Stimulating patients to approach their pain from a biopsychosocial perspective is central to chronic pain rehabilitation. However, conversations between patients and their healthcare professionals about the social and psychological factors that may contribute to the continuation of pain and disability can be challenging. The current scientific literature does not sufficiently pinpoint the difficulties in patient–practitioner interaction on chronic pain, and it falls short of answering the question of how a joint exploration of the social and psychological factors that might be involved in the patient’s pain and evolving disability can be enhanced. In this theoretical article, we introduce discursive psychology as a potentially valuable research perspective to gain a better understanding of the difficulties in patient–practitioner interaction in the context of chronic pain rehabilitation. Discursive psychology focuses on features of people’s talk (e.g. that of patients and practitioners) and is concerned with the social practices that people perform as part of a specific interactional context. In this paper, we provide an introduction to the main theoretical notions of discursive psychology. We illustrate how discursive psychological analyses can inform our understanding of the specific sensitivities in conversations between patients with chronic pain and their practitioners. Finally, we address how a better understanding of these sensitivities offers a gateway towards improving these conversations. Een belangrijk principe in revalidatie bij chronische pijn is de benadering van de pijn vanuit een biopsychosociaal perspectief. Het blijkt echter een uitdaging voor patiënten en behandelaars om de sociale en psychologische factoren die een rol spelen bij chronische pijn te bespreken. In de huidige wetenschappelijke literatuur is hier nog niet voldoende aandacht voor; en wordt geen perspectief geboden voor verbetering van de gezamenlijke verkenning van sociale en psychologische factoren. In dit theoretische artikel introduceren we discursieve psychologie als een mogelijk waardevol onderzoeksperspectief om een beter begrip tot stand te brengen van de complexiteit van interactie in de context van chronische pijn revalidatie. Discursieve psychologie richt zich op kenmerken van interactie, in het bijzonder de sociale praktijken die tot stand worden gebracht binnen een specifieke interactionele context. We beschrijven de belangrijkste theoretische principes van discursieve psychologie en illustreren hoe een DP analyse licht kan werpen op de specifieke gevoeligheden in conversaties tussen patiënten met chronische pijn en hun behandelaars. Tot slot bespreken we hoe een beter begrip van deze gevoeligheden een ingang biedt tot het verbeteren van deze conversaties.
Social media zijn momenteel het gesprek van de dag. In slechts enkele jaren tijd hebben social media sites als YouTube, Facebook en LinkedIn een miljoenenpubliek aan zich gebonden. En het aantal consumenten en bedrijven dat gebruik maakt van deze online platformen groeit nog steeds sterk. Hoewel er dagelijks nieuwe cijfers verschijnen over het gebruik van social media is er vooralsnog weinig bekend over de adoptie van social media door bedrijven. Middels dit boek willen de onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam een bijdrage leveren aan het opvullen van deze kennisleemte door het social media gebruik binnen de detailhandel in Nederland in kaart te brengen. Het boek bevat de resultaten van een onderzoek naar gebruik van de social media sites Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube, weblogs, Twitter en fora door (web)winkels en consumenten in Nederland. Welke social media sites worden veel en welke weinig gebruikt door (web)winkels en consumenten in Nederland? Wat zijn de kenmerken van de (web)winkels en consumenten die voorop lopen en achterblijven in het gebruik van social media platformen? In hoeverre zijn Nederlanders geïnteresseerd in het volgen van commerciële bedrijven via social media? Hoeveel volgers hebben (web)winkels op Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter? Op deze en andere vragen over het gebruik van social media in de detailhandel in Nederland wordt in dit boek antwoord gegeven.
This paper takes a process perspective in exploring the influence of social interaction on the dynamics of psychological contracting throughout organizational change. Although social interaction is a key focus in social exchange theory, this aspect is largely overlooked in the current psychological contract literature. In this qualitative study, we adopt a retrospective design, asking change recipients to recollect events over time in the context of digital transformation in Dutch travel organizations. Our data reveal a sequence of different kinds of social interactions over the course of a change process, from collective-focused interactions (i.e., kindness and sharing) in stable contracts to transactional interactions (i.e., “what is in it for me”) following psychological contract disruption, to relational interactions (i.e., vigilance about equity in social exchange) in psychological contract repair, and to a final return to resonance and alignment with others and a return to psychological contract maintenance. Our results suggest that social interactions play a more potent role in the dynamics of psychological contracting than is currently recognized in the literature. Finally, we discuss a number of implications for dynamic models of psychological contracting.
Developing and realizing an innovative concept for the Active Aging campus in two years, where students, teachers, companies, residents of surrounding Campus neighborhoods will be invited to do exercise, sports, play, meet and participate. This includes, on the one hand, providing input with regard to a mobility-friendly design from an infrastructural perspective and, on the other hand, organizing activities that contribute to Healthy Aeging of the Zernike site and the city of Groningen. It is not only about having an Active Aging campus with an iconic image, but also about the process. In the process of realization, students, teachers, researchers, companies and residents from surrounding districts will be explicitly involved. This includes hardware (physical environment / infrastructure), software (social environment) and orgware (interaction between the two).
De KIEM subsidie zullen wij gebruiken om een RAAK PUBLIEK-aanvraag te schrijven, waarin de basis wordt gelegd voor een discursief psychologisch onderzoek naar de wijze waarop issuemakelaars in het publieke domein issues aankaarten via sociale media, zodat (communicatie-)professionals hier lering uit kunnen trekken. We kijken naar de manier waarop issuemakelaars melding maken van misstanden en de dialogen die zich als gevolg daarvan ontwikkelen op sociale media. De resultaten zullen bijdragen aan een interactioneel handelingsperspectief, dat vorm kan krijgen in consultation, richtlijnen/handleidingen, casuïstiekopdrachten, trainingen en social media monitoring simulatiesessies. Het doel hiervan is communicatieprofessionals in staat te stellen adequater te reageren op issuemakelaars met een focus op interactie via sociale media, waarmee de toekomstbestendigheid van de professional wordt vergroot. In samenspraak met consortiumpartners zullen wij de KIEM subsidie gebruiken om: - de aanvraag inhoudelijk vorm te geven - geschikte casussen te selecteren die als onderzoeksmateriaal zullen dienen - werkpakketten samen te stellen en een activiteitenplan te maken - meer instellingen en praktijkorganisaties betrekken en uitnodigen voor deelname
Events play an increasingly big role in our society. Whereas events were mainly considered entertainment in the past, the social function of events is becoming more and more apparent, in particular, in the field of social bonding and in creating a feeling of solidarity.During an event, visitors identify with a theme or topic, and interact with each other about it. Thanks to social media, they can continue these interactions online, which leads to a hybrid network of individuals sharing the same interests. Eventually, this may lead to forming new communities, who communicate with each other both online and offline. However, it is not clear yet how exactly these new communities are being created.This PhD research studies the online and offline interaction rituals of various events and online communities. Through interviews and participating observations at events such as Redhead Days and the Elfia fantasy event, processes are mapped out that result in forming communities at and around events.Partner: Tilburg University