Er is sprake van een hoge werkdruk en stress bij veel docenten. Het docentenwelzijn is belangrijk om uitval van docenten te voorkomen, maar hangt ook samen met het studentenwelzijn. Er zijn wetenschappelijk bewezen voordelen van mindfulness op het welzijn. Er zijn echter veel verschillende toepassingen van mindfulness, waardoor de effectiviteit contextafhankelijk is. Daarom is het relevant om te onderzoeken wat de opbrengsten van een specifieke mindfulness interventie op docenten in het hoger onderwijs zijn. In dit longitudinale praktijkgerichte onderzoek wordt ingegaan op in hoeverre het volgen van een 8- weekse mindfulness training invloed heeft op het welzijn en de werkstress van docenten en welke veranderingen docenten ervaren tijdens hun werk na het volgen van deze training. Deze inzichten zijn verkregen op basis van een survey, afgenomen voorafgaand (n=21) en na afloop (n=15) van de training. Aanvullend hierop zijn diepte-interviews (n=11) afgenomen. Uit zowel de survey- als interviewresultaten blijkt dat mindfulness kan bijdragen aan het verminderen van werkstress bij docenten. Het blijkt dat docenten vooral baat hebben bij de bewustwording van het voelen van stress en hoe zich dat lichamelijk uit. Ook het kritisch leren toetsen van eigen gedachten en emoties blijkt waardevol te zijn bij het omgaan met werkstress en draagt uiteindelijk bij aan een meer helpende, of mildere mindset. Verder blijken de praktische handvatten die tijdens de training worden aangereikt een nuttige toevoeging te zijn om tijdens de dagelijkse routines te worden ingebed. Tot slot geven de docenten aan dat de verlaging van werkstress ook doorwerkt tijdens het contact met studenten. Doordat ze zich meer ontspannen en rustiger voelen en zich meer bewust zijn van hun emoties en gedachten, hebben ze meer aandacht voor de student. Ook werd de verbondenheid meten herkenning bij collega’s als een meerwaarde van de training gezien.Uit dit onderzoek blijkt dat mindfulness kan bijdragen aan het verminderen van werkstress bij docenten. Wel is van belang om in het achterhoofd te houden dat docenten over het algemeen veel werkstress ervaren en het niet voor iedere docent en voor iedere situatie de oplossing is. Door aandacht te hebben voor docentenwelzijn is er indirect ook aandacht voor studentenwelzijn
Nieuwsgierigheid is een kenmerk dat een leven lang bij je blijft en dat je hopelijk op een zo positief mogelijke manier kan inzetten en beleven. Maar wat is nieuwsgierigheid? Waarom is de een meer en de ander minder nieuwsgierig? Wat zijn de voordelen van nieuwsgierigheid? Wat is de relatie tussen intelligentie, nieuwsgierigheid en studiesucces? Hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen? En is het eigenlijk wel zo handig altijd nieuwsgierig te zijn? In dit artikel wordt stilgestaan bij een aantal van de basisbegrippen over nieuwsgierigheid. Daarna worden bovenstaande vragen kort aangekaart.
Als het vervolgonderwijs dichterbij komt is de spanning tussen school en ouders vaak helemaal te snijden. De selectiedruk is zeer voelbaar. Veel leraren ontlopen liever het lesgeven in de 8e groep omdat daar de problemen met ouders het grootst zijn. Zij hebben vaak medelijden met kinderen die een slechte CITO-score halen. Thuis wordt dat als een drama beschouwd, een klap in het gezicht van het gezin en een krenking van de ambities van de ouders. De relatie tussen leraren en sommige ouders verloopt wel eens moeizaam. Het scala loopt van overbetrokken moeders tot verwaarlozende ouders die zich niet geroepen voelen zich met het schoolse leven van hun kinderen te bemoeien. Ook zijn er soms dreigementen, klaagzangen en intimidaties (ik ben een persoonlijke vriend van de inspecteur). Iedere ouder vraagt om een eigen benadering. De ene vader treedt agressief op, de volgende weet alles beter, de derde interesseert het niet. De ene moeder klaagt snel over achterblijvende prestaties, de andere wijkt niet van de zijde van haar dochter. Leraar zijn zou zo mooi zijn, als kinderen geen ouders hadden, klaagt menig leraar.