Als de veiligheid verbetert, maar de Rotterdammers dat niet lijken te merken, schiet het veiligheidsbeleid tekort. Bij de behandeling van het nieuwe veiligheidsprogramma, #Veilig010 (Gemeente Rotterdam, 2013), werd een raadsbrede motie ingediend om te achterhalen wat achter deze ontwikkeling schuilgaat. En vooral natuurlijk, wat daaraan gedaan zou kunnen worden. Dus werd besloten tot een zogenaamde ‘brede consultatie’. Als Rotterdamse lector Publiek Vertrouwen in Veiligheid legt Marnix Eysink Smeets zich al geruime tijd toe op de vraag hoe burgers hun veiligheid ervaren, waardoor die ervaring wordt beïnvloed en – vooral – wat je als bestuur eraan kunt doen om de veiligheidsbeleving op een voldoende niveau te brengen of te houden.
DOCUMENT
Rapportage van de tweede editie van het jaarlijkse RUIT onderzoek. RUIT staat voor: Regionaal Utrechts Integraal Veiligheidsbeleid & Trends. Centraal in het RUIT 2 onderzoek staat de vraag naar publiek vertrouwen en burgerparticipatie op veiligheidsgebied. Aan dit onderzoek namen zes gemeenten uit de Regio Midden-Nederland deel: drie grote/middelgrote gemeenten en drie kleine(re) gemeenten. Dit rapport geeft een eerste overzicht over de onderzoeksresultaten. In het volgende hoofdstuk wordt een korte theoretische inleiding in het vraagstuk van burgerparticipatie gepresenteerd (hoofdstuk 2). Aansluitend worden de gemeenten, de onderzoeksvragen en de erbij horende opzet per gemeente beschreven (hoofdstuk 3). In hoofdstuk wordt per gemeente beknopt gepresenteerd welke resultaten het onderzoek heeft opgeleverd. Daarna volgt in hoofdstuk 5 de conclusie en enkele bijlagen.
DOCUMENT
In deze lezing wil ik u in het eerste gedeelte voeren langs een aantal thema’s die voor de positionering van vraaggerichtheid van belang zijn, zoals opvoeding, normen en waarden, het wisselende tijdbeeld in de laatste decennia, en enkele kentheoretische noties. In het tweede gedeelte wil ik aan de hand van gevalsbeschrijvingen enkele centrale mechanismen binnen vraaggerichtheid illustreren. Aan de orde komen onder meer aspecten als responsiviteit of wederkerigheid en duurzaamheid van de autonomie. Deze gevalsbeschrijvingen zijn gesitueerd binnen verschillende contexten, allereerst binnen de vroege moeder-kindomgang, maar ze handelen ook over meer molaire systemen als de kindersterfte in een slum in Bombay en de overlastproblemen en het veiligheidsbeleid in grote steden. Ik eindig met een schets van de plannen en aanzetten rond onderzoek rond vraaggerichtheid, die de kwaliteitsverbetering en de aantrekkelijkheid van het hoger beroepsonderwijs voor de buitenwereld moeten concretiseren en verbeteren.
DOCUMENT
RUIT 1 In dit rapport wordt onderzocht wat het vastgestelde veiligheidsbeleid van de gemeenten in de regio Utrecht is, en hoe dat wordt uitgevoerd.
MULTIFILE
Deze beschouwing beschrijft de empirische evidentie over het effect van kunst als interventie op de sociale cohesie en leefbaarheid. Het doel van deze beschouwing is inzicht krijgen in de effecten van kunst op de sociale cohesie en leefbaarheid van de stad Utrecht en hoe de gemeente Utrecht kunst toepast in het veiligheidsbeleid. Modellen en grafieken die in deze beschouwing aan bod komen zijn een middel om de effectiviteit van kunstinterventies in te schatten voor het werkveld.
DOCUMENT
Dit artikel laat zien wat er gebeurt als een gemeente WhatsApp-buurtpreventie, normaliter een burgerinitiatief, zelf start en beheert in kwetsbare wijken. De gemeentelijke benadering blijkt sterk instrumenteel, gericht op meldingen en criminaliteitsreductie. Voor burgers heeft veiligheid echter ook een sterke affectieve betekenis die bestaat uit saamhorigheid, grip op de eigen buurt en onderlinge steun. Onze studie, gebaseerd op interviews met deelnemers, beheerders en betrokken professionals, laat zien dat deze verschillen in perspectief zorgen voor spanningen, vooral rond beheer en terugkoppeling. Een gemeentelijke ‘verbeterpoging’ om beide perspectieven te verenigen verzandde in beperkte uitvoering en liet opnieuw zien dat professionals moeilijk loskomen van het instrumentele perspectief. We concluderen dat het voor de werking van WhatsApp-buurtpreventie belangrijk is om de affectieve dimensie niet uit het oog te verliezen. Tot mei 2026 alleen beschikbaar voor abonnees van Boom Uitgevers of tegen betaling, daarna publiek toegankelijk. U kunt ook contact opnemen met de auteur als u geen toegang heeft.
LINK
In deze rapportage zijn de belangrijkste uitkomsten van de evaluatie Meerjarenprogramma Externe Veiligheid Overijssel 2006-2010 (MEVO 2006-2010) opgenomen. Aan het einde van de looptijd van dit programma bestond de behoefte om inzicht te krijgen in de vraagstukken die zich nog voordoen bij de uitvoering van het externe veiligheidsbeleid en om een agenda voor het vervolg van het MEVO op basis van deze vraagstukken op te stellen. Het MEVO 2006-2010 is door de provincie Overijssel in samenwerking met de gemeenten en de hulpverleningsdiensten in 2006 vastgesteld. In het MEVO zijn doelstellingen met betrekking tot de uitvoering van het Externe Veiligheidsbeleid vastgelegd. Als einddoelstellingen zijn in dit MEVO benoemd: 1. Een structurele uitvoering op adequaat niveau; 2. Een structurele samenwerking op effectief en efficiënt niveau.
MULTIFILE
Rapportage van de derde editie van het jaarlijkse RUIT onderzoek. RUIT staat voor: Regionaal Utrechts Integraal Veiligheidsbeleid & Trends. Dit onderzoek is uitgevoerd door studenten van de opleiding Integrale Veiligheidskunde van Hogeschool Utrecht, gecoördineerd vanuit het lectoraat Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) in samenwerking met het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie. Onderzoeksvragen: Wat voor preventiegedrag rapporteren bewoners, en kan een verband worden vastgesteld met omgeving- en persoonsfactoren? Methode: Studenten hielden enquêtes onder 1.006 bewoners van bepaalde buurten in 2 middelgrote en twee kleine gemeenten in regio Midden-Nederland. Belangrijkste resultaat: Verreweg de meeste respondenten denken na over preventieve maatregelen om inbraak tegen te gaan. Ruim 80% heeft in het afgelopen jaar zich voorgenomen bepaalde maatregelen uit te voeren en bij ongeveer 90% daarvan ging het ook om meerdere typen maatregelen. Meest genoemde voorgenomen en uitgevoerde maatregel is het op slot doen van voor- en achterdeur. Van het percentage respondenten dat de maatregel wel nodig vindt, rapporteert 10-25% van de gevallen dat het niet is uitgevoerd in het afgelopen jaar. De cijfers laten zien dat de maatregelen die verder gaan dan gedragsverandering en ook met kosten zijn verbonden (hang- en sluitwerk en verlichting binnen en buiten verbeteren) door ongeveer een kwart van de respondenten niet uitgevoerd, hoewel zij de noodzaak ervan wel zien. Om vanuit gemeenten preventiegedrag te bevorderen zou voorlichting en faciliteren van verlichting en hang- en sluitwerk waarschijnlijk het meeste effect kunnen hebben. Driekwart van de respondenten rapporteerden zelf verantwoordelijk te zijn voor de preventiemaatregelen, 10% noemde de politie en 10% noemde de gemeente, 5% overig.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt het Nederlandse beleid geschetst van het tegengaan van radicalisering en het voorkomen van terroristisch geweld. Hierin neemt het ‘Actieprogramma integrale aanpak Jihadisme’ een belangrijke plaats in. Besproken wordt wat er goed gaat en wat de ontwikkelingsvragen zijn. Het hoofdstuk eindigt met een beschouwing over de behoefte aan sociale innovatie. Aangezien een aantal preventieve interventies behoorlijk ingrijpend kunnen zijn, is het zaak om bij de uitvoering te letten op eenduidigheid en adequate rechtsbescherming.
MULTIFILE
What is known in scientific literature at this point in time about the effects of the measures against the transmission of the coronavirus and what is the meaning of this for the organisers of events?
DOCUMENT