Onlangs was Marcelle Rittershaus Kuijpers (Docent Verpleegkunde, Onderzoeker lectoraat Innovatie in de oncologische (netwerk)zorg) - naar aanleiding van het boek "Zelfzorg voor Verpleegkundigen" - te gast in de podcast "Leefstijl in de Zorg." In deze aflevering besprak zij het belang van zelfzorg voor zorgprofessionals.
LINK
In de allereerste aflevering van De Flexpert Podcast verwelkomt Lonneke Frie Theo Bakker. Theo vertelt over zijn loopbaan die begon met een studie theologie. Na verschillende carrièrestappen en een promotieonderzoek werkt Theo nu als Lector Learning Technology and Analytics bij De Haagse Hogeschool. Ontdek hoe Theo's achtergrond als theoloog de basis vormde voor zijn latere carrièrestappen en hoe hij flexibiliteit en aanpassingsvermogen heeft ingezet om zijn expertise continu te vernieuwen. Naar aanleiding van de voorbeelden in deze aflevering, geeft Lonneke vanuit haar onderzoek tips over hoe jij je flexpertise kunt ontwikkelen, ongeacht jouw vakgebied.
LINK
Universities have the potential, and the responsibility, to take on more ecological and relational approaches to facilitating learning-based change in times of interconnected socioecological crises. Signs for a transition towards these more regenerative approaches of higher education (RHE) that include more place-based, ecological, and relational, ways of educating can already be found in niches across Europe (see for example the proliferation of education-based living labs, field labs, challenge labs). In this paper, the results of a podcast-based inquiry into the design practises and barriers to enacting such forms of RHE are shown. This study revealed seven educational practises that occurred across the innovation niches. It is important to note that these practises are enacted in different ways, or are locally nested in unique expressions; for example, while the ‘practise’ of cultivating personal transformations was represented across the included cases, the way these transformations were cultivated were unique expressions of each context. These RHE-design practises are derived from twenty-seven narrative-based podcasts as interviews recorded in the April through June 2021 period. The resulting podcast (The Regenerative Education Podcast) was published on all major streaming platforms in October 2021 and included 21 participants active in Dutch universities, 1 in Sweden, 1 in Germany, 1 in France, and 3 primarily online. Each episode engages with a leading practitioner, professor, teacher, and/or activist that is trying to connect their educational practice to making the world a more equitable, sustainable, and regenerative place. The episodes ranged from 30 to 70 min in total length and included both English (14) and Dutch (12) interviews. These episodes were analysed through transition mapping a method based on story analysis and transition design. The results include seven design practises such as cultivating personal transformations, nurturing ecosystems of support, and tackling relevant and urgent transition challenges, as well as a preliminary design tool that educational teams can use together with students and local agents in (re)designing their own RHE to connect their educational praxis with transition challenges. van den Berg B, Poldner K, Sjoer E, Wals A. Practises, Drivers and Barriers of an Emerging Regenerative Higher Education in The Netherlands—A Podcast-Based Inquiry. Sustainability. 2022; 14(15):9138. https://doi.org/10.3390/su14159138
DOCUMENT
In deze tweede aflevering van De Flexpert Podcast spreekt Lonneke Frie met flexpert Anouschka Laheij. Anouschka heeft in haar werkende leven altijd meerdere rollen gecombineerd, met nu een unieke dubbelrol: ze werkt als gespreksleider en dagvoorzitter met (grote) groepen en werkt daarnaast als psycholoog-coach één op één met mensen. In beide rollen helpt ze mensen zichzelf en elkaar beter te begrijpen. Lonneke en Anouschka praten over het vinden van werk dat past bij wie je bent en wilt zijn als individu. Ze hebben het over de rol die anderen kunnen spelen in deze zoektocht, over hoe het is om geconfronteerd te worden met je angsten als je weer iets nieuws voor jezelf gaat ontwikkelen, en het maken van keuzes in je loopbaan. Anouschka licht toe hoe ze zichzelf geregeld heeft vernieuwd gedurende haar loopbaan. Daarom is ze volgens Lonneke een echte flexpert.
LINK
Een series van podcast nav The Global Entrepreneursweek.
LINK
A special Women's Day edition of the podcast with the leading ladies of our Centre of Expertise on Global Governance. Your hosts Mendeltje and Ruud have a talk with Alanna O'Malley, Barbara Warwas en Sylvia Bergh on the international position of women and their research on the UN, alternative ways of conflict resolution and applied research worldwide. A conversation about experiences, education and change.
MULTIFILE
Het is nogal aanmatigend van de oud-politici om vanuit hun bevoorrechte positie een podcast over 'beter in gesprek gaan' te maken, vinden Sabrina Keinemans en Maja Rocak.
LINK
Nivoz maakt podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. In de 24e podcast (juli 2020, 43 min) gaan lector De Pedagogische Opdracht, Mascha Enthoven, en zij-instromer Maartje Janssen in gesprek over de ervaringen die zij de afgelopen maanden opdeden in hun nieuwe functies.
LINK
Podcast van het Lectoraat Normatieve Professionalisering over het promotieonderzoek van Koen Wessels De snel-veranderende arbeidsmarkt, de klimaatcrisis, globalisering, covid-19, digitalisering; de complexe vragen en transities van onze tijd confronteren het onderwijs. Wat doen dergelijke ontwikkelingen en uitdagingen met het onderwijs, en wat is de rol die het onderwijs erin zou kunnen/willen/moeten innemen? Het promotieonderzoek van Koen Wessels, binnen het lectoraat Normatieve Professionalisering, gaat over deze vragen.
LINK
In deze eerste podcast schuift Shera aan met: Rutger Leukfeldt, Director Centre of Expertise Cybersecurity vanuit de Haagse Hogeschool en senior onderzoeker cybercrime vanuit NSCR. In zijn jeugd is Rutger meerdere keren van studie geswitcht omdat hij niet wist wat hij wilde en waar hij energie van kreeg. Uiteindelijk kwam hij een studie tegen die criminologie bevatte waar hij meer over wou weten. Dit opende nieuwe deuren en de onderzoekerswereld. Kijk en/of luister mee om; kennis te maken met Rutger Leukfeldt, te leren van zijn verhalen uit zijn carrière achtergrond en te weten te komen wat hij allermaal tegen tijdens zijn onderzoeken in het veld, waaronder het Darkweb. Al met al, een tof gesprek om naar te luisteren en persoonlijk beter te leren kennen. Vind jij het leuk om meer te weten over Rutger: volg hem dan op LinkedIn en lees zijn wetenschappelijke artikelen op Google Scholar.
VIDEO