Met de slogan ‘Nieuwerwets boeren in de biologische sector’ trekt Van Hall Larensteinstudenten naar de opleiding Ad Biologische Melkveehouderij. Hiermee wordt voorzien in een duidelijke vraag vanuit deze sector naar kennis op hbo-niveau. Twee docenten (Gelein Biewenga en Ali-Jetske Hoogland) en een student (Feitze van der Hoek) vertellen wat de opleiding inhoudt.
MULTIFILE
Treinvervoerders -zoals NS- zetten de klant steeds meer centraal in hun beleid en operatie. De treinreis moet daarvoor betrouwbaar zijn, maar klanten moeten de reis ook leuk vinden en als prettig ervaren. Een belangrijke randvoorwaarde is dat reizigers controle ervaren: een staat waarin reizigers zich prettig voelen en geen stress ervaren. Tot op heden wordt in de meeste studies, stress gemeten met behulp van een vragenlijst. Het nadeel hiervan is dat de onbewuste ervaring niet helemaal wordt blootgelegd. De bewuste en onbewuste ervaring hoeven niet met elkaar overeen te komen. Met behulp van deze studie willen we inzichtelijk maken: (1) wanneer en waarom reizigers stress ervaren, (2) wat de relatie is tussen bewuste en onbewuste stresservaring, en (3) welke rol het gevoel van controle speelt. Testpersonen (n = 16) kregen de opdracht om een reis af te leggen en tijdens de reis een aantal activiteiten te vervullen (bijv. kaartje kopen). Stress tijdens de reis werd gemeten aan de hand van fysiologische maten met een healthpatch (o.a.. hartslag, ademhaling) en een eye tracking bril, waarvan de resultaten werden vergeleken met die van een vragenlijst. De resultaten wijzen uit dat het stressniveau tijdens de gehele reis relatief hoog is, waarbij testpersonen de minste stress ervoeren tijdens de treinreis en de meeste stress bij het inchecken op het station. Verder blijkt dat de stresservaring op bewust en onbewust niveau in grote lijnen overeen komt, maar afwijkt bij het inchecken en zoeken naar natransport. Door informatie te raadplegen ervaart de reiziger meer controle wat een positieve uitwerking heeft op het stressniveau. Bestudering van de eye tracking opnamen maakt duidelijk dat reizigers op onbewust niveau zeer veel waarnemen wat kan leiden tot een mentale overbelasting. Zo is bijvoorbeeld duidelijk te zien dat alle gezichten van medereizigers in station Amsterdam Centraal worden gescand. Ook scannen de testpersonen reisinformatie en reclame borden. Geconcludeerd kan worden dat de fysiologische onderzoeksopzet in combinatie met vragenlijsten goed inzicht geeft in het bewuste en onbewuste gedrag van treinreizigers en deze aanpak ook goed kan werken bij andere vervoerwijzen.
Aanleiding: De eerstelijnszorg wordt steeds vaker geconfronteerd met patiënten die niet één duidelijk te definiëren probleem hebben. Echter weten behandelaars niet goed waar ze voor dergelijke patiënten tijdens de behandeling de nadruk op moeten leggen. Tegelijkertijd wordt de druk om gepersonaliseerde zorg te bieden steeds groter, zowel vanuit de RVS als vanuit de steeds kritischer wordende patiënt. Kan dit anders? Probleemstelling: Hoe kunnen fysiotherapeut en patiënt samenwerken om effectief informatie te verzamelen mbt de biopsychosociale context, zodat binnen complexe vraagstukken samenhang en urgentie voor de behandeling geprioriteerd kunnen worden? Uitvoering: Wij beginnen dit project met 4 groepsinterviews over zelfonderzoek van 1 uur, welke zullen worden afgenomen door de hoofdonderzoeker. Aanwezig zijn de fysiotherapeut en 2 patiënten per groepsinterview (8 patiënten in totaal). 2 groepsinterviews vinden plaats met patiënten uit de zelfonderzoekende communities, 2 groepsinterviews vinden plaats met patiënten uit de fysiotherapiepraktijk. Daarna doen wij gebruikersonderzoek met 2 patiënten naar verschillende methoden van dataverzameling, zoals sensoren/wearables en vragenlijsten. Hieruit komt een analyse voort naar de bruikbaarheid van de data uit de diverse methoden. Op basis van deze resultaten organiseren wij een netwerkbijeenkomst waarin wij de resultaten zullen presenteren, hier discussie over faciliteren en de vraagarticulatie aan zullen scherpen voor een volgende onderzoeksaanvraag. Deliverables: • Conceptmodel voor methodiek om vóór de behandeling te bepalen welke biopsychosociale data belangrijk is en hoe deze verzameld moet worden, zodat de behandeling kan evolueren obv resultaten uit zelfonderzoek. Dit conceptmodel wordt opgesteld obv de resultaten uit de groepsinterviews, het gebruikersonderzoek, de bruikbaarheid van dataverzamelingsmethoden en de bruikbaarheid van de opgeleverde data. • Netwerkbijeenkomst: voor consortium en nieuwe geïnteresseerde partijen, presentatie resultaten en discussie • Vraagarticulatie voor een nieuwe onderzoeksaanvraag obv netwerkbijeenkomst en projectresultaten. Deelnemers: Fysiotherapie Lent, RadboudUMC, HAN, Stichting Mijn Data Onze Gezondheid
Hoewel de zeevaart al zeer veilig is dankzij techniek, wetgeving en trainingen, gebeuren er nog steeds ongelukken door menselijke fouten. Het trainen van technische vaardigheden gebeurt vaak met simulatoren, maar de training van niet-technische vaardigheden (soft skills) staat nog in de kinderschoenen. Dit leidt ertoe dat zeevarenden deze vaardigheden vaak in de praktijk moeten leren, wat tot incidenten kan leiden. Een innovatieve oplossing hiervoor is het gebruik van Virtual Reality (VR), waar onze praktijkpartners SkillFull en creatives Enversed veel ervaring mee hebben VR wordt op het moment voornamelijk toegepast om individuele vaardigheden in gevaarlijke situaties te kunnen oefenen, zoals de veilige besturing van machines. In 2023/2024 hebben Hogeschool Rotterdam en SkillFull een VR-stress game ontwikkeld voor studenten van de opleiding Maritiem Officier. Deze game traint studenten in samenwerking door hen complexe praktijksituaties te laten oplossen. De ervaringen met de VR-game zijn positief. Dit project richt zich op het ontwerpen en verder ontwikkelen van VR-games voor soft skills training in de maritieme sector, met Boskalis als praktijkpartner. Er zijn ook twee praktijkpartners aangesloten vanuit de creatieve industrie: SkillFull en Enversed. De gesimuleerde VR-omgeving wordt gebruikt om zowel rustige als zeer stressvolle situaties te ontwerpen. Het ontwerp van de VR-game omvat twee typen interventies: (1) Simulatiescenario’s reproduceren de praktijksituaties met verschillende verkeers- en weersomstandigheden en (2) VR-interventies, die de game zelf aanpassen om het leerproces te versterken, zoals het weergeven van stressniveaus, het beperken van zicht, en het bieden van perspectief. Het doel van dit project is om de effectiviteit van VR-games als trainingsinstrument voor soft skills in de maritieme sector te onderzoeken. Door VR-games te ontwikkelen samen met praktijkpartners en studenten, kan de combinatie tussen creatieve professionals en innovatieve technologie optimaal benut worden om samenwerken onder complexe omstandigheden op een veilige manier te verbeteren.
Veel studenten hebben niet in de gaten hebben dat zij lijden onder financiële stress en zoeken geen hulp vanuit schaamte. Het doel van het project is om te voorkomen dat geldzorgen leiden tot studieproblemen bij studenten.Doel Met de te ontwikkelen tool kunnen studenten hun financiële stressniveau en mentale gezondheid bepalen en ontdekken of zij er op een effectieve manier mee omgaan. Aan het einde van de enquête krijgen ze advies, met daarin zowel korte als lange termijn effectieve strategieën om met hun financiële situatie om te gaan of direct verwezen naar (laagdrempelige) hulp. Resultaten Na het invullen van de enquêtes zijn studente zich beter bewust van hun financiële en mentale stress situaties en HOE daar effectief mee om te gaan. Looptijd 01 januari 2022 - 13 december 2023 Aanpak Er wordt een interactieve enquête gemaakt, die direct persoonlijk feedback geeft. Als ondersteuning worden er animaties ontwikkeld die tot inzicht leiden in bijvoorbeeld (1) “wat is financiële stress”, (2) “wat zijn vroegsignaleringsindicatoren” (3) “effectieve coping strategieën” (4) “realistisch budgetteren”, (5) “actief & passief inkomen”, (6) “hoe om hulp vragen”. Meer weten? Bekijk dit filmpje over goede en slechte stress Bekijk ook de stresscheck