‘Practitioner research’, ofwel onderzoekend werken, door HRM’ers in de eigen werkpraktijkkan een krachtig instrument zijn om binnen organisaties meer kennis te creëren overde effectiviteit van HRM-beleid en –interventies en is mogelijk een manier om het gattussen HR-wetenschap en de HR-praktijk te verkleinen. Dit artikel is een eerste aanzetom inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op de intentie om onderzoekendte werken en gaat in op de randvoorwaarden die van belang zijn om binnen de HRMpraktijkonderzoekend werken als leerinstrument in te zetten. Dit gebeurt aan de handvan een evaluatie van twee trajecten waarbij HRM’ers onder begeleiding zelf onderzoek hebben uitgevoerd in hun eigen werkpraktijk.
DOCUMENT
HRM-vraagstukken zijn complex en het oplossen ervan stelt hoge eisen aan de professionele HRM’er. Deze moet zowel kennis nemen van de steeds groter wordende wetenschappelijke body of knowledge over het vakgebied als de eigen werkpraktijk kunnen begrijpen, zoals personele vraagstukken kunnen signaleren en doorgronden, de werkcultuur begrijpen en HR-interventies beoordelen. Als staffunctionaris moet de professional daarbij structureel en actief belangrijke stakeholders betrekken bij het ontwerp en de evaluatie van personeelsbeleid. Onderzoek doen kan een manier zijn om met deze eisen om te gaan.
DOCUMENT
This paper explores the link between culture and tailored entrepreneurial education, addressing how cultural differences, influenced by Hofstede's dimensions, impact entrepreneurial behaviour. The study involves 772 students from higher education institutions in the Asian, Baltic, and Eastern European regions, utilizing factor analyses and statistical methods to identify entrepreneurial qualities from Likert-scale evaluations of 13 items. Findings reveal notable regional differences, highlighting traits like courage in Japan and China, and risk-taking in the USA. This research underscores the need for context-sensitive strategies in entrepreneurship education, advocating for tailored support to overcome cultural barriers. Ultimately, it enriches understanding of how culture shapes entrepreneurial behaviour and informs strategies for multinational corporations and education curricula.
LINK