Design education has a nuanced relationship with examples. Although they are considered useful teaching tools, their use is often restricted to illustrating the design theories and principles around which the curriculum is structured. In contrast, professional designers view examples as autonomous entities and use them to initiate a critical dialogue with their current problem space. Therefore, students should be facilitated in cultivating their own repertoire of solutions and learn to initiate conversations between existing solutions and design challenges to gain a better understanding of the problem space and generate new designs. This paper outlines a small-scale experiment conducted with master's students in Applied Data Science at Utrecht University who took a course on designing recommender system interfaces. The students were provided with a set of examples of recommender interface designs as their main instructional tool. They could use this set to curate their own solution repertoire. As a result, the majority of the participants' work displayed more diverse designs, and they used design patterns distilled from those examples generatively, developing innovative designs. Based on this case study, we tentatively conclude that a design curriculum built around examples, complemented by theories, could be advantageous, as long as special attention is given to helping students initiate fruitful iterations between their challenges and a set of solutions.
LINK
Research about design cognition acknowledges the importance of knowledge about exiting solutions. Designers tend to employ solution oriented thinking strategies; they generate idea’s starting from initial solutions - called primary generators; they are known to rely on episodic knowledge and precedent throughout the design process; and they iterate frequently between the problem and solution space . This raises the question how such solutions, often in the form of existing designs are taught. Few design programs explicitly acknowledge existing solutions as part of the designers knowledge base, or specify, for example, what types of analyses designers should be able to perform on them. We believe design education could benefit from rethinking how their curricula handle solutions and from explicating this role. To this end we introduce the notion of ‘solution repertoire’. With this term we refer to the knowledge designers have of existing solutions. An analysis of the notion of solution repertoire helps us to identify and recognize solution oriented knowledge and its treatment in our schools. This, in turn, helps us to make more informed choices in our curriculum development.
DOCUMENT
Samenwerking tussen organisaties en creatieve professionals (kunstenaars en ontwerpdisciplines), zogenaamde cross-overs, vormen dé nieuwe samenwerkingsvorm de laatste jaren binnen organisaties in Nederland medio 2017. Uit recent onderzoek van het lectoraat Innovatief Ondernemen van Zuyd Hogeschool blijkt dat in Zuid-Limburg ongeveer 50% van de MKB-bedrijven jaarlijks samen werken met creatieve professionals. Creatieve professionals brengen vanuit de kunsten een voor organisaties nieuw en uniek perspectief van design thinking in met een daar aan gerelateerd handelingsrepertoire (‘change agents’) en methoden (art based interventions (ABIs) of artistic interventions). Er is een eerste notie dat de verbinding van het economische domein (organisaties) met het domein van de kunsten vruchtbare samenwerking op kan leveren. Maar uit eerste verkenningen is ook duidelijk dat zowel organisaties als creatieve professionals concrete handvatten nodig hebben voor vruchtbare samenwerking. Er is binnen Nederland echter nog nauwelijks onderzoek gedaan naar de rol van creatieve professionals in initiatieven als cross-overs, business development en innovatie. Dit onderzoek betreft een eerste verkenning naar het fenomeen van samenwerking tussen organisaties en creatieve professionals. Hiervoor worden 4-5 cases bestudeerd van organisaties die hebben samen gewerkt met creatieve professionals. Daarnaast zal een literatuurstudie worden uitgevoerd naar cross-overs en overige samenwerkingsvormen tussen organisaties en creatieve professionals. Het resultaat van dit onderzoek is om via een verdiepende verkenning naar de samenwerking van creatieve professionals en bedrijven/ publieke organisaties meer inzichten in de factoren die samenwerking tussen MKB bedrijven en creatieve professionals beïnvloeden, te krijgen. Met deze verkenning willen we de basis leggen voor vervolgonderzoek (RAAK MKB-aanvraag), waarbij focus op het perspectief van design thinking, de wijze van samenwerking, het handelingsrepertoire (‘change agents’) of bijvoorbeeld op methoden die zijn gehanteerd, aandacht zullen krijgen.
Eén van de taken van verpleegkundigen is om de kwaliteit van hun werk te monitoren via richtlijnen en protocollen. Maar in mensgerichte beroepen doen zich voortdurend omstandigheden voor waarin regels geen antwoord geven op individuele situaties en behoeften van zorgvragers. Daar waar regelgeving en protocollen haperen als instrument voor het professionele handelen, zal de professional een beroep doen op andere bronnen van inspiratie. Die bronnen zijn, naast cognitieve kaders, de normen en waarden die gevormd worden in de opvoeding, de cultuur en religie, de opleiding en de sociale context van het beroep. De diverse bronnen worden, meestal in overleg met anderen, gewogen om tot wijze besluitvorming te komen. Het verwerven en gebruiken van bronnen voor wijze besluitvorming wordt in de literatuur aangeduid als een stap in de ontwikkeling tot ‘expert’ professional. Deze ontwikkeling zou vooral ná de opleiding plaatsvinden door het opdoen van ervaringen in de beroepspraktijk. De laatste jaren is in de literatuur hernieuwde belangstelling voor deze ‘vaardigheid van wijze besluitvorming’ van professionals. Deze belangstelling lijkt een reactie op de protocollair aangestuurde beroepspraktijk en de onmogelijkheid om alle professionele handelen daarin te vatten. Data uit onderwijskundige bronnen tonen aan dat studenten al in de opleiding starten met het ontwikkelen van deze vaardigheid. Doel van het onderzoek is om meer kennis te verzamelen over deze vaardigheid van wijze besluitvorming van de hbo-verpleegkundige en hoe zij bronnen van inspiratie inzetten in hun professionele handelen. Het onderzoek beoogt 1) literatuurstudie naar het ontwikkelen van de vaardigheid van wijze besluitvorming en de rol daarin van bronnen van inspiratie, 2) kwalitatief onderzoek onder laatstejaars studenten en novice hbo-verpleegkundigen naar welke bronnen zij ontwikkelen en inzetten in de vaardigheid van wijze besluitvorming, en 3) actieonderzoek naar het gebruik van de bronnen in het handelen in de verpleegkundige praktijk en het handelingsrepertoire uit te breiden.
Het onderwijs wordt voortdurend vernieuwd, maar niet altijd met succes. De klassieke projectrespons blijkt vaak inadequaat in complexe innovatieprocessen. Echter, een alternatieve verandermethodiek ontbreekt. In dit project ontwikkelen we een overzicht aan verandertechnieken voor complexe onderwijsinnovaties, weergegeven in de Veranderkaleidoscoop. Doel Doel van dit onderzoek was om een veranderrepertoire te ontwikkelen voor onderwijsinnovatie, door samen met veranderaars uit het hbo te onderzoeken welke aanpak, interventies en tactieken veranderaars inzetten en welke onderliggende mentale modellen aan die keuzes ten grondslag liggen. Resultaten De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in wat we noemen ‘de Veranderkaleidoscoop’. De Veranderkaleidoscoop is: • een denkmodel waarmee je • kunt onderzoeken hoe je invloed uitoefent als veranderaar, waar nog • ontwikkelruimte zit en • welke aspecten ten grondslag liggen aan dat repertoire. Looptijd 01 september 2020 - 01 september 2022 Aanpak Ontwerponderzoek, waarin: (1) door middel van diepte-interviews is onderzocht welke interventies, tactieken en mentale modellen veranderaars inzetten (2) in een aantal rondes met veranderaars een denkmodel is ontwikkeld, de Veranderkaleidoscoop