Gemeente Zandvoort en de organisatie van de Dutch Grand Prix (DGP) hebben Breda University of Applied Sciences (BUas) gevraagd om de economische, sociale en maatschappelijke impact van het evenement Dutch Grand Prix 2023 en haar side events (onder de noemer Zandvoort Racefestival) te onderzoeken.Het onderzoek is uitgevoerd middels online en/of face-to-face afgenomen gestructureerde vragenlijsten onder 726 bezoekers van het circuit, 286 bezoekers aan het dorp Zandvoort, 108 ondernemers van Zandvoort en 3418 bewoners van Zandvoort (736), Bloemendaal (37), Haarlem (2322), Haarlemmermeer (162), Heemstede (59) en Noordwijk (102). Daarnaast is aanvullende informatie opgevraagd bij de organisatie van de Dutch Grand Prix, Stichting Zandvoort Beyond, Zandvoort Marketing en Gemeente Zandvoort.Voor het berekenen van de economische impact is gebruik gemaakt van de richtlijnen zoals deze opgesteld zijn door de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Er is inzicht verkregen in de additionele bestedingen van DGP-bezoekers en de DGP-organisatie.In de berekening van economische impact is niet gecorrigeerd voor verdringingseffecten. Sponsoractivaties (zoals afhuur van gelegenheden in Zandvoort, inhuur personeel, verzorgen eten en drinken voor genodigden) zijn niet in kaart gebracht. Bestedingen van bezoekers die niet het circuit maar wel het dorp hebben bezocht tijdens het raceweekend zijn eveneens niet meegenomen in de berekening van de economische impact. Het winstcijfer van de DGP-organisatie wordt niet gedeeld en is ook niet meegenomen in de berekening van de economische impact.
Social networks, social cohesion, and place attachment are positive social impacts that can stimulate people’s quality of life. High-rise apartment buildings are often criticized for their negative social impacts, such as social isolation and low levels of interaction and social cohesion. However, there is still insufficient empirical evidence on the relationships between neighborhood social networks, social cohesion, place attachment, and loneliness of high-rise apartment residents and how they are affected by the physical environment and neighborhood satisfaction. This study uses structural equation modeling (SEM) to investigate these relationships using data collected in four high-rise apartment complexes in Hanoi, Vietnam. While the number of neighbors in someone’s social network is found to stimulate social cohesion, which can foster neighborhood attachment and reduce feelings of loneliness, the possibility of improving these social impacts is affected by urban contexts, site properties, and the ability to provide communal spaces within and surrounding the buildings.
LINK
The following paper explores socio-cultural impacts of large-scale cruise liner tourism on the traditional bazaar (souq) in the district of Mutrah. The souq is located opposite the port in the Omani capital Muscat. Large-scale cruise tourism in Muscat started only in 2004 and has increased in scale and numbers in the past years. 24 cruise vessels with around 7600 passengers arrived in Muscat in 2005. Seven years later 135 cruise liners carrying 257,000 tourists docked in Muscat. Due to this dramatic rise of international cruise ships, the socio-cultural impacts have increased for local residents, shop vendors/owners and tourists alike. To capture those socio-cultural impacts on Souq Mutrah, a survey of cruise tourists was conducted by a questionnaire. In addition, the researcher used participatory observation, counting, and in-depth interviews with different stakeholders of the local community and different types of tourists during the cruise seasons 2012/13 and 2013/14. Moreover, content analysis of statistics and local media publications were used. Results indicate that the souq has become "the core of a tourist bubble", where crowding is a major problem and local residents avoid the place. The social carrying capacity of the souq has been reached. Omani vendors are leaving their businesses and renting their shops out to expatriates. Since contemporary cruise tourists are low spenders, expatriate shop sellers have become more aggressive.
Inzicht verkrijgen in het belang van verblijfs-en dagtoerisme voor de gemeenten Alphen Chaam en Gilze Rijen. Het onderzoek kijkt primair naar de economische impacts van toerisme in de regio dmv Input-Output model, maar sociale en ecologische aspecten worden tevens meegenomen.Client: Toerisme de Baronie
De terugkeer van de Dutch Grand Prix naar Zandvoort in 2021 brengt veel te weeg. In opdracht van de gemeente Zandvoort en de organisatie van de Dutch Grand Prix onderzoekt BUas de economische en sociaal maatschappelijke impact van het evenement. Wat levert het evenement op en hoe beleven bezoekers, bewoners en ondernemers de DGP? Het onderzoek bespreekt en vergelijkt de DGP edities in 2021, 2022 en 2023.