bewoners en hebben het unieke potentieel om mensen (opnieuw) in contact te brengen met elkaar en met de natuur, en systeemverandering te verbeelden. Tegelijkertijd geven musici die reeds werkzaam zijn in rurale contexten aan te worstelen met traditionele rollen en zijn zij zoekende in het ontwikkelen van passende (participatieve) werkwijzen. Systematisch vergaarde kennis over gevalideerde rurale (participatieve) muziekpraktijken is namelijk schaars. Verder zijn musici en muziekpartners in Noord-Nederland die met ruraliteit bezig (willen) zijn alsook hun ambities nog onvoldoende in beeld. Het praktijkgerichte, verkennende onderzoeksproject Sound Soils speelt in op de vraag van muziekprofessionals om rurale contexten als toekomstig werkveld te willen verkennen. Het heeft als doel het formuleren van kansen voor musici en muziekorganisaties in Noord-Nederlandse rurale gebieden, met specifieke aandacht voor participatieve muziekpraktijken, als mogelijke opmaat naar (ontwerpend) actie-onderzoek als vervolg op dit projectvoorstel. Methodologisch stoelt Sound Soils op Participatief Actie-Onderzoek en etnografisch vergaarde onderzoeksdata. Gezien de vergelijkbare problematiek in andere rurale gebieden zijn de resultaten overdraagbaar. Daarnaast, met het oog op de ontwikkeling van de nieuwe onderzoekslijn Muziek & Ruraliteit als uitbreiding van het onderzoeksportfolio van het lectoraat Music in Context, dient dit project ook als voeding voor het identificeren van onderzoeksthema’s en behoeftes van stakeholders voor verder onderzoek.
Momenteel staat de mensheid voor de uitdaging om duurzame energiebronnen te ontwikkelen en in te zetten in onze transitie naar een duurzame en inclusieve maatschappij. Windenergie speelt een belangrijke rol in die energietransitie, maar is net als andere alternatieve bronnen niet zonder negatieve aspecten. De noordelijke Nederlandse regio biedt een mogelijkheid om een geïntegreerde aanpak voor deze opgave te ontwikkelen, die vervolgens ook in Europees verband kan worden ingezet. Het project The Turbine Plays is een artistiek-gedreven project dat door middel van gelijkwaardige samenwerking tussen verschillende stakeholders een brug kan slaan en verschillende vormen van kennis samenbrengt om die op innovatieve manieren toe te passen. De samenwerking tussen verschillende kunstenaars, onderzoekers uit de energiesector en burgers begint vanuit de vraag hoe de kunsten door het aandragen van creatieve invalshoeken en het ‘out-of-the-box’ denkvermogen, een verbindende en grensoverstijgende rol kunnen spelen in de aanpak en kenniscreatie rondom energievraagstukken. En meer specifiek in de context van de uitdagingen die windenergie met zich meebrengt. Door middel van een intensieve onderzoeksweek en regulier geplande workshops kunnen wij elkaars instrumenten, methodes en data verkennen, uitwisselen en zodoende de energietransitie op een nieuwe manier bevragen vanuit een trans-disciplinaire co-creatieve aanpak. Het tweejarige project The Turbine Plays bestaat uit twee fasen. Fase 1 is een verkennende fase, met als beoogd doel: het creëren van nieuwe kennis, uitbreiden van het netwerk, en een methodologie ontwerpen om deze nieuwe kennis te delen en op innovatieve wijze te representeren en te communiceren. Fase 2 is een uitvoerende fase: in deze fase vinden performances plaats. In deze tweede fase zal de nadruk liggen op het consolideren van het netwerk met het oog op fondsenwerving, om het netwerk/project op Europees niveau uit te breiden. Het specifieke voorstel voor KIEM GoCI is gericht op de financiering van activiteiten in fase 1.