"Tijd van alles fiksen met watermaatregelen is echt voorbij. Water moet integraal onderdeel uitmaken van alle ruimtelijke afwegingen en planuitwerkingen. Bouw klimaatbestendig en waterrobuust. Bij alle fysieke ingrepen in ons land moet rekening worden gehouden met waterveiligheid, zoetwatervoorziening en ruimtelijke adaptatie. Dit moet doorwerken in de omgevingsvisies van rijk provincies en gemeentes. De wateropgaven moeten meer sturend worden en randvoorwaarden aangeven voor de keuzes bij de ruimtelijke inrichting van Nederland", aldus Peter Glas, Deltacommissaris in Waterforum 10 november 2020.
MULTIFILE
Nature-based solutions (NBS) bieden veel kansen om de waterveiligheid te verhogen en tegelijkertijd natuurwaarden te versterken. In dit artikel worden zowel een aantal ecologische en juridische aspecten besproken als de consequenties van NBS in voorlanden tussen dijk en water, ten behoeve van het overstromingsrisicobeheer.
MULTIFILE
Due to climate change the frequency of extreme precipitation increases. To reduce the risk of damage by flooding, municipalities will need to retrofit urban areas in a climate-resilient way. To justify this investment, they need insight in possibilities and costs of climate-resilient urban street designs. This chapter focused on how to retrofit characteristic (Dutch) typologies of urban residential areas. For ten cases alternative street layouts were designed with a determination of the life cycle costs and benefits. All designs are resilient to extreme rain events. The results show that most flat urban typologies can easily be retrofitted in a climate-resilient way without additional costs compared to the standard way of retrofitting. Climate proofing sloping areas are highly dependent on the situation downstream. When there is no space downstream to divert the water into waterways or parks, costs to provide storage easily rise above traditional levels for retrofitting. In addition to reducing flood risk, for each case one variant includes resilience to extreme heat events making use of green. The life cycle costs and benefits of the green variants showed that especially green designs in high-density urban areas result in a better value for money.
MULTIFILE
Zwart water afkomstig van trein en boot wordt momenteel geloosd op het riool waarbij het wordt beschouwd als een afvalproduct, terwijl het een bron is van essentiële nutriënten en energie. Huidige technieken bieden kansen voor het hergebruik van zwart water, maar een circulair ontwerp waarin de toepassingen en haalbaarheid van hergebruik volgens de principes van de Circulaire economie economy zijn onderzocht en uitgewerkt voor het openbaar dient nog te worden opgesteld.
Stedelijke regio’s streven naar een duurzame mobiliteitstransitie. Deze ambitie staat echter op gespannen voet met het hoge autobezit- en autogebruik. De stormachtige introductie van lichte elektrische voertuigen, oftewel LEVs (denk aan e-scooters, e-steps, e-(cargo)bikes en micro-cars) leek een belangrijke ‘gamechanger’ te zijn. Deze LEVs zijn namelijk klein en efficiënt, zijn nagenoeg emissievrij, bieden mogelijkheden voor het verbeteren van het voor- en natransport van het openbaar vervoer (OV) en worden bovendien door hun gebruikers als prettig ervaren tijdens het reizen.Tot op heden maken LEVs deze beloften echter onvoldoende waar. Bij de introductie, thans met name in de vorm van deelsystemen, komen diverse uitdagingen aan het licht zoals: 1) verrommeling en overlast door verkeerd gepareerde LEVs, 2) ongewenste substitutie van loop-, fiets- en OV-verplaatsingen en beperkte impact op autogebruik en 3) en zorgen over de verkeersveiligheid en beleving, met name op de (al steeds drukker wordende) fietsinfrastructuur in Nederland. Deze problemen komen mede voort uit de snelle introductie waardoor gemeenten achter de feiten aanliepen en geen gericht beleid konden voeren. Langzaam komen we nu in een periode van stabilisatie en regulering maar een doorontwikkeling naar pro-actief LEV beleid is nodig om de potentie van LEVs voor de mobiliteitstransitie te ondersteunen. Het LEVERAGE-consortium, bestaande uit sterke partners uit de triple helix, gaat daarom aan de slag met deze vraagstukken. De centrale onderzoeksvraag is:Wat is de potentie van LEVs voor de mobiliteitstransitie naar bereikbare, duurzame, verkeersveilige, inclusieve en leefbare stedelijke regio’s en hoe kan deze optimaal worden benut door een betere integratie van LEVs in het mobiliteitssysteem en het mobiliteitsbeleid en door een effectieve governance van de samenwerking tussen publieke en private stakeholders?Om deze vraag te beantwoorden heeft het consortium een ambitieus en innovatieve onderzoeksopzet gedefinieerd waarbij veel nadruk wordt gelegd op de disseminatie en exploitatie van kennis in de beleidspraktijk.Collaborative partnersProvincie Noord-Brabant, Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, Gemeente Eindhoven, Gemeente Breda, Gemeente Arnhem, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, PON, Check, Citysteps, Cenex, TIER, We-all-Wheel, Fleet investment, Goudappel, Kennisinstellingen en netwerkorganisaties, HAN, TU/e, CROW, Connekt, POLIS, SWOV.
Het RAAK project Olieloze Zeeën heeft een heleboel technische informatie opgeleverd over bestrjjdingstechnieken en het gedrag van olie op het wateroppervlak. De verzamelde informatie en de resultaten van de diverse onderzoeken uit dit Raak project zijn opgenomen in een “Oil Spill Response Manual” en via internet (www.spillresponse.nl) openbaar gemaakt. Met deze informatie is het MKB, de overheid en de NGO’s zeer tevreden. Wat helaas nog ontbreekt is een overzicht van alle partijen die op een of andere manier met olievervuiling te maken hebben. Nationaal, regionaal en internationaal houden vele overheden, industrieën en onderzoekspartijen zich hiermee bezig. Het ontbreekt echter aan een goed overzicht van deze partijen; wat is hun rol, bij wie kan ik terecht voor onderzoek, wie doet de wet en regelgeving, wie handhaaft etc. Behalve partijen die zich bezig houden met de preventie (o.a. wet- en regelgeving en handhaving) zijn er ook vele partijen die zich bezig houden met de preparatie (trainingen, maken rampenplannen etc.) en de bestrijding. De bedoeling van dit project is om hier duidelijkheid in te verschaffen wie zich waarmee bezig houdt en wat hun rol en verantwoordelijkheden zijn. En verder hoe de lijnen lopen nationaal, regionaal en internationaal. Deze informatie is voor vele partijen belangrijk. Veel staat wel op internet maar het is niet overzichtelijk waar je deze informatie kunt vinden. Vele tientallen partijen spelen een rol in preventie, preparatie , bestrijding en evaluatie van olievervuiling. Na dit onderzoek kunnen de partijen makkelijker met elkaar in contact komen en is er meer duidelijkheid over de verschillende rollen van alle betrokken partijen, dit kan onder andere voordelen opleveren bij een eventuele volgende olievervuiling. Verder zijn de resultaten van dit onderzoek belangrijk voor een breed publiek, zowel het MKB, de overheid, onderzoekspartijen maar ook voor het onderwijs. Maritieme en Petrochemie & Offshore studenten zullen hier mee te maken krijgen in hun vakgebied.