This article proposes that identity formation and reformation are important dynamics that influence and are influenced by the course of a sustainability transition. We study identity (re-)formation in the transition of the dairy sector in a rural area in the Netherlands: the Green Heart. Soil subsidence, high emissions, and economic pressures require substantial changes in practices in the dairy sector and most importantly, the landscape that it is intertwined with. We use narrative analysis to study identity (re-)formation in two new stakeholder collectives that aim to address sustainability in the area. We identify discrepancies between the narratives in these collectives and the transition challenge. These discrepancies can be explained by the role that the landscape of the Green Heart plays in the identity (re-)formation within these collectives. The attachment to the current landscape forms a lock-in for the sustainability transition in this area.
MULTIFILE
Wat is de beroepsidentiteit van sociaal werk, wat behoort zij te zijn? Sociaal werk wordt wel omschreven als een professie maar ook als een ambacht, vaak zonder duidelijk onderscheid tussen en wellicht zelfs door impliciete gelijkstelling van deze kwalificaties. Met behulp van de ideaaltypische benadering kan echter worden aangetoond dat deze twee typen beroepen niet alleen veel overeenkomsten delen maar ook op enkele punten fundamenteel van elkaar verschillen. Op basis van het werk van Freidson (2001) en Sennett (2008) kan worden aangetoond dat het ideaaltypische doel van professies het realiseren van een abstracte waarde (zoals rechtvaardigheid) is, terwijl ambachten gericht zijn op het manipuleren van concrete materialen (bijvoorbeeld steen). Bijgevolg zijn (enkel) professies beroepen met een morele identiteit. In alle zelfdefinities van sociaal werk is deze morele identiteit, deze humanitaire kern aanwezig (zie bv. IFSW, NVMW). Daarom moet sociaal werk worden beschouwd als een professie en niet als een ambacht. Dit is niet louter een academische discussie maar beïnvloedt bijvoorbeeld de positie van dit beroep in de samenleving, zoals aan de hand van de ministeriële richtlijnen betreffende Welzijn Nieuwe Stijl kan worden geïllustreerd.