De publieke sector is in digitale transformatie en biedt haar diensten in toenemende mate digitaal. Tegelijkertijd hebben publieke dienstverleners te maken met de uitdaging om de dienstverlening 'persoonlijk' bij individuele burgers aan te laten sluiten. Hogeschool Utrecht deed de afgelopen twee jaar samen met Belastingdienst, Vitens, RET en een aantal andere publieke organisaties onderzoek naar hoe die twee zaken te combineren. In deze whitepaper bieden wij op basis van een groeimodel vier aanbevelingen die publieke organisaties helpen hun dienstverlening succesvol te digitaliseren en tegelijk persoonlijk te laten aansluiten bij hun burgers.
LINK
De focus binnen het lectoraat is gericht op botsende waarden. Publieke organisaties onderscheiden zich op vele punten van private organisaties en hebben unieke publieke waarden. In vele westerse en niet westerse landen zien wij New Public Management opkomen. De kern van deze benadering is dat de verschillen tussen publieke en private organisaties helemaal niet zo groot zijn en dat publieke organisaties kunnen leren van het bedrijfsleven. In het onderzoek van het lectoraat wordt, aan de hand van het thema prestatiemeting, nagegaan in hoeverre er sprake is van botsende waarden, hoe deze botsing tot uitdrukking komt en welke alternatieven er zijn. Het onderzoek van het lectoraat richt zich vooral op prestatiemeting in de publieke sector, waarbij prestatiemeting zowel wordt beschouwd op het niveau van de individuele werknemer als op het niveau van de publieke organisatie als geheel.
DOCUMENT
Zuid-Afrika is een complex land met een turbulente (recente) historie. Het is ook een land met een lange gemeenschappelijke geschiedenis met Nederland. In hoeverre zijn de ontwikkelingen in de publieke sector van Zuid-Afrika vergelijkbaar met dat wat er in Nederland gebeurt? Zijn er voor het Nederlandse openbaar bestuur lessen te leren? In deze bijdrage kijken we naar opvallende ontwikkelingen in de Zuid-Afrikaanse publieke sector.
LINK
Dit onderzoek heeft, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de omvang, aard en reikwijdte van discriminatie in het (semi)publieke domein in kaart gebracht. Daarbij is gekeken in welke sub-domeinen met discriminatie relatief veel voorkomt. Ook is er aandacht voor de specifieke context waarbinnen discriminatie-incidenten plaatsvinden. Tot slot is een verkenning gedaan welke maatschappelijke partijen kunnen bijdragen aan de aanpak van discriminatie in publieke ruimtes en op welke wijze. Om op deze vragen een antwoord te geven zijn verschillende methoden van onderzoek gebruikt: • Een deskresearch dat specifiek ingaat op discriminatie in de publieke ruimte • Een surveyonderzoek waaraan 2261 volwassen Nederlanders hebben meegewerkt dat een representatief beeld geeft van de aard, omvang en reikwijdte van ervaren discriminatie in de publieke ruimte. • Verdiepende interviews met acht mensen die discriminatie in de publieke ruimte hebben ervaren, vanuit een narratieve onderzoeksmethode. • Focusgroepen met maatschappelijke partijen die mogelijk kunnen bijdragen aan het aanpakken van discriminatie in de (semi)publieke ruimte.
DOCUMENT
De GOA Publiek faciliteert en detacheert lerende medewerkers op leerwerkbanen bij organisaties uit de (semi) publieke sector”, zo opent haar website kernachtig. “Voorop staat het belang om nieuwe kansen te creëren en goed opgeleid personeel te hebben, nu en later. Om dit te bereiken, detacheren en begeleiden wij talentvolle medewerkers op leerwerkbanen op zowel MBO-niveau (BBL-opleiding) als HBO-niveau (deeltijd-traject) en in HBO/WO-traineeships.” Het klinkt eenvoudig en logisch en goed, en de GOA Publiek heeft inmiddels, zo lijkt het, ook een vaste plaats in het institutionele landschap van de arbeidsmarktregio Groningen ingenomen.
DOCUMENT
Communicatie in het publieke domein biedt een beschrijving van twee perspectieven op communicatie: gesprek en gedrag. Deze perspectieven helpen bij het omgaan met communicatievraagstukken die spelen in het publieke domein, zoals duurzaamheid, mobiliteit, sociale cohesie of veiligheid.
DOCUMENT
In dit artikel over leiderschapskansen wordt verkend welk gedrag managers kunnen uitdragen om succesvol leiding te geven aan een dergelijke organisatieverandering in de publieke sector. De volgende vragen worden gesteld: 1. Op welke wijze kan het management de cultuur beïnvloeden wanneer er een verandering plaatsvindt? 2. Welke aanpak moet worden gehanteerd bij een organisatieverandering? 3. Waar moet je rekening mee houden bij een organisatieverandering? 4. Hoe kun je de huidige cultuur meten? 5. Hoe kunt u leiding geven aan zo'n organisatieverandering? De auteurs concluderen dat het model van Straathof (2009) voldoet om de huidige en gewenste cultuur in kaart te brengen. Voor de veranderbenadering kan een combinatie van top-down en bottom-up benadering worden gehanteerd. Zo wordt er richting gegeven door het management en geluisterd naar de medewerkers. Participatief en transformationeel leiderschapsgedrag in termen als ‘mensgericht’ en ‘toekomstgericht’ sluiten hier bij aan.
DOCUMENT
presentatie over Publieke Waarde, Big Data en de rol van Finance in onderwijsveld
DOCUMENT
“Het grote publiek pruimt onze uitleg niet meer. Ze willen verslaafde veelplegers gewoon de straat af en de bak in”. “Leg de mensen op straat eens uit wat de reclassering doet en wat zij er aan hebben dat hun belastinggeld daaraan wordt besteed”. Dat is publieke verantwoording in een notendop. Publieke verantwoording is een breed begrip en hoort thuis in meerdere vormen van verantwoording. Bovens en Schilleman (2010) onderscheiden: politieke verantwoording, juridische verantwoording, administratieve verantwoording, professionele verantwoording en maatschappelijke verantwoording
DOCUMENT