Zogenaamd vraagsturings- en praktijkonderzoek zou zowel professionalisering van leraren als de relevantie van onderwijsonderzoek ten goede komen. Wat werkt wel/niet als we 60 projecten van de afgelopen twee jaar bekijken?
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.Doel Wij onderzoeken of scholen die werken met leerKRACHT, zich ontwikkelen in hun schoolcultuur, leraar handelen en leerlingresultaten. Daarnaast hebben we verdiepende aandacht voor de rol van leiderschap, volgend op de resultaten van het promotieonderzoek van De Jong (2022) onder scholen werkend met leerKRACHT. Dr. Angela de Jong voerde samen met Oberon Onderzoek en Advies eerder al een langlopend onderzoek uit naar dit programma (in 2017-2021). Het huidige project betreft een meerjarig vervolgonderzoek (2022-2026). Resultaten Inzichten in hoe het programma wordt uitgevoerd en gewaardeerd Inzichten in hoe de cultuur verandert op scholen die werken met het programma Inzichten in welke mechanismen een rol spelen in het werken met het programma, waaronder leiderschap Looptijd 01 maart 2023 - 01 december 2026 Aanpak Wij volgen twee cohorten scholen, namelijk scholen die starten met de uitvoering in schooljaar 2023-2024 en schooljaar 2024-2025. De scholen doen twee jaar mee aan het onderzoek. Er zullen 130-150 scholen per jaar deelnemen aan het onderzoek. Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens worden verzameld onder leerlingen, leraren(teams) en schoolleiders.
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.