Studenten die mantelzorgtaken hebben komen vaak in de knel doordat de combinatie van zorg met studie hen te zwaar wordt. Binnen het NWA project 'Expertiselab jonge mantelzorgers' ontwikkelde het lectoraat Langdurige zorg en ondersteuning (LZO) van de Hogeschool van Amsterdam een pilot waarbinnen studerende mantelzorgers samen met o.a. studentendecanen en mantelzorgondersteuners samen passende interventies ontwikkelden. Belangrijkste uitkomst is, naast tips voor cultuurverandering en betere ondersteuning, dat idealiter elke onderwijsinstelling een eigen Expertiselab Studerende mantelzorgers zou moeten opzetten.
In het recent gepubliceerde boek “Jonge mantelzorgers en hun zorgverantwoordelijkheid voor naaste familieleden” wordt antwoord gegeven op de vraag “In hoeverre is het wenselijk dat jonge mantelzorgers zorgen voor naaste familieleden?” Om deze vraag te beantwoorden is allereerst een literatuurstudie verricht naar de beschikbare gegevens over de situatie van jonge mantelzorgers. Vervolgens zijn diepteinterviews afgenomen bij jonge mantelzorgers aan de hand van een vragenlijst met verdiepende thema’s verkregen uit de literatuurstudie. In de interviews is op zoek gegaan naar unieke verhalen over bijzondere situaties achter de voordeur, naar details op microniveau die vanuit de bestudeerde literatuur nog niet bekend zijn. Voor dit kwalitatieve onderzoek is gekozen vanuit de visie en het inzicht dat afstemming in de zorgtriade tussen zorgvrager, jonge mantelzorger en beroepskracht vraagt om gedetailleerde informatie over hoe de jonge mantelzorger de situatie ervaart en beleeft. Naast negatieve gevolgen zoals overbelasting, gezondheidsklachten, isolement, studievertraging of psychische problemen, zijn er ook positieve kanten aan het langdurig zorgen voor een zieke naaste. Zo leert de jonge mantelzorger verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig te handelen, doortastend te zijn en liefdevol te zorgen voor anderen. Kwaliteiten die hen in de ouderrol of als professional goed van pas zullen komen, mits zij hier niet in doorslaan. Opvallend is dat de geïnterviewde jonge mantelzorgers de zorgsituatie waarin zij zitten niet loslaten, hoe moeilijk deze soms ook voor hen is. De zorg voor de naaste gaat altijd voor, andere dingen in het dagelijks leven zoals school, vrienden en sport zijn hier ondergeschikt aan.
Niet alleen in het bedrijfsleven geldt het gezegde Tijd is geld . Ook in het onderwijs is de laatste jaren enorm bezuinigd op contacttijd. Om deze reden is bij het ZKM-project StudieLoopbaanOndersteuning (SLO) gekxperimenteerd met een tijdbesparende opzet van de ZKM-methodiek. Daar een volledig zelfonderzoek (te) veel tijd vraagt van de consultant, is gezocht naar een vorm die minder tijd vergt maar die de student toch de gelegenheid biedt zijn (studie)verhaal te vertellen en zijn waarderingssysteem in kaart te brengen. Vanuit deze gedachte is een ZKM-traject ingericht waarin de dialoog is gecombineerd met een grote mate van zelfsturing van de student. De vraag hierbij is hoe effectief een dergelijke toepassing van de ZKM is. In dit rapport worden de resultaten van een pilot gepresenteerd waaraan studenten met studieproblemen van Fontys PABO Eindhoven hebben deelgenomen.
Jaarlijks studeren er meer dan 300.000 studenten af in het economisch beroepsonderwijs, vaak met een onderzoeks- of adviesrapport. Maar de beroepspraktijk, de opleidingen en de studenten vinden deze vorm van afstuderen lang niet altijd optimaal.Doel Doel van het project is om - gezamenlijk met economische hbo-opleidingen, lectoraten, bedrijven en studenten - nieuwe scenario’s te ontwerpen voor het afstuderen, waarmee waarde wordt gecreëerd voor het bedrijfsleven, studenten, het onderwijs en onderzoek. Resultaten Dit onderzoek loopt nog. Na afloop vind je hier de resultaten. Looptijd 01 februari 2019 - 31 januari 2022 Aanpak We zetten een netwerk op rondom afstuderen in het economische domein. We onderzoeken wat de huidige vormen van afstuderen zijn en welke knelpunten de beroepspraktijk, opleidingen en studenten ervaren. Samen met hen en andere stakeholders ontwikkelen we scenario’s voor afstudeertrajecten. Het afstuderen is een belangrijk moment in de vorming van professionals. Ook is het een kans voor onderwijs, onderzoek en praktijk om gezamenlijk complexe praktijkproblemen aan te pakken. Vaak doen studenten onderzoek, uitmondend in een onderzoeks- of adviesrapport. Maar bedrijven en instellingen wensen regelmatig andere producten en resultaten. Opleidingen vragen zich steeds meer af of een afstudeeronderzoek wel een goede toetsing van de eindkwalificaties van een opleiding is. Ten slotte, studenten ervaren het afstuderen regelmatig als een laatste te nemen hobbel om het diploma te halen, ze zien de relatie met de dagelijkse praktijk niet altijd en ze lopen in deze fase vaak studievertraging op.