De bevolking van Nederland vergrijst. Dit gaat gepaard met een forse toename van het aantal mensen met (verschillende) chronische aandoeningen, bijvoorbeeld dementie. Tegelijkertijd is er een almaar groter personeelstekort, waardoor we steeds meer een beroep doen op hulp en ondersteuning van familie en naasten rondom de patiënt. Deze ontwikkeling heeft grote consequenties voor families; overbelasting van families (c.q. mantelzorgers) is uitgegroeid tot een belangrijk maatschappelijk thema. Vooral wijkverpleegkundigen hebben een sleutelpositie bij het ondersteunen van families die langdurig en intensief voor een directe naaste zorgen.
DOCUMENT
Wijkverpleegkundigen staan op de voorgrond in het proces van kwaliteitsverbetering binnen het eigen team. Dit vereist leiderschap. Het project Nurses in the Lead richt zich op het versterken van leiderschapscompetenties van wijkverpleegkundigen bij het implementeren van evidence-based innovaties gericht op het stimuleren van zelfredzaamheid bij ouderen.
DOCUMENT
Coronapreventie door wijkverpleegkundigen lijkt erg op tuberculosepreventie een eeuw geleden.
LINK
Dit is één van mijn verhalen, maar zo zijn er dagelijks duizenden verhalen, want meer dan 500.000 mensen in Nederland ontvangen wijkverpleging. Geleverd door zo’n 8800 wijkverpleegkundigen en 11.000 verzorgenden. Achter iedere voordeur treffen zij een uniek verhaal aan waarin zij een belangrijke rol spelen en bijdragen aan kwaliteit van leven van mensen. Ze moeten altijd hun oren en ogen open houden om te begrijpen wat iemand nodig heeft op dat ene moment, en ze moeten in staat zijn om snel belangrijke beslissingen te nemen. Continu zijn ze bezig risico’s in te schatten om zo onnodige complicaties te voorkomen. Kortom, wijkverpleegkundigen zijn een belangrijke schakel in ons zorgsysteem én het zijn échte aanpakkers. Maar wat is de impact van hun handelen en is deze voldoende onderbouwd?
DOCUMENT
Voor wie is deze handreiking? Met deze handreiking willen we professionals ondersteunen bij het cultuursensitief omgaan met onbegrepen gedrag bij mensen met dementie thuis en hun mantelzorgers. We focussen ons daarbij op mensen met een migratieachtergrond. Wijkverpleegkundigen en casemanagers zorgen steeds vaker voor mensen met dementie met een migratieachtergrond en hun mantelzorgers. Onbegrepen gedrag zoals agressie of apathie komt veel voor bij mensen met dementie. De beroepsgroep weet vaak onvoldoende hoe om te gaan met onbegrepen gedrag bij deze doelgroep. Uit de praktijk blijkt echter dat de handreiking ook aansluit bij een bredere doelgroep. De term ‘cultuursensitief’ verwijst naar een brede sensitiviteit van professionals voor de invloed van cultuur, leefsituatie, (migratie)geschiedenis, minderheidspositie en achterstand op iedere persoon of groep. Deze handreiking is vooral bedoeld voor wijkverpleegkundigen en casemanagers dementie, maar ook andere professionals uit zorg en welzijn kunnen hier hun voordeel mee doen. Hierna gebruiken wij daarom de term ‘professional’.
DOCUMENT
A B S T R A C T Background: Approximately 4 years ago a new concept of learning in practice called the ‘Learning and Innovation Network (LIN)’ was introduced in The Netherlands. To develop a definition of the LIN, to identify working elements of the LIN in order to provide a preliminary framework for evaluation, a concept analysis was conducted. Method: For the concept analysis, we adopted the method of Walker and Avant. We searched for relevant publications in the EBSCO host portal, grey literature and snowball searches, as well as Google internet searches and dictionary consults. Results: Compared to other forms of workplace learning, the LIN is in the centre of the research, education and practice triangle. The most important attributes of the LIN are social learning, innovation, daily practice, reflection and co-production. Often described antecedents are societal developments, such as increasing complexity of work, and time and space to learn. Frequently identified consequences are an attractive workplace, advancements of expertise of care professionals, innovations that endorse daily practice, improvement of quality of care and the integration of education and practice. Conclusions: Based on the results of the concept analysis, we describe the LIN as ‘a group of care professionals, students and an education representatives who come together in clinical practice and are all part of a learning and innovation community in nursing. They work together on practice-based projects in which they combine best practices, research evidence and client perspectives in order to innovate and improve quality of care and in which an integration of education, research and practice takes place’. We transferred the outcomes of the concept analysis to an input-throughput-output model that can be used as a preliminary framework for future research.
DOCUMENT
Interview Karin den Boer en Berno van Meijel: Psychiatrische patiënten krijgen minder goede levenseindebegeleiding dan de algemene bevolking. Zij zijn hiervoor veelal afhankelijk van ggz-hulpverleners, maar die zijn daar vaak onvoldoende vertrouwd mee. Hogeschool Inholland ontwikkelde vanuit het Centre of Expertise Preventie in Zorg en Welzijn, samen met Amsterdam UMC en NIVEL, een toolkit om ggz-hulpverleners te helpen
DOCUMENT
De Gesprekswijzer bij dementie of vergeetachtigheid is ontwikkeld binnen het conslortium Ligare m.m.v. de netwerken Palliatieve zorg en dementie in regio Drenthe, IJssel-Vecht en noordoost Overijssel.Deze is ontwikkeld voor zorgverleners in de eerstelijn: namelijk huisartsen, wijkverpleegkundigen en -verzorgenden, specialisten ouderen geneeskunde en casemanagers dementie.
MULTIFILE
De toename van patiënten met complexe gezondheidsproblemen thuis, waaronder ouderen met multimorbiditeit, leidt tot een grote behoefte aan goed opgeleide wijkverpleegkundigen. Nog te weinig studenten hbo-verpleegkunde oriënteren zich tijdens hun opleiding op het werken in de wijk doordat zij een vrij negatief en beperkt beeld hebben van dit werkveld. Dit artikel beschrijft de beeldvorming van studenten hbo-verpleegkunde over de wijkverpleegkunde, de zorg aan ouderen en factoren die hierop van invloed zijn. Wellicht kunnen opleidingen met gerichte interventies deze beeldvorming in positieve zin beïnvloeden
DOCUMENT
Beschouwing op de impact van de Covid-19-pandemie op situatie van de wijkverpleging in Nederland.
LINK