Infographic. ogeschool Utrecht (HU) wil zich dóórontwikkelen naar een inclusieve en diverse gemeenschap waar studenten zich thuis voelen en zich verbonden voelen met de hogeschool en met hun medestudenten. Met het programma Hogeschool Utrecht Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid (HUGS) wil de HU van 2019 tot en met 2024 werken aan het verwezenlijken van wensen van studenten en door middel van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs. De lectoraten Participatie en Stedelijke Ontwikkeling, Organiseren van Waardig Werk en Didactiek van het bèta- en technologieonderwijs zijn gevraagd het HUGS-programma met praktijkgericht onderzoek te begeleiden en te volgen (Van Heijst, Schulte, De Vos, Dikkers, & Savelsbergh, 2019). Het HUGS-programma heeft als doel het bevorderen van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid binnen Hogeschool Utrecht. In deze notitie onderzoeken we deze begrippen en zetten we diverse inzichten vanuit de literatuur naast elkaar. We ronden af met een overzicht van de werkbare bestanddelen uit de aangehaalde theorieën.
DOCUMENT
Hogeschool Utrecht (HU) wil zich dóórontwikkelen naar een inclusieve en diverse gemeenschap waar studenten zich thuis voelen en zich verbonden voelen met de hogeschool en met hun medestudenten. Met het programma Hogeschool Utrecht Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid (HUGS) wil de HU van 2019 tot en met 2024 werken aan het verwezenlijken van wensen van studenten en door middel van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs. De lectoraten Participatie en Stedelijke Ontwikkeling, Organiseren van Waardig Werk en Didactiek van het bèta- en technologieonderwijs zijn gevraagd het HUGS-programma met praktijkgericht onderzoek te begeleiden en te volgen (Van Heijst, Schulte, De Vos, Dikkers, & Savelsbergh, 2019). Het HUGS-programma heeft als doel het bevorderen van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid binnen Hogeschool Utrecht. In deze notitie onderzoeken we deze begrippen en zetten we diverse inzichten vanuit de literatuur naast elkaar. We ronden af met een overzicht van de werkbare bestanddelen uit de aangehaalde theorieën.
DOCUMENT
In de Amsterdam Agenda voor de City Deal Kennis Maken staat het ontwikkelen van een duurzame kennisinfrastructuur centraal. De stad kent al vele samenwerkingsverbanden tussen gemeente en kennisinstellingen; de partners zetten in op het verder in kaart brengen, structureren, ontwikkelen en versterken van de vele samenwerkingen. Waar in de eerste aanvraag het in kaart brengen en structureren van het onderzoek centraal stond, richt deze aanvraag zich op de actieve inzet van studenten bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Gekozen is voor een specifiek en overzichtelijk gebied – Amsterdam Nieuw-West – waar de kennisinstellingen momenteel grotendeels nog los van elkaar actief zijn en de urgentie voelen om tot intensievere kennisuitwisseling en kennisdeling te komen. Met de aanstelling van twee stevige, onafhankelijke kennismakelaars/verbinders, willen de kennispartners de bestaande ervaringen met en kennis over de inzet van studenten bijeenbrengen. Dat vormt de basis voor het formuleren en operationaliseren van het begrip kennisinfrastructuur. Aan de hand van deze (werk)definitie gaan de partners aan de slag met het versterken van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe samenwerkingsrelaties met lokale partners en met de kennispartners onderling. Dat gebeurt enerzijds door verbreding van bestaande allianties (bijvoorbeeld Kennisalliantie Aanpak Eenzaamheid) of de start van nieuwe (bijvoorbeeld Energietransitie). Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar de samenwerking van studenten van hbo/wo met studenten van (v)mbo. De kennis en ervring die wordt opgedaan in Nieuw-West worden gedeeld met zoveel mogelijk betrokkenen om daarmee op stedelijk niveau handvatten te bieden op tot een duurzame stedelijke kennisinfrastructuur te komen. (243 woorden)
Een begeleidend onderzoek naar de HUGS-initiatieven gericht op het vergroten van studentbetrokkenheid binnen de HU.Doel Het doel is om bij te dragen aan een brede gemeenschapsvorming en betrokkenheid van studenten door alle lagen van de organisatie bij Hogeschool Utrecht. Het project verdiept zich in het proces van gemeenschapsvorming binnen de HU, de bevorderende en belemmerende factoren, en de effectiviteit van interventies. De focus van de activiteiten zal onder andere liggen op de door HUGS gefinancierde initiatieven/projecten. Het begeleidend onderzoek wordt uitgevoerd door een team van onderzoekers met verschillende achtergronden werkzaam binnen de HU. Het begeleidend onderzoek wordt uitgevoerd door een team van onderzoekers met verschillende achtergronden werkzaam binnen de HU. Het onderzoek is van belang bij het in kaart brengen van het verloop van de HU-initiatieven rond gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid. Resultaten Via het verzamelen van kwalitatieve en kwantitatieve informatie over initiatieven rondom studentbetrokkenheid, wordt mogelijk duidelijk wat er goed gaat en waar verbeteringen nodig zijn om gemeenschapsvorming en betrokkenheid onder studenten te vergroten. Hiermee vormt dit project een voorbeeld van het missiegedreven praktijkgericht onderzoek waar we bij de HU voor staan. Looptijd 01 oktober 2019 - 01 september 2024 Aanpak Het project heeft de volgende aanpak: Een verkennende literatuurstudie naar gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid in het hoger onderwijs. De vragen die in de 100-dagen monitor zijn opgenomen over betrokkenheid binnen de opleiding en bij de onderwijsinstelling worden geanalyseerd. We volgen de betrokkenen rond de initiatieven, waardoor we hopen de bevorderende en belemmerende factoren in relatie tot studentbetrokkenheid te ontdekken. Publicaties
Dit project begon als een begeleidend onderzoek naar de HUGS-initiatieven gericht op het vergroten van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid binnen de HU. In de loop van het onderzoek werd duidelijk dat deze thema’s eigenlijk overkoepelend over studentsucces gaan. Vervolgens is gekeken naar wat studentsucces is en welke factoren dit beïnvloeden. Hieruit kwam het HUGS-model voort dat inzicht geeft in studentsucces en oriëntatie biedt in het bevorderen ervan.