From the publisher's site: "Trial design: Self-management plays a central role in diabetes management. However, not all patients are able to translate the health care providers’ recommendations for effective self-management in daily life. Diabetes Education and Self-management to Increase Empowerment (DESTINE) primarily investigates the effects of group education program Proactive Interdisciplinary Self-Management (PRISMA) in primary care treated people with Type 2 Diabetes Mellitus (T2DM) on the use of an online care platform. Methods: The DESTINE study has a randomized controlled design (1:1). 200 patients with T2DM using an online care platform called e-Vita will receive either PRISMA in addition to usual care or usual care only. The primary endpoint of this study is usage of the e-Vita platform. The secondary endpoints are participation in the consultation with the care provider, adherence to oral diabetes medications, and a selection of self-reported and clinical measures. After six months, both groups will receive PRISMA in a 6 month extension phase. Discussion: PRISMA focuses on aligning treatment goals from different health care providers while the individual patient remains in the lead. The goal is to shift patients from being an information receiver towards applying self-management and becoming empowered health care participants. Though recognized as important; theoretically based group education is still not routinely offered in the Netherlands. In the future, depending on the study results, e-Vita and PRISMA could be implemented in regular diabetes care. Trial registration: Current Controlled Trials NTR4693. (aut. ref.)"
LINK
Door verslag te doen van je eigen zwaktes kun je volgens Gerben ter Riet een bijdrage leveren aan de ‘georganiseerde scepsis’ van de onderzoeksgemeenschap. ‘Voor mij persoonlijk geldt dat ik de gebreken in het onderzoek van anderen veel beter zie dan die in onderzoek waarvan ik de bedenker en projectleider ben.’
LINK
Studenten betrekken als deelnemers en co-creators in longitudinaal onderzoek vraagt om een innovatieve aanpak. Door effectief gebruik te maken van verschillende communicatiekanalen, het onderzoek (visueel en inhoudelijk) aantrekkelijk en toegankelijk te maken en te investeren in de samenwerking met studenten, kan een onderzoeksgemeenschap zoals StudentLines succesvol worden. De student moet hierin een centrale rol spelen.
DOCUMENT
Achtergrond en theorie Veel forensische cliënten hebben (complexe) schulden. Deze schulden hangen sterk samen met andere problemen – zoals werk, huisvesting en (mentale/fysieke) gezondheid –, ontregelen het leven, belemmeren resocialisatie en vergroten het risico op terugval in criminaliteit. Cliënten én begeleidend professionals – zoals (forensisch) sociaal professionals – ervaren in de aanpak van schulden veel belemmeringen. Om schulden vroegtijdig en in samenhang met andere problemen te kunnen aanpakken is systematische samenwerking tussen ketenpartners belangrijk. Effectief aanpakken van schulden onder forensische cliënten vraagt daarom interdisciplinaire samenwerking vanuit zowel justitieel als sociaal domein. Dit vereist inzicht in de rol van betrokken organisaties – zoals gevangeniswezen, reclassering, gemeentelijke nazorg en schuldhulpverlening – alsmede werkzame factoren in de samenwerking en hoe deze kunnen worden versterkt. Een consortium van partnerorganisaties in het (forensisch) sociaal domein, Universiteit Leiden en Hogeschool Utrecht wil daarom onderzoeken hoe de schuldenaanpak onder forensische cliënten door justitiële en sociale ketenpartners gezamenlijk kan worden versterkt. Onderzoeksdoel en -vragen Onderzoeksdoel is samen met praktijkpartners de samenwerking in het (forensisch) sociaal domein in de schuldenaanpak onder forensische cliënten effectief vorm te geven en zo de begeleiding van cliënten met schulden te verbeteren, door ontwikkeling van een vernieuwde werkwijze gebaseerd op inzicht in belemmerende en werkzame factoren. Centrale onderzoeksvraag daarbij is: Aanpak Deze onderzoeksvraag zal worden beantwoord middels een design van verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden, waaronder observaties, interviews en focusgroepen (fase 1) en ontwikkelbijeenkomsten (fase 2) in meerdere samenwerkingsverbanden. Beoogd resultaat Het onderzoek levert concrete handvatten op – zoals praktische handreikingen en visuele tools – ter versterking van de samenwerking rond forensische cliënten met schulden. Deze handvatten worden vertaald naar onderwijsmateriaal voor (toekomstige) (forensisch) sociaal professionals en gedeeld met de (inter)nationale onderzoeksgemeenschap.
In Europa hebben vooral naaldbossen te lijden onder vitaliteitsverlies en sterfte. Beheerders investeren in herbebossing, bosherstel en verbeterd bosbeheer, wat ook positief zal uitpakken voor CO2-opslag. Uit biodiversiteitsoverwegingen wordt voor revitalisering van bossen vooral ingezet op het verhogen van het aandeel loofbomen. Consequenties voor het toekomstig houtaanbod zullen zijn: een geringere totale houtbeschikbaarheid en een hoger aandeel loofhoutsoorten. Daar tegenover staat de toenemende vraag naar hout in de Europese bouwsector. Dit vraagt om efficiënter en hoogwaardiger houtgebruik en meer kennis en ervaring voor hoogwaardige toepassing van loofhoutsoorten. Nederland dekt haar houtbehoefte grotendeels door import van gezaagd naaldhout uit Europa; vanuit de houtketen is er relatief weinig vraag naar loofhout. Dit projectvoorstel speelt hierop in door de potentie van houtproductie met snelgroeiende loofhoutsoorten op rijke gronden in Nederland voor hoogwaardige toepassingen te verkennen. Doel is om ketenpartijen te stimuleren om meer Nederlands loofhout duurzaam te produceren en hoogwaardig te gebruiken, met aandacht voor (nieuwe) verdienmodellen en nauwe samenwerking tussen onderzoekers, studenten en werkveldpartijen. Het projectconsortium bestaat uit onderwijsinstellingen, publieke partijen, een grootbedrijf, MKB's en brancheorganisaties, die de bos-, hout- en bouwketen vertegenwoordigen. Het onderzoeksplan bouwt voort op actuele beleidsvragen en bestaand onderzoek, en focust op duurzaam bosbeheer, en innovatieve toepassingen voor loofhoutsoorten. Drie werkpakketten zijn gericht op onderzoek aan duurzame houtproductie binnen en buiten bos anticiperend op klimaatverandering en biodiversiteitsbehoud, opwaardering en toepassing van snelgroeiend loofhout. Werkpakket 1 kijkt naar de productie van snelgroeiende inheemse en exotische boomsoorten. Werkpakket 2 richt zich op het verbeteren van houteigenschappen door verschillende behandelingen, terwijl werkpakket 3 praktijkvoorbeelden uitvoert om de potentie van snelgroeiend loofhout in de praktijk te demonstreren en te evalueren. Werkpakket 4 is verantwoordelijk voor coördinatie, communicatie en disseminatie van projectactiviteiten. Het project zal duurzame productie en hoogwaardig gebruik van Nederlands hout stimuleren en impact hebben op onderwijs en de onderzoeksgemeenschap.
Het lectorenplatform Zorg en Veiligheid start als samenwerking van zes lectoren van vijf hogescholen, die zich zullen inzetten voor het creëren van meer samenwerking en lerend vermogen rond vraagstukken op het snijvlak van Zorg en Veiligheid. Veiligheids- en zorgprofessionals treffen elkaar rondom slachtoffers en daders, van jong tot oud, in een breed palet aan structurele en acute omstandigheden. Een belangrijke uitdaging is het creëren van toekomstperspectief met en voor mensen die vanwege hun gedrag en vanuit diverse problemen in de knel zijn geraakt. Daarbij vormgeven aan inclusie – meedoen en erbij horen – , vraagt veel van professionals in dit domein. Het platform beoogt een lerend netwerk te creëren rond een gezamenlijke agenda. In de eerste fase ligt het accent op het creëren van energie en urgentie en het verdiepen van deze gezamenlijke agenda, voortbouwend op overleggen in het afgelopen jaar. We willen de dialoog en het gezamenlijk onderzoek versterken en daarnaast meer concrete samenwerkingen opstarten rond onderzoeksvragen als: Wat zijn de randvoorwaarden voor constructief interageren, ook in moeilijke situaties, en wat werkt om deze waar mogelijk te voorkomen? Waarmee worden professionals ondersteund in goed werken met specifieke doelgroepen? (o.a. mensen met een licht verstandelijke beperking), op verschillende niveaus (bv. ook op wijkniveau) en met verschillende partners en burgers? Hoe borgen we de mogelijkheid tot wijs en integer handelen, met aandacht voor rechten en voor doelmatigheid? Naast een uitgewerkte gezamenlijke onderzoeksagenda, zijn de beoogde resultaten van het platform jaarlijkse uitwisselingsbijeenkomsten, gezamenlijke subsidieaanvragen, projecten en publicaties. Nieuws, activiteiten en publicaties worden actief gedeeld binnen en buiten de hogescholen. Het lectorenplatform staat open voor alle lectoren die actief zijn op het terrein van Zorg en Veiligheid. Er wordt gericht toegewerkt naar een versterkte onderzoeksgemeenschap rond de complexe maatschappelijke vraagstukken op het snijvlak van zorg en veiligheid.