Is eerder gepubliceerd op de site van de Nederlandse Dalton Vereniging, 2021. april Onderzoek laat zien dat individuele prestatieverschillen een direct gevolg zijn van de hoeveelheid tijd besteed aan doelbewuste oefening. In dit onderzoek is bij 49 basisschoolleraren onderzocht hoeveel tijd zij besteden aan activiteiten die grotendeels voldoen aan de kenmerken van doelbewuste oefening en hoeveel leerwinst zij daarbij ervaren. Doelbewuste oefenactiviteiten zijn activiteiten met een duidelijk doel om het eigen onderwijs te verbeteren, zijn vooraf doordacht en gepland, worden voorzien van informatieve feedback en worden herhaaldelijk en regelmatig uitgevoerd. Leraren vulden via een mobiele logboekapplicatie tweemaal per dag gedurende twee weken een vragenlijst in, waarin ze bijhielden welke activiteiten zij uitvoerden om hun onderwijs te verbeteren en hoeveel tijd ze hieraan besteedden. Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat leraren ongeveer 30 procent van de gerapporteerde tijd besteden aan doelbewuste oefenactiviteiten. Doelbewuste oefenactiviteiten bleken significant langer te duren dan niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Verder ervaren leraren een significant hogere leerwinst bij het uitvoeren van doelbewuste oefenactiviteiten dan bij niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Meters maken dus!
MULTIFILE
Het boek "Lichamelijke Oefening" van Midas Dekkers heeft heel wat stof doen opwaaien de afgelopen maanden. Dit artikel is een uitgebreide analyse van het boek, en of de ophef die het heeft veroorzaakt terecht is.
DOCUMENT
Dit vaardighedenboek is geschreven voor drie groepen lezers: studenten, docenten en afgestudeerde juristen. Studenten kunnen het boek gebruiken om inzicht te verwerven in de verschillende manieren waarop juristen te werk gaan bij het verrichten van onderzoek, bij het argumenteren en bij het presenteren. Het schetst de stappen die bij de verschillende verrichtingen worden gezet; het biedt hulpmiddelen om de taken te volbrengen en de criteria waaraan een goede taakvervulling moet voldoen. Het boek biedt docenten zowel hulp bij de instructie als handvatten voor de feedback en beoordeling. Afgestudeerde juristen kunnen dit boek gebruiken om te reflecteren op de eigen vaardigheid en krijgen hulpmiddelen aangereikt om deze verder te ontwikkelen.
DOCUMENT
Lector Duurzaam Bodembeheer Emiel Elferink van hogeschool Van Hall Larenstein windt er geen doekjes om: ongeduld is de grootste bedreiging voor een goede bodemstructuur. Dat zei hij woensdag tegen de deelnemers aan de demonstratiemiddag Bodemverdichting Drenthe in Dalen.
LINK
Hoe gaat de journalistiek om met kritiek uit de buitenwereld?
DOCUMENT
In deze kennisclip krijg je inzicht in de verschillen tussen beginners en experts. Wat maakt iemand een expert? Hoe ontwikkelt expertise zich? En wat betekent dit voor het onderwijs? Met wetenschappelijke onderbouwing en praktische voorbeelden wordt duidelijk waarom gerichte oefening, patroonherkenning en strategisch leren essentieel zijn.
MULTIFILE
Er lijkt een duidelijke mate van evidentie te bestaan betreffende de relatie fysieke activiteit, respectievelijk fitheid en gezondheid in de algemene populatie en bij bepaalde pathologieën. Er is evenwel nog behoefte aan verder wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke determinanten en onderliggende mechanismen, als ook naar evidentie bij bepaalde, specifieke aandoeningen. Tevens mag duidelijk zijn dat ondanks de bestaande evidentie fysieke activiteit/oefening te weinig toegepast wordt in de gezondheidszorg. Het onderzoek naar de effectiviteit van gezondheidskundige interventies is dan ook uitermate belangrijk. Dit lectoraat hoopt dan ook een bescheiden bijdrage hieraan te kunnen leveren. Hiervoor heeft zij reeds afspraken tot samenwerking met de academische en medische wereld (in Utrecht, Amsterdam, Maastricht en Leuven), met de gezondheidszorg (RIVM Bilthoven en GG&GD Utrecht) en met de beroepen- of bedrijfswereld (Politie regio Utrecht; Enraf Nonius, Delft). De beoogde doelstellingen zullen echter naar alle waarschijnlijkheid beduidend meer tijd in beslag nemen dan de periode van 4 jaar die de Stichting Kennis Ontwikkeling voorzien heeft met betrekking tot het oprichten en financieren van de lectoraten.
DOCUMENT
Over the last decade, sport and physical activity have become increasingly recognised and implemented as tools to foster social cohesion in neighbourhoods, cities and communities around Europe. As a result, numerous programmes have emerged that attempt to enhance social cohesion through a variety of sport-based approaches (Moustakas, Sanders, Schlenker, & Robrade, 2021; Svensson & Woods, 2017). However, despite this boom in sport and social cohesion, current definitions and understandings of social cohesion rarely take into account the needs, expectations or views of practitioners, stakeholders and, especially, participants on the ground (Raw, Sherry, & Rowe, 2021). Yet, to truly foster broad social outcomes like social cohesion, there is increasing recognition that programmes must move beyond interventions that only focus on the individual level, and instead find ways to work with and engage a wide array of stakeholders and organisations (Hartmann & Kwauk, 2011; Moustakas, 2022). In turn, this allows programmes to respond to community needs, foster engagement, deliver more sustainable outcomes, and work at both the individual and institutional levels. The Living Lab concept - which is distinguished by multi-stakeholder involvement, user engagement, innovation and co-creation within a real-life setting - provides an innovative approach to help achieve these goals. More formally, Living Labs have been defined as “user-centred, open innovation ecosystems based on a systematic user co-creation approach, integrating research and innovation processes in real-life communities and settings” (European Network of Living Labs, 2021). Thus, this can be a powerful approach to engage a wide array of stakeholders, and create interventions that are responsive to community needs. As such, the Sport for Social Cohesion Lab (SSCL) project was conceived to implement a Living Lab approach within five sport for social cohesion programmes in four different European countries. This approach was chosen to help programmes directly engage programme participants, generate understanding of the elements that promote social cohesion in a sport setting and to co-create activities and tools to explore, support and understand social cohesion within these communities. The following toolkit reflects our multi-national experiences designing and implementing Living Labs across these various contexts. Our partners represent a variety of settings, from schools to community-based organisations, and together these experiences can provide valuable insights to other sport (and non-sport) organisations wishing to implement a Living Lab approach within their contexts and programmes. Thus, practitioners and implementers of community-based programmes should be understood as the immediate target group of this toolkit, though the insights and reflections included here can be of relevance for any individual or organisation seeking to use more participatory approaches within their work. In particular, in the coming sections, this toolkit will define the Living Lab concept more precisely, suggest some steps to launch a Living Lab, and offer insights on how to implement the different components of a Living Lab.
DOCUMENT
How and where can Dutch design entrepreneurs find work in Germany? This was the question DutchDFA put to the research team at Inholland University of Applied Sciences in February 2010. But the researchers took a different angle, and generated unexpected data, revealing patterns, and valuable new insights into practicing design and architecture abroad.
DOCUMENT
Vreemde talen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, en ze komen van pas bij internationale samenwerking. Wie meerdere talen beheerst, heeft ruimere communicatiemogelijkheden en is beter in staat om taal te doorzien en om zich in te leven in andere culturen. Maar hoe help je iemand om taalvaardig en taal- en intercultureel bewust te worden? Wat voor ondersteuning, oefening en kennis is daarvoor nodig? Het Handboek vreemdetalendidactiek maakt (toekomstige) taaldocenten wegwijs in de verschillende domeinen van het vreemdetalenonderwijs.
DOCUMENT