The traditional way of educating nature management students, in which students are trained to solve relatively simple and technical problems, is no longer sufficient. Societies are changing towards a network society, which makes nature management more complex. This asks for new competences and new learning strategies in nature management education. Therefore, VHL University of Applied Sciences started two pilots in 2012. The goal of these pilots was to create a network of lecturers and students, nature conservationists and local stakeholders to create sustainable and innovative nature management strategies withina local context. Network learning was the leading learning strategy in both these pilots. In this paper we use these pilots for an evaluation of network learning as an educational principle for higher education. The pilot will be assessed on criteria based on three perspectives: 1) the changing society, 2) educational theories and 3) a theory on learning networks. The paper results in recommendations for further use of network learning as an educational principle in general.
MULTIFILE
Uit de samenvatting: "Sinds medio 2017 is het Nationaal Lectorenplatform Urban Energy actief. De betrokken lectoren beogen het praktijkgericht onderzoek rond de gebouwde omgeving op hogescholen te verbinden en te stroomlijnen. Dit doen ze teneinde bij te dragen aan de energietransitie: met duurzame bronnen voorzien in onze energievoorziening. Een belangrijk instrument om de expertise van de lectoren te delen is een digitale onderzoekskaart, die beschikbaar is via: http://www.nlurbanenergy.nl. Daarnaast is er behoefte aan meer inzicht als het gaat om termen als vraagarticulatie en onderzoekssamenwerking. Meer precies wilden we achterhalen wat de behoefte is van het mkb aan praktijkgericht onderzoek van hogescholen in het domein Urban Energy. Daartoe hebben we een verkennende studie uitgevoerd naar praktijkgericht onderzoek binnen het domein Urban Energy. Hiervoor interviewden we de betrokken lectoren en ondernemers uit het innovatief MKB. Daarnaast maakten we gebruik van een enquête die we via verschillende kanalen onder de aandacht brachten bij het innovatief mkb."
In dit artikel wordt het belang aangegeven van onderzoeksvaardigheden in het HBO. Met de komst van de lectoraten en de nieuwe positionering van het HBO is het belangrijk om een antwoord te vinden hoe het onderzoek binnen het HBO vorm gegeven moet worden. Hierbij wordt gekeken naar de bruikbaarheid van verschillende onderzoeksmethoden en naar rollen die een student binnen een curriculum in het onderzoek kan hebben. Dit artikel is een bijdrage van de lectoraten Ambient Intelligence van Saxion, Hogeschool van Amsterdam en Fontys aan NIOC 2011 en is verschenen in de Proceedings van NIOC 2011.
MULTIFILE
In De Haagse Hogeschool werken de lectoraten vanuit faculteiten, dicht bij het onderwijs, nauw samen in zeven kenniscentra. Deze kenniscentra zijn de verbinding tussen de regio, met zijn actuele thema’s (vaak gelinkt aan het missiegedreven innovatiebeleid van de overheid) en het onderwijs en onderzoek van de Haagse Hogeschool. De zeven kenniscentra van De Haagse Hogeschool zijn: Cybersecurity, Digital Operations & Finance, Global & Inclusive Learning, Global Governance, Health Innovation, Governance of Urban Transitions & Mission Zero. Deze kenniscentra zijn in opstartende fase en worden ondersteund door centrale diensten. De Haagse Hogeschool kiest voor versterking van de onderzoeksinfrastructuur die centraal staat in de kenniscentra: ‘de Haagse Labs’. Praktijkgericht onderzoek vindt in deze omgevingen plaats als een vervlechting van onderwijs (studenten en docenten), onderzoek, het werkveld en maatschappelijke partners. Sommige labs hebben een tijdelijk karakter, andere, zoals de hogeschool zelf, zijn continu een omgeving waarbinnen onderzoek gedaan wordt. De Haagse Labs zijn bij uitstek de plek waarin nauw samengewerkt wordt met andere hogescholen of kennisinstellingen (veelal zijn ze ontstaan uit een samenwerking zoals The Green Village, of het Basalt SmartLab). De keuze voor de Haagse Labs geeft verdieping aan regionale samenwerkingen en bijbehorende speerpunten. De huidige, meer informele inrichting, kan met behulp van Impuls 2020, verder structuur krijgen, leiden tot een betere kennisdeling tussen de kenniscentra heen en de regionale netwerkvorming versterken. Naast het formaliseren van ‘de Haagse Labs’ zetten we in op zichtbaarheid van de Hogeschool in de regio door te investeren in communicatie (denk bijvoorbeeld aan het opzetten van podcasts, en digitale middelen in Corona-tijd). Die profilering van ons onderzoek wordt verder ondersteunt door een traject rond visievorming en strategische positionering. De kenniscentra zullen begeleid worden om einde 2021 een visie te ontwikkelen met bijbehorende acties om de rol van de hogeschool in de regio te versterken.
Het centrale thema van het Lectorenplatform Applied Science is om met lectoren uit het natuurwetenschappelijke domein een bijdrage te leveren aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen door middel van (door)ontwikkeling en inzet van sleuteltechnologieën (STs) vanuit een brede (moleculaire) kennisbasis van praktijkgericht natuurwetenschappelijk onderzoek. Het lectorenplatform zet met name in op technologieën die goed aansluiten bij de KIA-sleuteltechnologieën en de missies Gezondheid en Zorg; Energietransitie en Duurzaamheid; en Landbouw, Water en Voedsel. In de succesvolle eerste periode van het lectorenplatform is de interne verbinding tussen de deelnemende lectoraten versterkt. De komende jaren zal het platform zich focussen op verbinding met andere toepassingsdomeinen (platforms), en uitbreiding en verduurzaming van de samenwerking met andere kennisinstellingen (zoals wo en mbo). Door transdisciplinair te werken en leren zijn we in staat de maatschappelijke uitdagingen te vertalen naar nieuwe toepassingen, waarbij STs een centrale rol spelen. (Door)ontwikkelen en toepassen van onze focus STs (zoals geavanceerde materialen, chemische-, life science, nano- en digitale technologieën) ten behoeve van het oplossen van praktijkvragen. Dit doen we op thema’s uit de KIA's, waarop actief de verbinding wordt gezocht met de reeds geïdentificeerde partners (o.a. uit andere platforms). Activiteiten: • Uitbreiding verbinding met VH thematafels/missie initiatieven; • Verbinden van STs aan missie-gerelateerd vraagstukken en vertalen naar concrete toepassingen; • Voor deze toepassingen vanuit onze expertises op STs samenwerkingen/consortia ontwikkelen om transdisciplinair deze toepassingen naar hogere technology readiness levels (TRLs) te brengen (doorontwikkeling en implementatie van STs); • Met position paper(s) duidelijke communicatie over positionering van hbo-onderzoek in het algemeen en toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek in het bijzonder; • Versterken verbinding met zowel wo en mbo op ontwikkeling en toepassing van STs.
Fysio- /en oefentherapeuten kunnen als beweegzorgprofessionals een maatschappelijke bijdrage leveren aan het behoud van functioneren van een groeiende groep zorgvragers. In project MOVE-ON werken onderzoekers, beweegzorgprofessionals en hun stakeholders in de wijk samen om de potentie van beweegzorg waar te maken. Doel Merkpositionering of profilering is voor beweegzorgprofessionals een nieuw middel om hun merkwaarde in de wijk te vergroten. Waar we in eerder onderzoek (MOVES) passende profileringen ontwikkeld hebben, wil ‘MOVE ON’ kennis en tools ontwikkelen om tot verwezenlijking van een strategische positie in de wijk te komen. Resultaten Waar we aan werken is een: Diagnose-instrument voor fysio- en oefentherapeuten om hun implementatie-vermogen te bepalen en zwaktepunten te duiden Praktisch, persoonlijk afgestemd digitaal dashboard met adviezen en tips om de implementatiecapaciteit van beweegzorgprofessionals te verhogen Meetinstrument waarmee het succes van de verwezenlijking gemeten kan worden Meer informatie kunt u ook vinden op onze projectwebsite: MOVE ON Looptijd 01 november 2020 - 01 juni 2023 Aanpak Beweegzorgprofessionals, hun directe collega’s in de praktijk, stakeholders in de wijk, brancheorganisaties, studenten en drie lectoraten op het gebied van Beweegzorg en (Zorg)marketing werken via een participatief actieonderzoek samen aan het handelingsvraagstuk van de beweegzorgprofessionals. Leren, onderzoeken en toepassen worden continu afgewisseld om de onderzoeksresultaten direct terug te geven aan de beroepspraktijk. In alle fasen van het onderzoek worden studenten vanuit verschillende disciplines betrokken. Ook staat er een opening voor studenten die mee willen doen. Voor eenieder die wil meedoen aan en leren over ondernemen, zorgmarketing en participatief actie-onderzoek: meld je! We werken met CMD, Creative Industry, master en bachelor Beweegzorg, Commerciële Economie en Bedrijfskunde. Kenmerkend van participatief onderzoek is dat onderzoekers en praktijk niet wachten op resultaten; wat we leren en ontwikkelen gaat direct terug de praktijk in, en wordt op voortgeborduurd. Een hele bevredigende werkwijze. Relevantie en impact project De praktische impact – een duidelijke en onderscheidende positie van de fysiotherapeut in de zorg in elke wijk. In het beweegzorgonderwijs wordt de opgedane praktische kennis opgenomen. Voor zowel onderzoek als onderwijs wordt kennis ontwikkeld over strategie-implementatie bij (zorg)MKB, beweegzorg in het bijzonder. Dit kennisgebied is nog niet ver ontwikkeld. Meestal ligt de aandacht bij strategievorming, en heeft implementatie een ondergeschikt belang. Het belang van stakeholders, zowel binnen als buiten de praktijk, heeft bijzonder aandacht. Meer over het onderzoek www.moves.hu.nl Video MOVE ON Kick-off Video Consortiumbijeenkomst 18 november 2022 (Muziek onder de video #Uppbeat (free for Creators!), License code: VHPBGJ4M5YYCHAPK)