Er is steeds meer erkenning dat de klimaatcrisis de grootste bedreiging voor de volksgezondheid is en dat zorgprofessionals daarom een professionele verantwoordelijkheid hebben de klimaatgerelateerde gezondheidscrisis te beperken. Zo werkt de gezondheidssector aan verduurzaming van de zorg (Rijksoverheid, 2022), het vergroten van maatschappelijk bewustzijn over de relatie van klimaat en gezondheid (Luyx e.a., 2024) en wordt ook klimaatactivisme steeds meer als een legitieme professionele activiteit gezien (Vossen, 2024; Veen, 2023).
LINK
Het Trendscenario van de VTV-2024 laat ontwikkelingen zien op het gebied van volksgezondheid en zorg tussen 2022 en 2050. Het Trendscenario is geen voorspelling maar een verkenning van mogelijke ontwikkelingen. Het gaat uit van het voortzetten van ontwikkelingen en trends zonder dat er nieuw beleid wordt ingezet. In de projecties is rekening gehouden met toekomstige groei van de bevolking, de verder doorzettende vergrijzing en de historische trend. Het Trendscenario kijkt 25 jaar vooruit. Toekomstige ontwikkelingen zijn echter onzeker. In het achtergronddocument over de methoden vindt u meer informatie over de onzekerheden rondom de projecties. Voor enkele indicatoren waren de historische data ontoereikend om ontwikkelingen door te trekken naar de toekomst. Voor deze indicatoren presenteren we alleen de beschikbare cijfers tot 2022.
LINK
De relatie tussen economie en volksgezondheid staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Gezond gedrag krijgt steeds meer aandacht, misschien wel juist vanwege het economische belang ervan: gezondheid is immers voor mensen een voorwaarde om een goed inkomen te verwerven. Gezonde mensen zijn gelukkiger en dragen meer bij aan economische groei. Kosteneffectiviteit (en onderzoek daarnaar) speelt in toenemende mate een rol, zeker in deze tijden van crises en bezuinigingen. Politiek, economie en volksgezondheid lijken elkaar kortom meer en meer te gaan ontmoeten. Dat is een goede zaak en dient bevorderd te worden; vandaar dit boek. 'Economie van de volksgezondheid' stelt de lezer in staat kennis te nemen van relevante aspecten van de gezondheidseconomie en de waarde van het economisch raamwerk voor de volksgezondheid in praktijk en beleid. Het biedt (toekomstige) professionals in de zorg ondersteuning bij de ontwikkeling en onderbouwing van zorg- en gezondheidsbeleid en biedt handvatten bij het maken van keuzes in het aanwenden van schaarse middelen. Ook de baten van preventie en zorg komen expliciet in beeld, en dat is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de beginjaren van de gezondheidseconomie veertig jaar geleden, die vooral de kostenbeheersing in de gezondheidszorg als focus had! Schaarse middelen in dienst van gezondheidswinst, dat is de inzet van 'Economie van de volksgezondheid'. Dit boek wil daarmee bijdragen aan kosteneffectief werken van alle professionals in de gezondheidszorg
LINK
Het grootste deel van de kunstmatig veroorzaakte, gemiddelde stralingsbelasting in Nederland is afkomstig van medische blootstellingen. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Inspectie voor de Volksgezondheid (IGZ) verricht het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoek naar Medische Stralingstoepassingen in Nederland. In publicaties worden gegevens over aard en omvang van medische stralingsblootstelling bijeengebracht. Deze gegevens worden onder andere gepubliceerd op de website van het RIVM onder Medische Stralingstoepassingen (www.rivm.nl/ims).
DOCUMENT
In 2014 heeft Hogeschool Inholland samen met het RIVM voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een pilotproject uitgevoerd. In dit project hebben studenten Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken dosismetingen uitgevoerd bij 8 ziekenhuizen en deze getoetst aan de Diagnostische Referentieniveaus (DRN’s). In alle gevallen bleken de toetsingswaarden lager dan het DRN en in de meeste gevallen ook lager dan de streefwaarde. De verschillen in doses tussen de ziekenhuizen waren maximaal een factor 2-3. Opvallend genoeg werden in een enkel geval soortgelijke verschillen binnen 1 ziekenhuis aangetroffen. In 2015 wordt dit project uitgebreid en gaan de Fontys Hogeschool en de Hanzehogeschool meedoen.
DOCUMENT
Introduction - Life long sport and PA pleasure in an inclusive environment (Nationaal Sportakkoord, 2020) - Aging population (Loket Gezond Leven, 2024) - Physical activity in elderly (65+) 38% (Loket Gezond Leven, 2024) - Loneliness is limiting factor (Volksgezondheid en Zorg, 2024) - Save and inviting outer space, also for elderly
DOCUMENT
[Uit de inleiding:] Veel gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld obesitas, luchtwegklachten, hart- en vaatziekten, diabetes en depressies) zijn effectiever aan te pakken als het ‘accounthoudend’ ministerie van VWS samenwerkt met andere ministeries, omdat bijvoorbeeld onderwijs, woon- en werkomstandigheden, het milieu of de economie grote effecten op de volksgezondheid kunnen hebben.Gecoördineerde samenwerking tussen verschillende sectoren heeft als voordeel dat iedere sector zijn eigen achterban heeft waardoor een groot bereik van interventies mogelijk is. Bovendien is iedere sector te beschouwen als bron van mens/denkkracht en middelen. Toch blijkt deze samenwerking tussen ministeries en horizontale verbinding van beleidsterreinen vaak moeilijk, op zijn minst niet-vanzelfsprekend. Het lectoraat Public Governance van De Haagse Hogeschool richt zich in onderzoek en onderwijs op het functioneren van de nationale overheid, met name de rol van beleidsambtenaren. De term governance staat daarbij voor prioriteren, sturen en verantwoorden in netwerken van relaties (Theisens, 2012). In de afgelopen drie decennia zijn taken en bevoegdheden van veel nationale overheden verschoven naar andere actoren: internationale organisaties, andere onderdelen van de nationale overheid, andere overheden, maatschappelijke organisaties, burgers en bedrijven. Deze beweging heeft grote gevolgen voor governance en ambtelijke professionaliteit: verbinding zoeken met partners uit het netwerk is de nieuwe werkelijkheid voor de overheid om publieke doelen te kunnen realiseren. De algemene perceptie is dat binnen de rijksoverheid beter moet worden samengewerkt, onder andere door de kerndepartementen. Dat moet de efficiëntie en kwaliteit van de beleidsvorming helpen verhogen in contexten van toegenomen onderlinge afhankelijkheid, complexiteit en coproductie bij de aanpak van toekomstige maatschappelijke problemen [...]
DOCUMENT
Afgelopen zomer lanceerden wij een nieuwe themareeks over de gezonde leefomgeving op Rooilijn platform. Gezondheidsvraagstukken krijgen veel aandacht in het nieuws, beleid en wetenschap. Het meest recente voorbeeld is de publicatie van de Volksgezondheid Toekomst Verkenning door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM, 2024), waaruit blijkt dat het aantal mensen met overgewicht in Nederland zal oplopen tot ruim 64 procent in 2050. Ter vergelijking: in 2022 was dat percentage nog 50. Dergelijke gezondheidsproblemen in de samenleving zijn complex en worden door een veelvoud van factoren beïnvloed, zoals genetische aanleg, leefstijl en leefomgeving. In deze themareeks stond de relatie tussen gezondheid en de leefomgeving centraal.
LINK
-
DOCUMENT
Klimaatbestendige ‘nature-based solutions’ hebben het doel om gezonde stedelijke omgevingen voor mensen, dieren en planten te creëren. De vraag is of er ook risico's aan klimaatadaptatiemaatregelen voor volksgezondheid kleven, zoals bijvoorbeeld mogelijke ziekterisico’s door muggen en teken.
LINK