Communicatie en media veranderen van structuur en inhoud nu onze samenleving zich transformeert naar een gedigitaliseerde netwerksamenleving. Alle bestaande spelers (overheden, bedrijven, culturele instellingen, burgers, etc.) gaan zich op nieuwe manieren tot elkaar verhouden. Betekenis en identiteit zijn hierin kernbegrippen waar actief mee geëxperimenteerd moet worden. Laboratorium Waterwolf richt zich actief en praktijkgericht op de veranderende rol van cultuur in deze nieuwe samenleving. Bestaande spelers moeten zichzelf opnieuw uitvindenklassieke 'zenders', werkend vanuit inhoudelijke autoriteit, zullen steeds vaker niet alleen zelf reflecteren en kennis ontwikkelen, maar juist een centrale rol spelen in het organiseren en inspireren van kennisontwikkeling en leerprocessen in de samenleving zelf. Dit schetsboek presenteert laboratorium Waterwolf: initiatiefnemers, partners, uitgangspunten, denkbeelden en onderzoeksagenda.
Hoe analyseer je het netwerk van fans op je Facebookpagina? En wat zegt dat over de kracht van posts en actoren. In dit whitepaper zetten we uiteen hoe je het gratis programma NodeXL een visuele analyse van je pagina kunt maken. Interessant voor organisaties. Met deze kennis kun je immers gericht werken aan het stimuleren van het netwerk
Levend Goud, Goudsmeden met Mycelium Binnen bio-design vinden vele ontwikkelingen plaats gericht op het verduurzamen van de samenleving. Een van deze ontwikkelingen is het toepassen van bio-based materialen zoals mycelium in productontwerp. Een groot voordeel van mycelium is dat het biologisch afbreekbaar, carbon neutraal en een circulair materiaal is. Mycelium materiaal is nog niet algemeen bekend in de samenleving. Dit is jammer aangezien mycelium een levend materiaal is dat, wanneer toegepast in ontwerp, living artefacts oplevert. Living artefacts stellen gebruikers in staat zich verbonden te voelen tot natuur. Verbinding tot natuur heeft een positief effect op zowel de lichamelijke als de geestelijke staat van een persoon. Het toepassen van mycelium is dus niet alleen duurzaam maar ook goed voor de gezondheid van de mens. Dit onderzoek exploreert hoe mycelium kan worden opgenomen als co-creator binnen het goudsmeden. Goudsmeden is een ambacht waaruit edelmetalen sieraden voortkomen. Sieraden spelen in bijna alle culturen en sociale groepen een belangrijke rol. Sieraden hebben een persoonlijke, culturele, sociale of financiële waarde voor de drager. Sieraden worden op het menselijk lichaam gedragen met direct of indirect huidcontact en worden op deze manier onderdeel van het visuele uiterlijk en identiteit van een persoon. Maar belangrijker nog is dat de drager van een sieraad zich vaak emotioneel verbonden voelt tot het sieraad. Dit onderzoek leidt tot vernieuwing binnen de creatieve industrie goudsmeden. Het breidt de vakgebieden waarin mycelium wordt toegepast uit. Goudsmeden met mycelium kan er verder voor zorgen dat mycelium als materiaal bekender en algemeen geaccepteerd wordt in de samenleving. Zowel in nieuwe toepassingen of als vervanging van niet duurzame materialen. Ook bied het een nieuwe manier om verbinding tot natuur vorm te geven in een sieraad. Op deze manier draagt goudsmeden bij aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Dit onderzoek richt zich op het positief benutten van meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo. Beoogd wordt zo bij te dragen aan de ontwikkeling van inclusief en gedifferentieerd onderwijs waarbij diversiteit als een gegeven en een kracht wordt beschouwd, betrokkenen zich erkend en gewaardeerd weten, zich thuis voelen en volwaardig kunnen participeren. Meer dan de helft van de leerlingen in grote steden spreekt thuis een andere taal. De inzet van functioneel meertalig onderwijs ondersteunt het (taal)leerproces, draagt bij aan de taal- en identiteitsontwikkeling van meertalige leerlingen en vergroot de kansengelijkheid voor leerlingen van verschillende achtergronden in het sociaal en beroepsmatig functioneren in de maatschappij. Zonder deze inzet lopen mbo-studenten het risico onvoldoende toegerust te zijn om hun beroep naar behoren uit te oefenen. Studenten die thuis een andere taal spreken worden dan onevenredig getroffen, hetgeen de kansengelijkheid in het beroepsmatig functioneren negatief beïnvloedt. Doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in de rol die meertaligheid speelt bij het leren en werken in de beroepscontext, en het ontwikkelen van een functioneel meertalige didactiek waarmee mbo-docenten het leren en werken van mbo-studenten positief kunnen ondersteunen. In het onderzoek worden de opvattingen van mbo-docenten aangaande het positief gebruik maken van meertaligheid, hun huidige onderwijspraktijk én hun ontwikkelbehoeften omtrent functioneel meertalige didactiek verkend (digitale survey). Aansluitend worden de meertalige repertoires van mbo-studenten, de wijze waarop zij deze inzetten in natuurlijke leer- en werkcontexten, en de hulp of hinder zij hierbij ondervinden van hun meertaligheid geïnventariseerd (focus group study en digitale survey). Deze perspectieven worden vervolgens ingezet bij een design study, die erop gericht is tezamen met mbo-docenten, hbo-docenten en hbo-studenten concrete handvatten, strategieën en prototypische lesactiviteiten te ontwikkelen voor functioneel meertalig onderwijs in het mbo.