Het digitaal portfolio is zeker niet nieuw, maar staat de laatste jaren weer sterk in de belangstelling. Dit komt onder andere door de behoefte van het onderwijs om meer ontwikkelingsgericht te toetsen, het beroepsgericht handelen centraler te stellen, studenten meer zelfregie te geven en door de belangstelling voor het concept programmatisch toetsen. In dit artikel lees je de voordelen, hoe je een digitaal portfoilo kunt toepassen en waar je op moet letten.
DOCUMENT
Testen van software is een speerpunt in onze opleiding Software Engineering. In de propedeusefase wordt de testgedreven software-ontwikkeling geoefend. De student wordt aangeleerd software met testen at te leveren. Als onderdeel van de toetsing werd een performance-assessment ontwikkeld, dat de mogelijkheid biedt modelleren, programmeren en testen integraal te toetsen. Studenten blijken deze nieuwe toetsvorm positief te waarderen. In het kader van competentiegericht onderwijs is dit performance-assessment een waardevolle toevoeging.
DOCUMENT
Multi-Assessment richt zich op meertalig toetsen van nieuwkomers in de rekenles, zowel op taalscholen als op reguliere basisscholen. Door het benutten van thuistalen bij evaluatie, wil Multi-Assessment het potentieel van nieuwkomers beter benutten, waardoor ze betere kansen krijgen in het rekenonderwijs én in hun schoolloopbaan. Het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs werkt hierin samen met het Seminarium voor Orthopedagogiek en de lectoraten Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs en Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals.Doel In het Multi-Assessment-project beogen we alternatieve toetsvormen (summatief en formatief) te ontwikkelen en te beproeven, in samenwerking met onderwijsprofessionals. Maatschappelijke en wetenschappelijke partners denken met ons mee. In de beoogde aanpak is het benutten van thuistalen een centraal uitgangspunt. Resultaten Inzicht in toetsvormen die zowel de prestaties als het potentieel van nieuwkomers beter in beeld brengen dan tot dusver het geval is Inspirerende voorbeelden en beschrijvingen van meertalige toetsvormen Inzicht in kansen en obstakels die onderwijsprofessionals ervaren bij meertalig toetsen van nieuwkomers Aanpassingen in het curriculum van de Master Educational Needs (SVO), op grond van de bevindingen Looptijd 01 september 2021 - 31 augustus 2023 Aanpak In de eerste fase van het project neemt een groep onderwijsprofessionals deel aan een professionaliseringprogramma over meertalig toetsen. In de tweede fase ontwikkelen onderwijsprofessionals alternatieve toetsvormen om direct op school te gebruiken, in samenwerking met de betrokken onderzoekers. Nieuwsbrief Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Via onderstaande link kunt u zich aanmelden voor de projectupdates. Downloads en links Naast Jantien Smit en Marian van Popta zijn vanuit de Hogeschool Utrecht Dorien Corver, Nelske van der Veer en Carmen Damhuis betrokken als procesbegeleiders. Zahraa Attar is als junior onderzoeker en procesbegeleider bij dit project betrokken. Catherine van Beuningen (hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid) is vanuit de Hogeschool van Amsterdam bij dit project betrokken.
Multi-Assessment richt zich op meertalig toetsen van nieuwkomers in de rekenles, zowel op taalscholen als op reguliere basisscholen. Door het benutten van thuistalen bij evaluatie, wil dit project het potentieel van nieuwkomers beter benutten, waardoor ze betere kansen krijgen in het rekenonderwijs én in hun schoolloopbaan.
Daarom kiest het onderzoeksteam voor een terugkoppeling op schoolniveau, zodat schools weten wat de behoefte is die bij hun eigen studentenpopulatie leeft. De schoolspecifieke rapportages (een visual) zijn in oktober/november 2022 verspreid aan de MT’s. In de huidige rapportage wordt m.n. Hanze-breed gekeken, waarbij zeer opvallende resultaten op schoolniveau zijn meegenomen.Uit het onderzoek blijkt dat 86% (dat zijn 893 respondenten van de totale 1039 respondenten) van de studenten die gereageerd hebben op de enquête, behoefte heeft aan flexibilisering. Studenten noemen in het onderzoek verschillende aspecten als reden, zoals zelf vakken kiezen die aansluiten bij eigen voorkeur/profilering, het beter kunnen combineren van de opleiding met werk/zorg/etc., toenemende motivatie en de mogelijkheid om te specialiseren.Als meest belangrijke reden voor flexibilisering noemen studenten autonomie/eigenaarschap, gevolgd door de combinatie van werk en opleiding en het kunnen kiezen met wie studenten samenwerken. In het economisch domein was de belangrijkste reden de combinatie van opleiding met een bijbaan.Als we kijken naar de vragen waaruit het grootste groeipotentieel blijkt (d.w.z., de grootste discrepantie tussen de gewenste situatie en de huidige situatie), dan geeft de Hanze-student aan dat zij met name op de volgende aspecten meer flexibiliteit zou willen:- Keuze om een opdracht in een groep of individueel uit te werken;- Keuze voor docent en/of (studie- danwel praktijk)begeleiders;- Keuze met welke studenten zij samenwerken tijdens een groepsopdracht;- Mogelijkheid om te versnellen of te vertragen;- Toetsmomenten en toetsvormen;- Keuze voor online of fysiek onderwijs;- Samenstelling van de vakken die de student volgt binnen een opleiding (à la een ‘vakkenpakket’);- Validering;- Les- en werkvormen.Opvallend was dat studenten het wenselijk vonden dat de opleiding bepaalt of:- studenten certificaten ontvangen na het afronden van een module/eenheid van leeruitkomsten,- of de toetsen / tentamens door een externe deskundige worden beoordeeld,- in welke maand met de opleiding kon worden begonnen.Dit onderzoek is uitgevoerd om schools en de Hanzehogeschool als geheel te ondersteunen bij het verder ontwerpen en faciliteren van passende leerroutes (ookwel bekend als flexibel onderwijs of flexibilisering).