Ik zie, ik zie wat jij niet zietStudenten van Academie Minerva portretteerden mensen met dementie op een gesloten afdeling van zorginstelling ZINN (De Brink) en Dignis (’t Blauwbörgje) in Groningen. Drie maanden lang schetsen kunststudenten wekelijks hun bijzondere modellen.De portretten zijn het gevolg van een ontmoeting tussen mensen via beeld. Ze zijn ontstaan door contact te maken, te observeren, de ander in de ogen te kijken en echt te luisteren. De expositie biedt een blik in de verwarrende wereld van dementie, door de ogen van de kunststudent. Voor de deelnemende studenten leverde het werken in de sociale context van mensen met dementie een nieuwe dimensie aan hun kunstenaarschap. Te zien zijn zowel de portretten van mensen met dementie, als een film waarin studenten getuigen van hun artistieke zoektocht. De portretten zijn tegelijkertijd talking pieces die de impact van dementie meer zichtbaar en bespreekbaar maken.Het artistieke proces binnen deze sociale context wordt gemonitord en onderzocht door het lectoraat Image in Context. Het is een zowel een onderwijs als een onderzoeksproject, waarbij beeldend kunstenaar en Minerva-docent Herman van Hoogdalem en lector Dr. Anke Coumans onderzoeken wat het voor een kunstenaar betekent om de dementerende medemens te portretteren.(zaaltekst)
MULTIFILE
Anders belichtIn het project Anders belicht werkte het lectoraat Image in Context in ’t Blauwbörgje zorginstelling voor mensen met dementie. Fotografie is ingezet als een methode voor gezamenlijk onderzoek naar de relatie tussen bewoners en hun leefomgeving. Beeldend kunstenaar en fotografie-docent Harold Koopmans begeleidde een groep onderzoekers, bestaande uit studenten van Academie Minerva en personeelsleden van ’t Blauwbörgje. Hij leerde ze om de fotowandeling, ontwikkeld door beeldend kunstenaar en sociologe Lino Hellings binnen het onderzoek toe te passen. Lino Hellings ontwikkelde deze 'open blik'-methode voor de openbare ruimte. Het lectoraat Image in Context hevelde deze fotografische methode over naar de context van een zorginstelling.Door de methode ervaren de onderzoekers hoe ze zelf mogen kijken, hoe ze opnieuw kunnen kijken en hoe ze daarmee een andere visie ontwikkelen op de omgeving. Ze delen dit tijdens de overdracht met het management en de andere personeelsleden. Anders Belicht heeft drie keer plaatsgevonden. In de derde editie bleef het niet bij het observeren, reflecteren en delen, maar is er een stap gezet richting het vertalen van de inzichten naar verbetervoorstellen. Deze laatste editie resulteerde in prototypen van producten, die tot doel hebben een positieve verandering te brengen in deze sociale context.Op dit moment werkt het lectoraat samen met beeldend kunstenaar en onderzoekster Swanhilde de Jong aan een werkwijze waarin - via fotografie als middel - wordt gezocht naar de wijze waarop mensen met dementie centraal kunnen staan in het onderzoek naar hun omgeving.
LINK
Laten Zien Laten zien toont de visuele output van een ontmoeting tussen studenten van Academie Minerva, studenten Sociale Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen en jongeren met niet aangeboren hersenletsel (cliënten van De Noorderbrug). In teams werd fotografisch beeld ingezet om elkaars leefwereld te leren kennen, om zo aspecten van het leven van de Noorderbrugcliënten zichtbaar en bespreekbaar te maken. Locaties werden bezocht die voor ieder van hen belangrijk zijn; bijvoorbeeld het huis, de favoriete kroeg en de werkplek.Het resulteerde in werk dat zo divers is als de deelnemers zelf en verwijst naar gedeelde interesses en belangrijke verschillen. Zo toont een video de communicatieve uitdagingen tussen de leden van de groep. Foto’s en schilderijen laten verschillende manieren van ervaren zien. En worden persoonlijkheden geprojecteerd, gebruik makend van de visuele beeldtaal van (James Bond) film posters. Het project is begeleid door fotograaf en PhD onderzoeker Andrea Stultiens (Academie Minerva) en sociaal geograaf Bettina van Hoven (RUG). Teams: - Charlotte de Haas (RUG), Roland van Arnhem (DN), Wytse de Jong (AM)- Ingrid Zijlema (AM), Max Spanninga (DN), Foekje van Schoot (RUG) - Bernadet Kruidhof (AM), Daan Vegter (RUG), Hannah den Besten (AM), Jenneke Blijdorp (DN), Rik Meendering (RUG), Stephan Pijl (DN)
LINK
Energy transition is key to achieving a sustainable future. In this transition, an often neglected pillar is raising awareness and educating youth on the benefits, complexities, and urgency of renewable energy supply and energy efficiency. The Master Energy for Society, and particularly the course “Society in Transition”, aims at providing a first overview on the urgency and complexities of the energy transition. However, educating on the energy transition brings challenges: it is a complex topic to understand for students, especially when they have diverse backgrounds. In the last years we have seen a growing interest in the use of gamification approaches in higher institutions. While most practices have been related to digital gaming approaches, there is a new trend: escape rooms. The intended output and proposed innovation is therefore the development and application of an escape room on energy transition to increase knowledge and raise motivation among our students by addressing both hard and soft skills in an innovative and original way. This project is interdisciplinary, multi-disciplinary and transdisciplinary due to the complexity of the topic; it consists of three different stages, including evaluation, and requires the involvement of students and colleagues from the master program. We are confident that this proposed innovation can lead to an improvement, based on relevant literature and previous experiences in other institutions, and has the potential to be successfully implemented in other higher education institutions in The Netherlands.
Designing cities that are socially sustainable has been a significant challenge until today. Lately, European Commission’s research agenda of Industy 5.0 has prioritised a sustainable, human-centric and resilient development over merely pursuing efficiency and productivity in societal transitions. The focus has been on searching for sustainable solutions to societal challenges, engaging part of the design industry. In architecture and urban design, whose common goal is to create a condition for human life, much effort was put into elevating the engineering process of physical space, making it more efficient. However, the natural process of social evolution has not been given priority in urban and architectural research on sustainable design. STEPS stems from the common interest of the project partners in accessible, diverse, and progressive public spaces, which is vital to socially sustainable urban development. The primary challenge lies in how to synthesise the standardised sustainable design techniques with unique social values of public space, propelling a transition from technical sustainability to social sustainability. Although a large number of social-oriented studies in urban design have been published in the academic domain, principles and guidelines that can be applied to practice are large missing. How can we generate operative principles guiding public space analysis and design to explore and achieve the social condition of sustainability, developing transferable ways of utilising research knowledge in design? STEPS will develop a design catalogue with operative principles guiding public space analysis and design. This will help designers apply cross-domain knowledge of social sustainability in practice.
De 2SHIFT SPRONG-groep is een samenwerkingsverband van HAN University of Applied Sciences en Fontys Hogescholen. Onze ambitie is het vergroten van eerlijke kansen op gezond leven. Dit doen we door het vormgeven en versterken van gemeenschappen als fundament voor het creëren van eerlijke kansen op gezond leven. Vanuit deze gemeenschappen wordt in co-creatie gewerkt aan structuur (i.e. systeem), sociale en technologische innovaties. Deze ambitie sluit aan bij de centrale missie KIA Gezondheid en Zorg om bij te dragen aan goede gezondheid en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Ook draagt het bij aan deelmissie 1. het voorkomen van ziekte, waarbij wij uitgaan van het concept Positieve Gezondheid en Leefomgeving. Én het zorgt voor het verplaatsen van ondersteuning en zorg naar de leefomgeving (deelmissie 2), doordat gemeenschappen hiervoor een stevig fundament vormen. De gemeenschap is geoperationaliseerd als een samenwerking tussen inwonersinitiatieven (i.e. informele actoren) én professionals vanuit wonen, welzijn, zorg en gemeenten (i.e. formele actoren) die bestuurlijk en beleidsmatig worden ondersteund. Toenemend wordt een belangrijke rol en meer verantwoordelijkheid toebedeeld aan inwoners en wordt de noodzaak van sectoroverstijgende, inclusieve samenwerking tussen deze actoren in lokale fieldlabs benadrukt. 2SHIFT start daarom in vier fieldlabs: twee dorpen en twee wijken in (midden-)stedelijke gebieden, waar in vergelijking met groot-stedelijk gebied (zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) andere dynamieken en mechanismen een rol spelen bij het creëren van eerlijke kansen op een gezond leven. Om impact in onderwijs en praktijk te realiseren werken we nauw samen met studenten, docenten én met inwoners, professionals, bestuurders en beleidsmakers uit wonen, welzijn, zorg en gemeenten én landelijke kennispartners (“quadruple helix”). 2SHIFT brengt transdisciplinaire expertise én verschillende onderzoeksparadigma’s samen in een Learning Community (LC), waarin bestaande kennis en nieuwe kennis wordt samengebracht en ontwikkeld. Over 8 jaar is 2SHIFT een (inter)nationaal erkende onderzoeksgroep die het verschil maakt.